عکس رهبر جدید

آب‌ها بخار می‌شوند!

  فایلهای مرتبط
آب‌ها بخار می‌شوند!
چرا بزرگ ترین دریاچه جهان هر سال یک وجب کوتاه تر می شود؟

 کمی فکر کنیم!

امروزه با خطرها و آسیبهای ناشی از تغییرات اقلیمی مواجه هستیم. همه دنیا نگران این موضوع هستند و گرمشدن کره زمین به علت وجود گازهای گلخانهای، باعث بحرانهای کمآبی و خشکسالی در منطقههای متفاوت کره خاکی شده است. کشور ما هم در این زمینه با مشکل بزرگ کمآبی مواجه است. عدهای از کارشناسان معتقدند در آینده بحران آب یکی از عوامل اصلی درگیری و تنشهای بین مردم دنیا خواهد شد. این در حالی است که در شمال کشور بزرگترین دریاچه کره زمین، یعنی دریای خزر را داریم و از جنوب به آبهای آزاد و خلیجفارس متصل هستیم. اما این منابع از نگرانیها کم نمیکنند. به این خبر توجه کنید:

«معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی کشور گفته است که آب دریای خزر بهطور متوسط سالانه 20 سانتیمتر کاهش مییابد. مجید علینازی به ایسنا گفت که این موضوع زنگ خطری برای بنادر شمال کشور است. آقای علینازی افزود: سازمان بنادر کشور نگاهی ویژه به لایروبی بنادر شمالی دارد.»

یعنی اگر به همین ترتیب آب دریای خزر کم شود، انواع و اقسام خطرات برای محیطزیست و امور صنعتی، کشتیرانی و تجارت بهوجود میآید که در خبر بالا فقط به یک مورد آن، یعنی بندرها و اسکلهها، اشاره شده است. بهطور حتم اخبار مربوط به کاهش آب مرداب انزلی را که از مناطق بسیار جذاب ساحل خزر است، شنیدهاید. اثرات ناشی از این کاهش بر ماهیگیری، از بین رفتن انواع آبزیان، گیاهان و نیلوفر آبی، و آتشسوزیهای گسترده در مرداب بخشی از مشکلات ناشی از کاهش آب هستند. برای اینکه به عظمت آبی که در حال کاستن است پی ببرید، دوباره باید دست به دامان ریاضی شویم. با چند محاسبه ساده میخواهیم متوجه شوید که کاهش 20 سانتیمتری ارتفاع آب دریای خزر چه معنایی دارد.

 

 

- کاربران گرامی؛ برای مشاهده متن کامل این مطلب به فایل PDF پایین همین صفحه مراجعه فرمایید.

 

۱۵۸
کلیدواژه (keyword): رشد برهان متوسطه اول، ریاضی و کاربرد، بیایید کمی فکر کنیم، آب ها بخار می شوند، خسرو داودی
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید