عکس رهبر جدید

وطن یعنی هویت، اصل، ریشه

  فایلهای مرتبط
وطن یعنی هویت، اصل، ریشه

به بینندگان آفریننده را / نبینی مرنجان دو بیننده را

 نیابد بدو نیز اندیشه راه / که او برتر از نام و از جایگاه

 سخن هرچه زین گوهران بگذرد / نیابد بدو راه جان و خرد

«فردوسی»


وقتی خوب به اتفاقات پیرامونمان دقت می‌کنیم، فارغ از تمام اختلافات، اصلی را می‌یابیم که ما را به اطرافیانمان پیوند می‌زند. اصلی که باعث می‌شود با هم شاد شویم و فریاد شادی سر دهیم، با هم غصه بخوریم یا به کمک یکدیگر بشتابیم. اصلی که از ما می‌پرسد: چرا چو عضوی به درد آورد روزگار/ دگر عضوها را نماند قرار و خود پاسخ می‌گوید: برای اینکه بنی‌آدم اعضای یک پیکرند (یکدیگرند)، حالا چه برسد به بنی‌آدمی که هم‌وطن هم باشد. موضوع مطلب لو رفت! قصد داشتم در مورد وطن صحبت کنم که عنان کلام از دستم خارج شد.


اگر معنای وطن را عام در نظر بگیریم، فراتر از قطعه‌ای محصور در بین دو عرض و طول جغرافیایی، می‌توانیم وطن را مجموعه‌ای از تاریخ و فرهنگ و جغرافیا و ادبیات و... بدانیم. همین گنجینه‌ی عظیم باعث شده است که نقاط اشتراک زیادی با سایر هم‌وطنانمان داشته باشیم. ما همه اهل این وطن هستیم، وقتی نوروز را جشن می‌گیریم و محرم را به عزاداری می‌پردازیم، با موفقیت‌های تیم‌های ملی فریاد شادی سر می‌دهیم، به فارسی صحبت می‌کنیم، با «سلام» شروع به صحبت می‌کنیم، از خواندن گلستان سعدی لذت می‌بریم و قلبمان برای سلامت یوز ایرانی می‌تپد و البته شواهد فراوان دیگر... .


بهمن‌ماه که از راه می‌رسد، جور دیگری مسئله‌ی وطن برای ما تازه می‌شود، وقتی یاد تلاش‌هایی می‌افتیم که برای سربلندی این کشور انجام شده و می‌شود و کوشش‌هایی که دشمن برای ضربه‌زدن به ما روا داشته‌ است. در این ماه، ایام سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را پیش‌رو داریم که به فرموده‌ی امام خمینی(ره): «سرآغاز پیروزی ملت ایران بر مستکبران و غارتگران، سرآغاز برچیده‌شدن دستگاه ستمگری طاغوتیان، سرآغاز حکومت الله بر جهان و سرآغاز برافراشته‌شدن پرچم عدالت اسلامی و بیداری مستضعفان» است.1


امسال که به فضل خداوند مردم مظلوم فلسطین به پا خاسته‌اند و در تقابل با ارتش رژیم صهیونیستی صحنه‌های عظیمی از مبارزه را به نمایش گذاشته‌اند و شکست جبران‌ناپذیری به حیثیت و موجودیت این رژیم وارد کرده‌اند، شاید بیشتر به حکمت این تعبیرها از حضرت امام راحل(ره) پی می‌بریم و وظیفه‌ی سنگین‌تری بر دوش خود احساس می‌کنیم؛ چراکه انقلاب اسلامی مسیری را آغاز کرده است که ما ادامه‌دهنده‌ی راه آن هستیم و دعا می‌کنیم که به‌زودی شاهد آزادی سرزمین مقاوم فلسطین باشیم.


در این شماره از رشد آموزش ابتدایی قصد داریم کمی به موضوع تقویت «هویت ملی» در برنامه‌ی درسی بپردازیم و با تجربه‌ها و نظرات همکاران محترم در این خصوص آشنا شویم، با هم بیاموزیم و با هم به کار ببندیم. از شما دعوت می‌کنم این شماره هم همراه ما باشید.

 وطن یعنی شکوه سرفرازی / وطن یعنی ز عالم بی‌نیازی

وطن یعنی گذشته، حال، فردا / تمام سهم یک ملت ز دنیا

وطن یعنی چه آباد و چه ویران / وطن یعنی همین‌جا، یعنی ایران

«علی‌رضا شجاع‌پور»


 

پی‌نوشت

1. امام خمینی(ره)؛ 20 بهمن 1361

 

 

۴۰
کلیدواژه (keyword): رشد آموزش ابتدایی، یادداشت سردبیر، وطن یعنی هویت، اصل،سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی،دهه فجر،هویت ملی،برنامه درسی ملی،ریشه، مهدی رضایی
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید