عکس رهبر جدید

زندگی به رنگ مدرسه

  فایلهای مرتبط
زندگی به رنگ مدرسه

ای خدا ای فضل تو حاجت روا

با تـــو یاد هیــچ‌کس نبود روا

قطره‌‏ی دانش که بخشیدی ز پیش

متصل گردان به دریاهای خویش

مولوی

 
شکر خدا که هنوز اول مهر هر سال برای ما معلم‌ها نیز، مثل دانش‌آموزان (و البته مثل دوره‌ی دانش‌آموزی خودمان) رنگ‌وبوی تازگی و نوشدن دارد؛ حس برخورد تازه و هم‌کلاسی‌های تازه و سال نو و کتاب نو و... .

شکر خدا که وسط سال هم برای ما معلم‌ها سال نو دیگری قرار دارد که دوباره، برای آغازی جدید، تجدید نیرو و انگیزه می‌کنیم.

آغاز سال تحصیلی بر شما همکاران محترم مبارک باد!

شاید سال‌های قبل با مشاهده‌ی روند پرشتاب پیشرفت فناوری‌های نوین، به‌خصوص فناوری‌های مرتبط با حوزه‌ی آموزش، عده‌ای از صاحب‌نظران بودند که نهاد مدرسه و جایگاه معلم را تمام‌شده توصیف می‌کردند و فناوری را جایگزینی مناسب و در دسترس معرفی می‌کردند که امید برای بهترشدن کیفیت آموزش و در نتیجه بهبود کیفیت زندگی انسان‌ها را افزایش می‌دهد؛ اما به‌مرور و به‌خصوص در موقعیت روبه‌روشدن با چالش بزرگی مثل کرونا، مشخص شد که فناوی هنوز و شاید هرگز نمی‌تواند جایگزین ارتباط معلم و دانش‎آموز و نهاد مدرسه باشد. در سال‌های اخیر، شاهد بودیم که آموزش از روش‌هایی مثل تلویزیون یا فضای مجازی و با تلاش خانواده صورت ‌می‌گرفت؛ ولی نتیجه‌ی مناسبی در پی نداشت. همین اتفاق سبب شد ارزش کار معلمی نمود مجدد پیدا کند و جایگاه معلم در جامعه دوباره ارتقا بیابد.

هرچه در مسیر پیشرفت فناوری حرکت کنیم، جایگاه معلم بیشتر مشهود می‌شود و درمی‌یابیم که ماشین و فناوری هرگز نمی‌توانند جایگزین روابط انسانی باشند. تجربه‌ی گذشته ما را با موج جدیدی از تمایل به حضور در مدرسه روبه‌رو کرده و مسئولیت سنگین‌تری بر دوش ما گذاشته است. بنابراین باید روش‌های گذشته را کنار بگذاریم و خود را در نقش جدیدمان بازتعریف کنیم.

ما معتقدیم که مدرسه سنگ بنای رشد جامعه است و ستون استوار مدرسه معلمان هستند. ازاین‌روست که باید برای رشد جامعه به رشد معلم بیندیشیم و چه کسی شایسته‌تر از خود معلمان برای برنامه‌ریزی و طراحی مسیر رشد؟!

به فضل خدا در راستای عهد یادگیری جمعی و مشارکتی که سال گذشته داشتیم، تعداد زیادی از همکاران محترم با دفتر مجله مرتبط شده‌اند و در نتیجه‌ی این ارتباط، هر شماره میزبان مطالبی از سراسر کشور عزیزمان بودیم. گام بعدی این ارتباط امسال شکل گرفته است. معلمان محترم امسال نیز در آماده‌سازی نشریه مشارکت داشته‌‌اند و به امید خدا این همکاری ادامه خواهد داشت. از برنامه‌ریزی تا تألیف و ترجمه در این نشریه، همه حاصل کار جمعی چند صد نفر از معلمان عزیز زیر عنوان نشریه‌ی رشد آموزش ابتدایی است. قدردان اعتماد و همکاری این عزیزان هستیم و از همین بستر از سایر همکاران محترم هم دعوت می‌کنیم به گروه ما در آماده‌سازی و تولید نشریه بپیوندند.

هم‌اندیشی در این مسیر بهانه‌ی خوبی است تا خارج از روال مرسوم اداری، با همکاران و اقدامات نوآورانه‌ی مناطق متعدد آشنا شویم. راه‌های ارتباط با ما در صفحه‌ی فهرست درج شده است. به علاوه می‌توانید با مراجعه به وبگاه roshdmag.ir به شماره‌های گذشته‌ی نشریه نیز دسترسی داشته باشید.

امسال هم همچون سالیان گذشته با رشد آموزش ابتدایی کنار شما هستیم و تلاش می‌کنیم محتوایی تقدیم دیدگان شما عزیزان کنیم تا در کنار فعالیت‌های آموزشی روزانه‌ی خودتان از آن بهره ببرید. امیدواریم بتوانیم در کنار شما گامی هرچند کوچک در تکمیل بسته‌های یاددهی‌یادگیری برداشته باشیم.

یادمان هست قرار گذاشته بودیم یادگیری جمعی داشته باشیم. در دوره‌ی جدید نیز هر ماه موضوعی محوری خواهیم داشت که رنگ و بوی عمده‌ی مطالب هر شماره را شامل می‌شود؛ اما همه‌ی مطالب هر شماره منحصر به موضوعات محوری نیستند. علاوه بر موضوعات محوری، موضوعاتی ثابت هم در هر شماره داریم؛ موضوعاتی مثل تجربه‌ی همکاران محترم، آشنایی با مفاهیم مرتبط با فهم قرآن در دوره‌ی ابتدایی، آشنایی با مفاهیم و نمونه‌های اجراشده برای ارتقای تربیت رسانه‌ای، نگاهی عمیق و کاربردی بر موضوعات مرتبط با مسائل مشاوره‌ای، آشنایی با مدرسه‌ی پروژه‌محور طراحی‌شده بر اساس سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش، نمونه‌های گوناگونی از طراحی آموزشی، معرفی بازی و نرم‌افزار و... .

برای شماره‌ی اول به سراغ سبک زندگی معلمی رفته‌ایم و تجربه‌هایی از اولین تعامل دانش‌آموزان و معلمان را بیان کرده‌ایم. علاوه بر آن، مطالبی نیز برای آماده‌سازی دانش‌آموزان در آغاز کلاس تقدیم شما می‌کنیم.

سبک زندگی معلم تأثیر ویژه‌ای بر کیفیت کارش دارد. معلم دو فضای کاملاً متفاوت را تجربه می‌کند؛ از تابستانِ بدون کلاس (به‌جز موارد معدود) به پاییزِ با کلاس‌های هر روزه وارد می‌شود و دقیقاً در همین نقطه، داستان این شماره‌ی رشد آموزش ابتدایی آغاز می‌شود.

در راستای تعاملی‌بودن نشریه، امسال هم نمونه‌هایی از محتواهای تکمیلی آماده شده است که به‌صورت رمزینه در نشریه قرار می‌گیرد. یک برگه‌ی نظرسنجی نیز که برای ما بسیار اهمیت دارد، در صفحه‌ی فهرست در هر شماره مشخص شده است. مسیر رشد وقتی درست است که نظر مثبت شما را جلب کرده باشد؛ بنابراین صرف چند لحظه‌ی کوتاه از وقت شما، برای ارسال نظر، ما را روزها و هفته‌ها در پیشبرد اهداف و برنامه‌ریزی مناسب پیش می‌اندازد.

در پایان از زحمات تک‌تک همکاران نشریه از شورای برنامه‌ریزی و تیم تهیه و تولید تا توزیع تشکر و نظر شما آموزگاران محترم را به اولین شماره‌ی دوره‌ی جدید جلب می‌کنم.

 


۱۴۱
کلیدواژه (keyword): رشد آموزش ابتدایی، یادداشت سردبیر، زندگی به رنگ مدرسه، مهدی رضایی
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید