عکس رهبر جدید

تابستان داغ داغ

  فایلهای مرتبط
تابستان داغ داغ
درخواست از رئیس جمهور محترم

سلام دوستان و همراهان صمیمی برهان! ما در هیئت تحریریه برهان در ابتدای دوره جدید، برنامه میان‌مدتی را طراحی و تصمیم‌هایی را اتخاذ کردیم. تعدادی از این برنامه‌ها کیفی و درباره محتوای مجله بود که قبلاً به عرض شما رسانده شد و قسمتی از آن کمّی بود و به خروجی مجله مربوط می‌شد. خب! چندین سال بود مجله برهان در تابستان منتشر نمی‌شد. ما تصمیم گرفتیم در سال اول از دوره جدید، مجله را در هر چهار فصل سال منتشر کنیم و خدای را سپاس‌گزاریم و خوش‌حالیم که به قولی که به شما داده بودیم، عمل کردیم. این شماره فصلنامه تابستان که در برابر شما قرار دارد، حاصل تلاش‌های داغ تابستانه همکاران گران‌قدرم در مجله برهان است.

راستی برای سال تحصیلی آینده هم پذیرای مقالات شما عزیزان هستیم. با ما در ارتباط باشید:

رایانامه مجله: borhanmotevaseteh2@roshdmag.ir
 

ولی تابستان داغِ داغ به اینجا ختم نمی‌شود! ما منظور متفاوتی از داغ دوم داریم؛ داغی که دشواری غیر عادی سؤالات ریاضی آزمون سر اسری دانشگاه‌ها (آزمون سراسری) بر دل داوطلبان و دبیران ریاضی گذاشت! ما امسال هم شاهد برگزاری آزمونی با سؤال‌های ریاضی غیر استاندارد و به مراتب سخت‌ و پیچیده بودیم. از آنجا که مجله بـرهان با قدمتی که دارد، متعلق به جامعه ریاضی ایران شامل دانش‌آموزان و دبیران ریاضی است، لذا قصد داریم به این موضوع بپردازیم:

می‌دانیم که ارزشیابی تأثیرگذارترین و به نوعی اصلی‌ترین عنصر برنامه درسی است. زیرا به تنهایی می‌تواند عناصر مهم برنامه درسی، مانند هدف، محتوا و روش را تحت تأثیر قرار دهد یا گاهی اثر آن‌ها را کمرنگ کند. با وجود نقشی که آزمون سراسری دانشگاه‌ها در موضوع عدالت آموزشی بر عهده دارد، سالیان سال است که تأثیر منفی آن بر عناصر مذکور مورد نقد قرار گرفته است. متأسفانه به نظر می‌رسد وضعیت نه تنها رو به بهبود نیست، بلکه هر ساله شاهد مشکلات نه چندان کوچکی در سؤال‌های آزمون سراسری، و به ویژه سؤال‌های ریاضی آن هستیم.

در سال‌های قبل شاهد بودیم که از مفاهیم و موضوعاتی که در کتاب درسی مطرح نشده بودند، سؤال طرح شده بود و در آزمون سراسری امسال نیز مسئله‌ای که بسیار به حق مورد اعتراض مخاطبان قرار گرفت، عدم رعایت نشدن استاندارد مناسب در تعیین سطح سختی سؤال‌ها بود.

طبیعی است که اگر شما سؤال‌های یک آزمون را بیش از اندازه سخت یا بیش از اندازه آسان مطرح کنید، حق دانش‌آموزانی که از سطح علمی خوبی برخوردار بوده‌اند ضایع خواهد شد. زیرا در این دو حالت تشخیص بین دانش‌آموزان با سطوح علمی متفاوت به صورت مناسب انجام نخواهد شد.

آزمون سراسری غیر استاندارد، از یک طرف اعتبار کلاس‌های رسمی مدرسه‌ها و زحمات دلسوزانه دبیران به شدت کاهش می‌دهد و از سوی دیگر سردرگمی دانش‌آموزان پایه‌های پایین‌تر را برای آمادگی شرکت در آزمون سراسری در پی دارد.

علاوه بر موارد فوق، متأسفانه آنچه در این سال‌ها شاهد بوده‌ایم، پاسخ‌گو نبودن مناسب سازمان سنجش به اشکالات و ابهامات داوطلبین و حتی صاحب نظران، استادان مجرب، مؤلفان، کارشناسان و گروه‌های درسی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی است.

به نظر می‌رسد شیوه تعامل سازمان سنجش با این اقشار به بازبینی اساسی نیاز دارد، وگرنه هر ساله دلسردی و ناامیدی مخاطبان از حصول نتیجه مطلوب در پی تلاشی که انجام داده‌اند بیشتر خواهد شد و این احساس بی‌عدالتی بدترین تبعات را به همراه خواهد داشت. حتی به تنهایی قادر است کشتی آموزش کشور را به گِل بنشاند. لذا در اینجا از طریق مجله برهان که سخنگاه (تریبون) قدیمی مشترک دانش‌آموزان و دبیران محترم ریاضی کشور است، از ریاست محترم جمهور، جناب آقای دکتر رئیسی، که پشتیبان و مجری عدالت هستند، خواهش می‌کنیم شخص خودشان به موضوع ورود کنند و تصمیمی مدبرانه و عالمانه را برای رفع این مشکل اتخاذ فرمایند.

برای ایرانی پر از امید و عدالت

 

۱۶۹
کلیدواژه (keyword): رشد برهان متوسطه دوم، حرف اول، تابستان داغ داغ، مجید حکمت، محمدرضا سیدصالحی
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید