عکس رهبر جدید

آخرش که چی؟!

آخرش که چی؟!
- آخرش که چی؟! این همه درس‌خواندن چه فایده‌ای دارد؟ این درس‌ها چه ربطی به ما دارند؟

شاید شما هم دنبال پاسخ این سؤال‌ها در هر کلاس و درس جدیدی باشید و تا به حال پاسخ قانع‌کننده‌ای دریافت نکرده باشید. معمولاً آدم ها دنبال منفعت کاری می‌گردند تا راضی شوند آن را انجام دهند. اما گاهی منفعت بعضی کارها همان موقع روشن نمی شود. بیایید با هم پاسخ این سؤال مهم را بررسی کنیم.

 

بعضی از شما در جواب این سؤال چنین گفته اید:

آیسان نقابی: از درس های مربوط به علوم تجربی شروع می‌کنم:

 زیست: من به عنوان شخصی که با تک‌تک سلول‌هایش زیست را دوست دارد، می‌گویم زیست یکی از پرفایده‌ترین درس‌های ماست. یکی از شاخه‌های زیست، شناسایی خود ما آدم‌هاست؛ اینکه چی هستیم، از چه چیزی ساخته شده‌ایم، هرکدام از چیزهایی که در بدن ما وجود دارند، چی هستند و چه کار می‌کنند و ... برای اینکه بخواهی توی دنیایی که در آن زندگی می‌کنی موفق باشی، لازم است اول خودت را بشناسی و اطلاعاتت در مورد خودت کامل باشد. پس زیست یکی از لازمه‌های موفقیت در این دنیای پر از رمز و راز است.

فیزیک: هر روز صبح ساعت شش از خواب بلند می‌شوم، مسیر اتاق تا دست‌شویی را طی می‌کنم، شیر آب را باز می‌کنم و با آبی که جاری می‌شود، دست و صورتم را می‌شویم و مسواک می‌زنم. به اندازه لازم برای خودم صبحانه تهیه می‌کنم. مسیر خانه را تا مدرسه طی می‌کنم و ... این همه کارای فیزیکی! دیگه چی می‌خواهید؟!

زمین شناسی: ما انسان‌ها در کـره‌ای خاکی به نام زمین زندگی می‌کنیم. انسان‌ها برای خوب‌تر زندگی کردن لازم است محیط زندگی خود را بشناسند. به نظر شما چرا خدا محل زندگی ما را زمین قرار داده‌است؟ اگر مـا می‌توانستیم سیاره دیگری برای زندگی خود انتخاب کنیم، کدام سیاره را انتخاب می‌کردیم؟ حال که امکان انتخاب نداریم، بیاییم با خواندن درس زمین‌شناسی، زمین را بشناسیم و از آن بهترین استفاده را بکنیم.

فارسی: ما هر روز با هم صـحبت می‌کنیم، مشق‌ها یا نامه‌هایمان را می‌نویسیم، به حرف‌های دیگران گوش می‌دهیم و ... تمام این کارها را با زبان شیرین و قشنگی به نام فارسی انجام می‌دهیم. تمام کارهایی که ما در طول شبانه‌روز انجام می دهیم، با استفاده از همین زبان است. همین حالا که شما در حال خواندن این مطلب هستید و پیام مرا دریافت می‌کنید، در حال استفاده از همین زبان شیرین و تمدن‌ساز هستید.

 

درسا معیر: نظر من هم درباره درس‌ها این‌طور است:

 علوم اجتماعی: این درس واقعاً به ما کمک می‌کند. به ما یاد می‌دهد چگونه در جامعه ظاهر شویم و یا چگونه با مردم رفتار کنیم.

علوم، بخش زیست: خـیلی خـوب است که چیزهای عجیب یاد بگیری، نه؟! منظورم از عجیب «شگفت‌انگیز» است. زیست پر از شگفتی است. اینکه بفهمی هر کـاری کـه بدنت یا جـانداران اطرافت انجام می‌دهند، به چه دلیلی است و چگونه این کارها انجام می‌شوند، واقعاً زیباست. می‌توانی به صورت حدودی حدس بزنی که اگر ایرادی در بدنت وجود دارد به چه دلیلی است! این واقعاً دوست‌داشتنی نیست؟

 

شما هم با نظر دوستانتان موافق هستند؟ تا حالا از این زاویه به این درس ها نگاه کرده بودید؟

بعضی از درس‌ها هم مهارتی هستند و همه جا و در همه حالات به کار ما می‌آیند. مثلاً درس ریاضی باعث منظم‌شدن فکرهای ما می شود و قوه استدلال را در ما تقویت می کند. لازم نیست به هر موضوع کوچک ریاضی گیر بدهیم که این کجا و کی در آینده ما به کار می‌آید، ما که می‌خواهیم در آینده مثلاً نقاش و هنرمند شویم. شما در آینده هر رشته ای را دنبال کنید و هر شغلی داشته باشید، به خوب فکر کردن احتیاج دارید. اصلاً انتخاب راه خوب از میان‌راه‌های احتمالی، خودش اولین پله موفقیت است و تمرین های درس ریاضی نرمشی هستند که فکرهای ما را منعطف می‌کنند و ذهن ما را تیز نگه می‌دارند!

یا همین درس‌هـای عربی و زبـان انگلیسی، غیر از اینکه به عنوان مهارت ارتباطی در دنیای امروز کاربرد دارند، فراگـیری آن‌هـا بـاعث تقویت حافظه می‌شود و محاسن زیاد دیگری که با افزایش تجربه در زندگی قابل درک هستند.

فعلاً نباید فرصت را از دست داد. بهتر است با هشیاری و دقت از تمام لحظه‌های کلاس با لذت استفاده کرد.

 


۱۰۷
کلیدواژه (keyword): رشد نوجوان، مسیر، آخرش که چی، فرزانه نورالهی
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید