عکس رهبر جدید
تأثیر رفتار متقابل والدین، الگویی برای فرزندان
مقاله‌ای از «رشد مشاور مدرسه»

فصل‌نامه «رشد مشاور مدرسه» در شماره اخیر خود مطلبی با عنوان «تأثیر رفتار متقابل والدین، الگویی برای فرزندان» به قلم فاطمه اسمعیل‌طلایی کارشناس ارشد مشاوره منتشر کرده است.
در ابتدای این مقاله آمده است: «جایگاه خانواده در تأمین سلامت، امنیت و سعادت افراد به‌عنوان یک نهاد اجتماعی، در آموزه‌های وحیانی و تجارب بشری، تردیدناپذیر است، چراکه کانون پرورش شخصیت و مرکز سازندگی جامعه در ابعاد فرهنگی، اجتماعی و اخلاقی به‌حساب می‌آید. ارکان اولی خانواده از دیدگاه قرآن زن و مرداند و فرزندان، نتایج تشکیل خانواده‌اند. برخلاف اینکه برخی افراد، هدف ازدواج را بقای نسل، استقلال، فرار از تنهایی، ارضای غرایز و... می‌دانند، خداوند در قرآن، هدف از ازدواج را ایجاد آرامش بیان می‌کند.»
«براساس گفته امام علی(ع) قلب نوجوان، چونان زمین کاشته نشده، آماده پذیرش هر بذری است که در آن پاشیده شود. والدین با ایجاد فضای عاطفی در خانواده می‌توانند بذر محبت را نه با گفتار، بلکه با رفتار خویش در دل فرزندشان بکارند و در آینده در زندگی خصوصی خود آن را به درستی درو کنند.»
نویسنده در انتهای مقاله نکاتی را به والدین متذکر می‌شود، از جمله:
1. یکدیگر را با الفاظ زیبا صدا بزنند تا فرزندانشان الگوبرداری کنند.
2. نسبت به هم گفت‌وگوی مهرآمیز داشته باشند.
3. سلام کردن موجب رفع کینه و کدورت است.
4. براساس آیه شریفه «امرهم شوری بینهم» والدین هفته‌ای یک‌بار با حضور تمام افراد خانواده، با هم نشستی داشته باشند و در مورد مسائل مهم خانواده و دلخوری‌ها صحبت کنند.
والدین پیش از آن‌که پزشک، مهندس، کارمند و کارشناس مفیدی به جامعه تحویل دهند، موظف‌اند همسر، پدر و مادر وظیفه‌شناس و شایسته‌ای را تربیت کنند.
متن کامل این مقاله در شماره 29، فصل‌نامه مشاور مدرسه (پاییز 1391)، به چاپ رسیده است.
  

تعداد بازدید : ۲,۶۶۷
کد خبر : ۱,۰۰۴
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید