عکس رهبر جدید

اول ضرب یا تقسیم؟!

  فایلهای مرتبط

 

 اشاره: در مورد موضوعهایی که در شمارههای قبل نوشتم، با یکی از دوستان که دبیر ریاضی است، صحبت میکردیم. ایشان به یکی از چالشهای اساسی و رایج کلاس درس ریاضی، یعنی رعایتنکردن اولویتهای محاسباتی در حل سؤالهای ریاضی اشاره کرد. لازم دیدم مطلب شماره حاضر به این موضوع اختصاص یابد.

میدانید که اگر اولویت عملگرهای ریاضی را درست رعایت نکنید، مطمئناً جواب محاسبه شما اشتباه خواهد بود. در خیلی از سؤالهای ریاضی، بسیاری از افراد به خاطر رعایتنکردن اولویتهای محاسبه، دچار مشکل میشوند و در نهایت جواب آن سؤال را اشتباه حساب میکنند. به خاطر داشته باشید که اگر یک معادله یا صورت مسئله دارای کروشه یا پرانتز باشد، اولویت با محاسبه عددهای داخل کروشه یا پرانتز است که حاصل آن را از داخلیترین پرانتز به دست میآوریم. سپس توان و جذر، از چپ به راست، هر کدام زودتر بودند، اولویت دارند و محاسبه میشوند. در اولویت بعدی ضرب و تقسیم دارای اولویت یکسانی هستند که هرکدام زودتر باشند، محاسبه میشوند و در اولویت آخر هم جمع و تفریق را از چپ به راست محاسبه میکنیم.

برای بررسی این چالش، آزمونی شامل یک سؤال چهار قسمتی درباره محاسبهها در کلاس نهم اجرا شد که نتایج قابل توجهی داشت. در بررسی پاسخهای دانشآموزان موارد زیادی از پاسخهای غلط به دلیل رعایتنکردن اولویت محاسبهها یافت شد که در اینجا برخی از انواع اشتباههای دانشآموزان را مرور میکنیم.

 

 

- کاربران گرامی؛ برای مشاهده متن کامل این مطلب به فایل PDF پایین همین صفحه مراجعه فرمایید.

 

۶۲۶
کلیدواژه (keyword): رشد برهان متوسطه اول، ریاضی و مدرسه،‌ اول ضرب یا تقسیم، مرتضی مرتضوی
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید