عکس رهبر جدید

مفهوم‌های هندسی و حل مسئله

  فایلهای مرتبط
مفهوم‌های هندسی و حل مسئله
دنیای آینه ای؛ نگاهی به کاربردهای تقارن

تقارن

در بخش‌های قبلی با یکی از مهم‌ترین مفهوم‌های هندسی که آن را «تبدیل‌های طولپا» نامیدیم، آشنا شدیم و کاربردی از آن‌ها را در هم‌نهشتی مثلث‌ها نشان دادیم. یکی از مفهوم‌های مهم هندسه که به وسیله تبدیل‌های طولپا تعریف می‌شود، «تقارن» شکل‌هاست. همه شما ممکن است با تقارن در شکل‌ها به‌طور غیرمستقیم آشنا شده باشید. در کتاب‌های درسی تمام کشورها دانش‌آموزان از همان سال‌های دوره ابتدایی به‌طور غیرمستقیم با تقارن آشنا می‌شوند.

تکرار نمونه‌ها یا الگوها در طبیعت به فراوانی یافت می‌شود. بدن اکثر جانوران یک تقارن دوگانه را نشان می‌دهد. به این معنی که «بازتاب آینه‌ای» دو طرف بدن آن‌ها را جابه‌جا می‌کند. در برگ اکثر درختان نیز می‌توانید این بازتاب آینه‌ای را به‌خوبی مشاهده کنید. حتی دانه‌های برف نیز دارای نوعی تقارن هستند.

نمونه‌های متفاوتی از تقارن توسط خود انسان ساخته می‌شوند. هنرمندان و معماران در هر دورانی و در هر فرهنگی این تکرار الگوها را در طرح‌های خود به‌کار برده‌اند. مثلاً کاشی‌کاری‌ها نمونه‌هایی از تکرار الگوها هستند.

در کشور خود ما نمونه‌هایی را در معماری، از ایران باستان تا به امروز در شهرهای گوناگون مشاهده می‌کنیم. تکرار این آثار هنری اکثراً تحت‌تقارن صورت می‌گیرد.
 

 

- کاربران گرامی؛ برای مشاهده متن کامل این مطلب به فایل PDF پایین همین صفحه مراجعه فرمایید.

 

 

 


۲۵۴
کلیدواژه (keyword): رشد برهان متوسطه اول، ریاضی و مدرسه،
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید