عکس رهبر جدید

معرفی رشته پویانمایی

  فایلهای مرتبط
معرفی رشته پویانمایی
«پویانمایی» (انیمیشن) شاخه‌ای از هنر سینماست و در ساخت آن بسیاری از تخصص‌های مشترک با سینما دخالت دارند. قدیمی‌ترین تلاش باستانی بشر برای ارائه تصویرهای متحرک، روی جام سفالین یافت‌شده از «شهر سوخته» به‌ دست ‌آمده است. این سفالینه مربوط به اواخر نیمه هزاره سوم قبل از میلاد و دارای نقش‌های هدفمند حرکت بز برای خوردن برگ درخت است که با کنار هم قرار دادن آن‌ها با نوعی تصویر متحرک روبه‌رو می‌شویم. در ایران، اسفندیار احمدیه فیلم «ملانصرالدین» را به‌عنوان اولین پویانمایی ایران در سال 1336 ساخت. پرویز اصانلو، جعفر تجارتچی، نصرت کریمی، فرشید مثقالی و آراپیک باغداساریان از دیگر هنرمندان این رشته هنری بودند. پس از یک دوره رکود چند‌ساله، مراکزی مثل «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی»، «کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان»، «سیمای جمهوری اسلامی ایران»، «مرکز هنری صبا»، انجمن سینمای جوانان ایران (به شکل نیمه‌حرفه‌ای)، «مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی» (به شکل حرفه‌ای)، «حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی» و بخش خصوصی، مجموعاً با بیش از دو هزار نفر در این حرفه فعالیت کرده‌اند.

رشته پویانمایی

رشته پویانمایی از سال 1390 بدون داشتن کتاب و با جزوه‌های مدرسان در سطح دوره دوم متوسطه تدریس می‌شده است و از سال 1396 نخستین کتاب‌های تألیف‌شده برای این رشته در دسترس هنرجویان قرار گرفت. پویانمایی یکی از رشته‌های گروه هنر در شاخه تحصیلی فنی‌وحرفه‌ای است و در طول سه سال تحصیلی در هنرستان اجرا می‌شود. هنرجویان به فراگیری شایستگی‌های فنی و غیرفنی و پایه در زمینه‌های تخصصی این رشته می‌پردازند. هدف از رشته پویانمایی تربیت نیروی انسانی ماهر و متعهد برای اشتغال در بازار کار است که با آموخته‌های خویش در زمینه متحرک‌سازی (انیمه) با بهره‌جویی از فن‌ها (تکنیک‌ها) و ابزارهای گوناگون پویانمایی و ایجاد فضاهای دوبعدی و سه‌بعدی به فعالیت و درآمدزایی بپردازند.

اهمیت و ضرورت توسعه آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای، به‌عنوان یکی از شاخه‌های توسعه و ابزارهای تحقق برنامه‌های توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور، بر کسی پوشیده نیست. تربیت و تأمین نیروی متخصص و ماهر برای اجرای هر برنامه‌ای، مسئولیتی است که وزارت آموزش‌وپرورش آن را به‌طور گسترده به عهده دارد. پویانمایی بین رشته‌های فنی‌وحرفه‌ای، به دلیل سرعت‌بخشیدن به رشد و توسعه سایر بخش‌های صنعت ـ هنر از اهمیت زیادی برخوردار است.

داوطلبان ورود به این رشته لازم است دارای ویژگی‌ها و توانمندی‌های علمی (برگ هدایت تحصیلی و گواهی پایان دوره اول متوسطه)، فردی (علاقه‌مندی، استعداد و خلاقیت در زمینه فعالیت‌های کارگاهی، ادبیات، استعداد نسبی ریاضی و فیزیک، و کار با رایانه) و اجتماعی (بردباری و سازگاری با محیط، کار گروهی و مسئولیت‌پذیری) باشند.

 

مهارت‌ها و توانمندی‌های فارغ‌التحصیل رشته پویانمایی

هر هنرجو در طول دوران تحصیل به صلاحیت‌های پایه و تخصصی (طراحی شخصیت، فضاسازی و متحرک‌سازی، تبدیل فیلم‌نامه به فیلم‌نامه مصور (استوری‌برد)، کار با نرم‌افزارهای تخصصی پویانمایی، صدا و تدوین)، صلاحیت‌های حرفه‌ای متناسب با فناوری‌های نوین (رعایت قوانین ایمنی و دستورالعمل‌های قانونی) دست می‌یابد. وی پس از دوره سه‌ساله هنرستان و دوره کاردانی به توانمندی طراحی و ساخت موزیک ویدئو، موشن‌کمیک، فیلم‌های آموزشی، سرگرم‌کننده و تبلیغاتی دوبعدی و سه‌بعدی، جلوه‌های ویژه و ترفندهای (تروکاژهای) سینمایی، عنوان‌گذاری‌های (تیتراژهای) سینما و تلویزیون، بازی‌های رایانه‌ای، داستان‌های مصور (کمیک استریپ)، طراحی میانی و مرحله‌های (فازهای حرکتی) در پروژه‌های پویانمایی و طراحی فیلم‌نامه مصور خواهد رسید.

 

عنوان کتاب‌ها و پودمان‌های رشته پویانمایی

علاوه بر درس‌های عمومی و پایه مشترک با بقیه رشته‌های فنی‌وحرفه‌ای، درس‌های تخصصی و شایستگی‌های فنی مربوط به رشته پویانمایی به شرح جدول زیر است.

 

دنیای پویانمایی در جامعه امروزی

پویانمایی پدیده‌ای چندمنظوره (مولتی‌مدیا) با ظرفیت‌های هنری، صنعتی و حرفه‌ای است و در کشور ما کیفیت و کمیت این تولیدات، روندی رو به رشد دارد. در دنیای امروز کاربرد این هنر بسیار گسترده است. پویانمایی فیلم‌های کمک‌‌آموزشی و موشن‌گرافیکس (با آموزش غیرمستقیم و تأثیر فراوان مثل آموزش مهارت‌های زندگی)، تبلیغات و معرفی کسب‌وکار (با انتقال سریع‌تر پیام‌ها و احساسات)، بازاریابی (مارکتینگ) دیجیتال و طراحی وب، ساخت نشان‌واره‌های (لوگوهای) متحرک و عنوان‌بندی آغاز و پایان فیلم‌ها، شبیه‌سازی محیط‌های واقعی برای آزمایش‌های علمی، مثل شبیه‌سازی فضا قبل از پرتاب فضانوردها، یا شبیه‌سازی قبل از عمل جراحی، سرگرمی و ساخت بازی‌های رایانه‌ای و... کاربردهای فراوان پیدا کرده است و در زندگی امروز نقشی غیرقابل‌حذف دارد. همین امر بازار کار گسترده‌ای برای فارغ‌التحصیلان این رشته ایجاد کرده است. متخصصان پویانمایی امکان کار کردن به‌صورت پروژه‌ای و یا به‌عنوان نیروی ثابت تمام‌وقت را دارند.

 

برخی شغل‌های مرتبط با پویانمایی

مراحل ساخت یک فیلم در حوزه سینما و پویانمایی شامل سه بخش پیش‌تولید، تولید و پس از تولید می‌شود و هر شغل در یکی از این سه بخش جای دارد. مرحله «پیش‌تولید» شامل ارائه ایده، تبدیل آن به فیلم‌نامه، طراحی فیلم‌نامه مصور و برآورد و تصمیم‌گیری در مورد هزینه‌ها و فن (تکنیک) است که کارگردان، کارگردان هنری، طراح فیلم‌نامه مصور و... در این بخش فعال هستند. مرحله دوم «تولید» است. در این مرحله همه امور تولید پویانمایی با هماهنگی عوامل، اجرا می‌شوند. طراح، متحرک‌ساز، صفحه‌آرا، متخصص متن، و... در این بخش فعال هستند. آخرین مرحله «پس از تولید» است که جمع‌بندی مراحل قبلی است و کامپوزیت کار، تدوین‌گر، صداگذار، آهنگ‌ساز و... در این بخش فعالیت می‌کنند. در هر سه مرحله لزوم داشتن روحیه همکاری و کار جمعی ضروری است.

 

پی‌نوشت:

1. به معنی جان‌بخشیدن به اشیا و موجودات غیرمتحرک یا شخصیت‌های (کاراکترهای) نقاشی شده است.

 

 

- کاربران گرامی؛ برای مشاهده متن کامل این مطلب به فایل PDF پایین همین صفحه مراجعه فرمایید.

 


۲۵۹۴
کلیدواژه (keyword): رشد آموزش فنی و حرفه ای و کاردانش، از حرف تا حرفه، صلاحیت های حرفه ای، معرفی رشته پویانمایی،پویا نمایی، ماه ملک سادات طباطبایی
زینب اسحاقی
۱۴۰۲/۰۸/۱۵
0
0
4

عالی بود


نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید