عکس رهبر جدید

داستان کلاهی

  فایلهای مرتبط
داستان کلاهی

 «مگر می‌شود عشق و علاقه، ارتباط دوستانه و مادرانه و همچنین پخش انرژی مثبت، نتیجه نداشته باشد؟ حتی اگر  مادربودن را تجربه نکرده باشید، وقتی یک زن هستید و خودتان را خوب می‌شناسید، می‌دانید مهم‌ترین نقش تربیتی را در جامعه دارید. حتی اگر کودکی شما را دوست نداشته باشد، ارتباط صمیمانه و با محبت شما دل او را نرم می‌کند. این مسئله خودش جایگاه مهم و ارزشمندی دارد.»

 این‌ها نظرات خانم فهیمه شاه‌حسینی آموزگار جوان و با‌علاقه‌ای است که طراح تکه‌فیلم‌ها (کلیپ‌ها) و بازی‌های کمک‌درسی هم هستند. وی متولد سال 1373 و ساکن تهران است و مدرک فوق‌لیسانس رشته‌ی مهندسی شیلات از دانشگاه تهران دارد. علاقه به بچه‌ها و اعتقاد به اینکه شغل معلمی باعث رشد معلم و جامعه می‌شود، او را به انتخاب این شغل و ورود به آموزش‌و‌پرورش می‌کشاند. روش تدریس ایشان و مجموعه‌ای که با آن همکاری دارند بر پایه‌ی فهم عمیق موضوعات درسی از طریق مشاهده‌ی مستقیم و حل مسئله توسط خود دانش‌آموز است و همین موضوع باعث خلق شخصیتی به نام «کلاهی» شده است که از آن، در قالب مجموعه‌ای از تکه‌فیلم‌ها، برای تدریس درس علوم استفاده می‌کند. 


چطور با مدرسه‌ای که در آن مشغول به تدریس هستید آشنا شدید؟

 مرکز خیریه‌ای بود که در آن فعالیت داشتم. مدرسه‌ای که اکنون در آن فعالیت دارم به مرکز خیریه اعلام آمادگی و همکاری کرده‌ بود که از افراد مرکز برای تدریس به دانش‌آموزان اطراف تهران استفاده کند. به‌این منظور کارکنان آموزشی مدرسه از سبک جدید خود در تدریس برای آموزش این افراد استفاده کردند تا افراد داوطلب تدریس در خیریه مهارت‌های لازم را به دست بیاورند. این همکاری باعث آشنایی بیشتر من با این مدرسه شد و در نهایت نیز اشتیاقم برای کار با کودکان موجب شد تا در این مدرسه به‌عنوان آموزگار مشغول به کار شوم.

 

ساخت تـکه‌فیلم‌های آموزشی از کجا شروع شد؟

 مدیر مدرسه همیشه در تلاش است تا آموزگاران را در زمینه‌های متعدد توانمند سازد. به همین دلیل کلاس‌های متنوعی برای آموزش آن‌ها برگزار می‌کند. کلاس‌هایی که به رشد آموزگاران حتی در زمینه‌ها‌ی غیردرسی هم کمک می‌کنند تا هر معلم بتواند خودش کارآفرین شود. من هم از این فرصت استفاده کردم. به‌خاطر داشتن برخی مهارت‌های نرم‌افزاری و گذراندن کلاس‌های آموزشی که در مدرسه برگزار می‌شد و همکاری مدیران مدرسه، در نهایت توانستم با ساخت تکه‌فیلم‌های کمک‌آموزشی و طرح مسئله، درس را برای دانش‌آموزان لذت‌بخش و تثبیت کنم.

 

ظاهراً برای تکه‌فیلم‌های آموزشی از یک شخصیت مشخص استفاده می‌کنید. در این زمینه بیشتر توضیح دهید؟

 در تکه‌فیلم‌ها موضوع هر درس به‌صورت معمایی طرح می‌شود. برای هر درس یک شخصیت نیز وجود دارد؛ مثلاً «کلاهی» اسم شخصیت تکه‌فیلم‌های آموزشی درس علوم است. برای هر پایه (اول تا سوم دوره‌ی ابتدایی) حدود 23 تکه‌فیلم آموزشی ساخته شده است. کلاهی در واقع دانش‌آموز کنجکاوی است که در هر تکه‌فیلم با‌ توجه به موضوع درس به‌دنبال حل معمای طرح‌شده می‌رود و به‌مرور می‌تواند خودش هم مثل یک دانشمند کوچک معما طرح کند.

 

پیشنهاد اسم کلاهی و طرح داستان را چه کسی مطرح کرد؟

 مدیر مدرسه اسم «کلاهی» را پیشنهاد داد. بعد ایده‌ای را که در ذهنشان برای طراحی شخصیت کلاهی شکل گرفته بود با من مطرح کرد. طراحی شخصیت، تدوین و بخشی از متن داستان را خودم انجام دادم. البته در تمام مراحل تیم کمک‌کننده همراه من بودند. من هم شخصیتی با یک کلاه بزرگ و لباس‌های سنتی طراحی کردم. سعی کردم طراحی کلاهی مثل یک کودک واقعی صورت بگیرد؛ یعنی وقتی پایه‌ی بالاتر می‌رود، قدش بلند و صورتش پخته‌تر شود. مهم‌تر از همه اینکه وجود کلاه برای این شخصیت در حکم وسیله‌‌ای کمکی در حل مسئله بود که با بزرگ‌تر‌شدن و پخته‌تر‌شدن شخصیت، کلاه کوچک شد. به این معنی که کلاهی آن‌قدر بزرگ شده است که خودش می‌تواند مسائل را بهتر درک کند و به حل آن‌ها بپردازد.

 

از تدریستان راضی هستید؟

 خدا را شکر بله. اما به‌طور کلی انسان موجودی کمال‌گراست و وقتی به هدفی که دارد می‌رسد، باز به دنبال هدف بالاتری می‌گردد. قطعاً من هم از این موضوع مستثنا نیستم.

 

 

اگر خاطره‌ای از زمان تدریس دارید بفرمایید؟

 خاطرات شیرینی از ابراز علاقه‌ی بچه‌ها به «کلاهی» دارم. مثلاً یک بار یکی از دانش‌آموزانم تولدش بود و کلاهی را هم دعوت کرده بود و از رؤیاهایی که با کلاهی در تولدش ساخته بود تعریف می‌کرد. حتی ساندویچی که کلاهی دوست داشت، تهیه کرده بود. برایش جالب بود که هر سال کلاهی بزرگ‌تر می‌شود و مثل خودش قد می‌کشد. حتی بیشتر مواقع بعضی از دانش‌آموزان به من می‌گفتند به کلاهی سلام برسانید. 


چه برنامه‌ای برای آینده‌تان دارید؟

 دوست دارم آموزشی را که برای بچه‌ها طراحی می‌کنم ایده‌ی جدیدی باشد که برایشان لذت‌بخش است و از طریق آن به درک درست و عمیق از مسائل برسند. همچنین امیدوارم در کنار آموزش به کودکان سرزمینم، روزی بتوانم کاری را که مرتبط با تحصیلات و مدرک دانشگاهی‌ام است انجام بدهم.

 

۴۴
کلیدواژه (keyword): رشد آموزش ابتدایی، گفت و گو،کلاهی،مهارت حل مسئله،فهیمه شاه حسینی،مریم شهرآبادی
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید