عکس رهبر جدید

نردبان ریاضی

  فایلهای مرتبط
نردبان ریاضی
شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) را تسلیت می‌گوییم. پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند: اِنَّ فَاطِمَةُ سَیدَةُ نِسَاءِ الْعَالَمِینَ (همانا فاطمه سرور زنان عالم است).

دوستان، متأسفانه در این روزهای مهر و آبان شاهد جنایات رژیم غاصب اسرائیل، و بمباران وحشیانه و شدید غزه توسط جنگنده‌های اسرائیلی و هدف قرار دادن خانه‌ها و ساختمان‌های مسکونی و حتی بیمارستان‌ها هستیم، که این عمل ددمنشانه منجر به کشته و زخمی‌شدن هزاران نفر از مردم مظلوم و بی‌گناه غزه و حتی شمار زیادی از کودکان و زنان شده‌است. این جنایات نقض قوانین بین‌المللی حقوق بشر و بشردوستانه است و از نظر ما و ملت عزیز ایران و تمام ملت‌های آزادی‌خواه و انسان‌دوست محکوم است.
 

بچه‌ها اجازه دهید وارد دنیای ریاضی شویم. ریـاضی‌ای که خیلی‌ها فکر می‌کنند سخت است، آیا ریاضی سخت است؟ ریاضی سخت نیست، اگر تفکرتان منطقی باشد و با دلیل و استدلال آن را مطالعه کنید. حل مسئلۀ ریاضی سخت نیست، اگر به جزئیات آن توجه داشته باشید و اطلاعات کافی را برای حل آن به‌دست آورید. فهم موضوع‌های جدید ریاضی آسان است، اگر پشتکار به خرج دهید و از دانش قبلی خود برای یادگیری مطالب جدید استفاده کنید و پله‌پله پیش بروید. کسی که دنبال فهم و درک ریاضیات است، باید پیوسته مطالعه کند و  خود را با ریاضیات درگیر سازد. به‌طور منظم تمرین، مثال و مسئله‌های ریاضی حل کند، از صاحب‌نظران بپرسد و کمک بگیرد، و نگرش مثبت و مطمئنی نسبت به ریاضیات پیدا کند.


چند سال پیش یکی از دانش‌آموزانم بعد از پایان کلاس پیش من آمد و گفت: «من ریاضیات را دوست دارم، ولی این درس را خوب نمی‌فهمم، در حل مسئله‌های ریاضی معمولاً خطا و اشتباه دارم و ...»

فقط آن دانش‌آموز این مشکل را نداشت، خیلی از دانش‌آموزان در فهم ریاضیات و حل مسئله‌های آن مشکل دارند. از ریاضی می‌ترسند، درک نادرستی از مفهوم‌های ریاضی دارند، در حل مسئله‌های ریاضی دقت کافی ندارند، و به نتایج درستی نمی‌رسند و دچار اشتباه می‌شوند. - اشتباه‌هایی که از ندانستن و به‌خاطرنسپردن اصول، قضیه‌ها، تعریف‌ها، قوانین یا فرمول‌ها حاصل می‌شوند. - اشتباه‌هایی که از به‌کارنگرفتن روش‌های صحیح حل مسئله به‌وجود می‌آیند. - اشتباه‌هایی که در محاسبه‌های جمع، تفریق، ضرب یا تقسیم مرتکب می‌شوند. - اشتباه‌هایی که از درک‌نکردن مفهوم‌ها یا اصول زیربنایی به بار می‌آیند. - و شاید اشتباه‌های دیگر. مانند اشتباه‌هایی که در اثر اضطراب و ترس پیش می‌آیند. چه کنیم تا گرفتار این اشتباه‌ها نشویم.
 

مهم‌ترین عامل و اولین پله برای بالا رفتن از نردبان ریاضی، دوری از این اشتباه‌ها و فهم صحیح ریاضیات؛ و همان‌طور که در ابتدای این یادداشت گفتیم، داشتن «تفکر منطقی» است. تفکر منطقی تفکری است که از داده‌ها، دلیل‌ها و شواهد هر مسئله برای حل آن و رسیدن به نتایج درست استفاده می‌کند. تفکر منطقی در حل یک مسئله، شناخت مسئله، تجزیه‌و‌تحلیل آن، و به‌کارگیری اطلاعات و قواعد و اصول برای پیداکردن ایده و راهی منطقی برای حل آن مسئله است. دومین پله برای فهم ریاضیات، تسلط بر قضیه‌ها، اصول و قواعد، و فرمول‌های ریاضی است. سومین پله برای فهم ریاضیات، حل مسئله‌های متنوع و توجه به تمام جزئیات مسئله است. توجه داشته باشیم، هنگامی که یک مسئله را حل می‌کنیم، آن را به دقت تحلیل‌وتجزیه، مرتب و سازمان‌دهی کنیم. ارتباط بین داده‌های مسئله را بیابیم و از تمام اطلاعات قبلی‌مان برای حل آن بهره بگیریم.  چهارمین پله برای فهم ریاضیات، پرسیدن سؤال و کمک خواستن از آن‌هایی است که ریاضی می‌دانند. پنجمین پله برای فهم ریاضیات، دقت و پرهیز از کم‌توجهی است. ششمین پله برای فهم ریاضیات، اعتمادبه‌نفس و مثبت‌نگری است. فراموش نکنید همۀ این‌ها با مطالعه و دوستی با ریاضیات به‌دست می‌آیند. امیدواریم شما با تفکری منطقی و به‌کارگیری این توصیه‌ها از خواندن ریاضیات لذت ببرید.

سربلند و موفق باشید.
 

 

پی‌نوشت

1. بحارالانوار، جلد 25، ص 361.


۱۴۲
کلیدواژه (keyword): رشد برهان متوسطه اول، سخن سردبیر، نردبان ریاضی، حسین نامی ساعی
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید