عکس رهبر جدید

اعجاز داستان

  فایلهای مرتبط
اعجاز داستان

سلام همراهان عزیز. فرارسیدن 22 بهمن، چهل‌وپنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران را به شما تبریک می‌گویم. 22 بهمن یادآور رشادت‌ها و ایثارگری‌های مردم ایران برای دستیابی به استقلال و آزادی است. امیدواریم که این روز، همواره مایه اتحاد و همدلی بیشتر میان مردم عزیز کشورمان باشد و شاهد پیشرفت‌های روزافزون ایران در تمامی عرصه‌ها باشیم.

 دوستان، ریاضیات و مفاهیم آن، بر خلاف بسیاری از مفاهیم علوم تجربی که محسوس و قابل تجربه هستند، ذهنی و انتزاعی‌اند و به‌صورت اجسام مادی، وجود خارجی ندارند. البته، برای بعضی‌ها که ساختار ذهنی منطقی و انتزاعی قوی دارند، ریاضیات آسان است و از سوی دیگر برای برخی هم سخت است؛ زیرا فهمیدن ساختارهای منطقی به تفکر نیاز دارد و فکرکردن عمیق قدری دشوار است و کار هر کسی نیست.

 اما برطرف کردن این مشکل کار سختی نیست. روش‌های زیادی برای یادگیری و فهم آسان ریاضیات وجود دارند. یکی از این روش‌ها، مطالعه داستان، قصه و رمان‌های جذاب و خواندنی مرتبط با ریاضیات است. در اهمیت داستان و قصه و قصه‌گویی در آموزش، به‌صورت کلی، و به‌خصوص در آموزش مفاهیم معنوی، علمی، اخلاقی و حماسی می‌توان چنین گفت که: قصه گفتار زبان قلب است و مؤثرترین روش برای جلب توجه، تعلیم، تعامل، هدایت و همچنین تسلط بر فضای خیال به‌شمار می‌آید. آموزش با استفاده از داستان و قصه‌گویی خواننده را تشویق می‌کند جزئیات داستان را با دقت بخواند و داستان را به‌خوبی درک کند. همچنین، از طریق نقشه داستان، مهارت‌های خلاصه‌نویسی، تحلیل، نقد و خلاقیت را در خود تقویت کند.

 یادم می‌آید یکی از کتاب‌های داستانی که چندی پیش خواندم کتاب «خدمتکار و پروفسور» بود. این کتاب نوشته یوکو اوگاوا، نویسنده ژاپنی است. اوگاوا در این رمان زندگی غیرمعمول یک پروفسور ریاضی نخبه را که عاشق اعداد اول است، از دریچه نگاه خدمتکارش شرح داده است. پروفسور ریاضی بر اثر حادثه‌ای حافظه‌اش را از دست می‌دهد و تنها با حافظه‌ای زندگی می‌کند که درنهایت 80 دقیقه دوام می‌آورد. کتاب نثری بسیار روان و جذاب دارد و هر خواننده و حتماً شما را هم شیفته خود و شخصیت پروفسور می‌کند. طی داستان شما از توضیحات پروفسور ریاضی درباره ریاضی لذت می‌برید.

 داستان خدمتکار و پروفسور، از زبان زن خدمتکار شروع می‌شود که برای کار از طرف یک شعبه کارگزاری به خانه پروفسور فرستاده شده است؛ خانه‌ای که یک کلبه در یک باغ است و قبلاً تمام خدمتکاران از کارکردن در آن سر باز زده‌اند. راوی داستان هم همان زن خدمتکار است. همان‌طور که گفتیم، پروفسور حافظه‌ای ۸۰ دقیقه‌ای دارد، یعنی هر ۸۰ دقیقه همه چیز را فراموش می‌کند و قادر هم نیست هیچ چیز جدیدی به یاد بیاورد. پروفسور استاد دانشکده ریاضی یک دانشگاه و متخصص نظریه اعداد است.

 در این رمان، زن خدمتکار همه‌جا در کنار پروفسور حضور دارد. اصل رمان خدمتکار و پروفسور روایت اتفاقات مرتبط با ریاضیات، بین پروفسور و خدمتکار و فرزند اوست که مخاطب اصلی پروفسور محسوب می‌شود. در این میان به طریق زیبایی معادلات ریاضی برای فرزند خدمتکار و البته خواننده به تصویر کشیده شده است.

 بله دوستان و همراهان عزیز، کتاب‌های داستان ریاضی در فهم ریاضی شما می‌توانند بسیار مؤثر باشند. چرا که داستان و رمان می‌تواند با استفاده از زبان ساده، جذاب و هنرمندانه، مفاهیم ریاضی را به‌صورت قابل فهم و جالب منتقل کند. به این ترتیب، شما می‌توانید با حس خوب و خلاقانه به چالش‌های ریاضی پاسخ دهید و نسبت به چگونگی حل مسائل کنجکاو شوید.

 به علاوه، داستان و رمان به افزایش تخیل و خلاقیت در حل مسائل کمک بسزایی می‌کند. داستان و رمان محل مناسبی برای پرورش تخیل و خلاقیت است. شما با شنیدن یا خواندن داستان‌های ریاضی قادر می‌شوید تصورات خود را در قالب شکل‌ها، الگوریتم‌ها، فرمول‌ها یا نمودار‌های ریاضی بروز دهید. همچنین، با شرکت در فعالیت‌های گروهی شما را درگیر روایت و شخصیت‌ها می‌کند و این شرایط را به‌وجود می‌آورد که ریاضیات را از طریق زمینه‌سازی با زندگی خودتان مرتبط کنید و قدرت تجسم ایده‌های انتزاعی ریاضی را در خود افزایش دهید.

 همچنین داستان‌های ریاضی می‌توانند به شما کمک کنند مفاهیم کلیدی ریاضی را به خاطر بیاورید و موضوع را با آن‌ها مرتبط کنید. همان‌گونه که قصه‌گویی در موضوع‌های علوم انسانی، مانند ادبیات و تاریخ، جایگاه مهمی دارد، در آموزش و یادگیری ریاضیات هم نقش بسزایی ایفا می‌کند. داستان‌ها می‌توانند به شما نشان دهند که چگونه عددها، اندازه‌گیری‌ها و شکل‌ها می‌توانند در انجام کارهای روزمره به شما کمک کنند. همچنین مثال‌های عملی استفاده از ریاضیات، پایه‌های خوبی برای درک مفاهیم انتزاعی هستند که برای رشد ریاضی در مراحل بعدی حتماً به آن‌ها نیاز خواهید داشت.

 توصیه ما به شما این است که به غیر از کتاب‌های رسمی، علمی و انتزاعی ریاضیات، برای فهم مفاهیم ریاضیات، کتاب‌های داستان و رمان‌های ریاضی و حتی غیرریاضی را هم مطالعه کنید، چرا که مطالعه این‌گونه کتاب‌ها، تفکر منطقی و نیز توانایی و مهارت‌های حل مسئله شما را تقویت می‌کند. و این اساس پیشرفت مداوم و یادگیری است.

 

۳۴
کلیدواژه (keyword): رشد برهان متوسطه اول، سخن سردبیر، اعجاز داستان، حسین نامی ساعی،سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی،
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید