عکس رهبر جدید

شما بنویسید

  فایلهای مرتبط
شما بنویسید

روزتان مبارک، همراهان عزیز، هر شماره از مجله رشد ریاضی برهان را ورق می‌زنیم، کمتر مقاله‌ای از دانش‌آموزان در آن می‌بینیم. ما دوست داریم که مقاله‌ها و مطالب دانش‌آموزان را در برهان ببینیم و مجله برهان مجله‌ای پر از مطالب و مقاله‌های خوب شما باشد. دوستان خوب ما، مقاله نوشتن کار سختی نیست. مقاله مثل همان انشا‌هایی است که از دوره ابتدایی می‌نوشتید.

به مقاله‌های مجله برهان و مجله‌های دیگر نگاه کنید. تقریباً همه مقاله‌ها ساختار مشخص و ثابتی دارند. از نظر محتوایی هم نوشته‌هایی هستند که اطلاعات، آگاهی، ایده و نظرات، و بینش‌هایی را در مورد موضوع خاصی ارائه می‌دهند. ساختار تمام مقاله‌ها شامل عنوان، مقدمه، موضوع و نتیجه است. در ابتدای هر مقاله نام نویسنده و در پایان آن منابع، مراجع و پی‌نوشت‌ها آورده می‌شوند. و اما مجله برهان مجله‌ای است با موضوع و محور ریاضی و مقاله‌های ریاضی.

سؤال: مقاله‌های ریاضی چه نوع مقاله‌هایی هستند؟

پاسخ: مقاله‌های ریاضی مقاله‌هایی هستند که غالباً یک مفهوم، مسئله یا روش ریاضی و هندسه را بررسی می‌کنند و مانند تمام مقاله‌های دیگر مقدمه، عنوان، نتیجه و ... دارند. با این حال، تفاوت مقاله‌های ریاضی با دیگر مقاله‌ها در این است که مقاله‌های ریاضی منطق و استدلال روشن و محاسبه‌ها و ترسیم‌های دقیقی دارند. حالا اگر تصمیم گرفته‌اید که مقاله‌ای برای برهان بنویسید، حتماً قبل از نوشتن به این سؤال‌ها پاسخ دهید:

• اول اینکه: «برای چه کسانی می‌نویسید و آن‌ها می‌خواهند چه چیزهایی را از مقاله شما بدانند و بیاموزند؟» پاسخ ما به این سؤال چنین است: «مطالب و مقاله‌هایی برای برهان مناسب‌اند که تازه، جذاب، خواندنی و مورد نیاز خوانندگان باشند.»

دوم اینکه: «به چه صورتی بنویسیم؟ به این صورت که لحن، سبک و زبانی متناسب با دانش و انتظارات مخاطبان مجله برهان که دانش‌آموزان پایه‌های هفتم، هشتم و نهم هستند، داشته باشد. همچنین به‌گونه‌ای نوشته شود که خوانندگان مجله را علاقه‌مند، راضی و قانع کند.»

پیش از شروع نگارش، نوع و موضوع مقاله و هدف خود را مشخص کنید و درباره موضوعی که انتخاب کرده‌اید و قرار است بنویسید، تحقیق کنید. از افراد آگاه و صاحب‌نظر سؤال کنید و اطلاعات کافی به دست آورید. برای تکمیل اطلاعات خود می‌توانید از کتاب‌ها، مقاله‌ها، وبگاه‌ها (وبسایت‌ها) یا سایر منابع معتبر و قابل اعتماد استفاده کنید. یادتان باشد که از هر منبعی استفاده می‌کنید آن را یادداشت کنید و نام آن را در پایان مقاله خود زیر عنوان منابع بیاورید.

پس از جمع‌آوری اطلاعات، پیش‌نویس اولیه‌ای از مقاله خود بنویسید. در نوشتن پیش‌نویس به سطح مخاطبتان توجه کنید و طوری بنویسید که برای او قابل فهم و درک باشد. برای مقاله‌تان عنوان، مقدمه و اشاره مناسب تعیین کنید و بکوشید در مقاله مخاطبتان را به هدف و نتیجه‌ای که در نظر دارید برسانید. بعد از نوشتن پیش‌نویس اولیه، آن را چندین بار بخوانید و اصلاح کنید. سپس بهتر است کمی زمان بگذارید و پیش‌نویس اولیه را برای مدتی کنار بگذارید. این فاصله به شما کمک می‌کند نگاه دقیق، عینی، منطقی، و انتقادی‌تری نسبت به پیش‌نویس اولیه مقاله‌تان پیدا کنید. بعد دوباره به سراغ پیش‌نویس مقاله بروید و با نگاه جدیدی آن را بخوانید. برای بهتر‌شدن مقاله اصلاحات و تغییراتی در آن انجام دهید.

توصیه می‌کنیم قبل از نهایی‌کردن مقاله خود آن را به یک یا چند نفر از معلمان و دوستان خود بدهید تا بخوانند. از آن‌ها بخواهید که در مورد نقاط قوت و ضعف مقاله شما نظر بدهند و برای بهترشدن مقاله شما راه‌هایی را پیشنهاد کنند. بعد از دریافت نظرات معلم و دوستانتان، باردیگر مقاله خود را اصلاح، ویرایش و بازنویسی کنید و هرگونه اشتباه محتوایی، دستور زبانی، املایی و علائم نگارشی را تا جایی که می‌توانید برطرف کنید. همچنین اگر نیاز بود، زبان و سبک مقاله خود را هم تغییر دهید، تا مقاله‌تان واضح، روان و مختصر شود. در پایان، مقاله خود را از پیش‌نویس به نهایی تغییر دهید و همه منابعی را که استفاده کرده‌اید، در انتهای مقاله بیاورید. بعد آن را برای مجله رشد ریاضی برهان متوسطه اول بفرستید. ما بی‌صبرانه منتظر مقاله‌های شما هستیم.

سلامت و سربلند باشید.

 

 

۸۷
کلیدواژه (keyword): رشد برهان متوسطه اول، سخن سردبیر، شما بنویسید، حسین نامی ساعی
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید