عکس رهبر جدید

کتاب عشق

کتاب عشق
ما با این کتاب بزرگ شده‌ایم. همیشه کنارمان بوده است. حالا که سال نو شده است، سالی که با ماه رمضان یعنی بهار قرآن شروع شده است خـوب است بیشتر از قبل با قرآن مأنوس بشویم. بیشتر قرآن تلاوت کنیم. بیشتر در موردش بدانیم تا با نوشدن سال دانسته‌هایمان در مورد کتاب نورانی هم تازه شود.

چرا قرآن به زبان عربی نازل شده است؟

هر گوینده‌ای هنگام سخن‌گفتن از زبان خاصی استفاده می‌کند. در واقع نگاه می‌کند اولین شنونده‌هایش به چه زبانی حرف می‌زنند که با آن زبان حرف بزند تا مخاطبانش حرف‌هایش را درک کنند.

اولین شنونده‌های قرآن عرب زبان بودند. پس قرآن به عربی نازل شد. اگر قرآن به هر زبانی جز عربی می‌بود، پیامبر (ص) نمی‌توانست حتی مردم قوم خودش را با پیام‌های خدا آشنا کند؛ چه برسد به دیگران! با این حال، قرآن به مرور به زبان‌های دیگر ترجمه شده است تا پیام جهانی آن به گوش همه دوست‌داران حقیقت برسد.

 

چرا می گوییم قرآن معجزه است؟

معجزه به کاری گفته می‌شود که مردم عادی از انجام آن عاجز و ناتوان‌اند. قرآن معجزه است، زیرا مردم نمی‌توانند چنین کتابی بنویسند. تاکنون هیچ کسی نتوانسته است کتابی- حتی یک صفحه_  مانند قرآن بنویسد. پس معلوم می‌شود این کتاب نوشته بشر نیست و از سوی خدا آمده است. در قرآن پیشگویی‌هایی آمده اند. که نشان می‌دهند این کتاب سخن خداست؛ مثلاً پیروزی امپراتوری روم و فتح مکه را سال‌ها قبل از وقوع این دو حادثه خبر داده بود. اولی در سوره روم و دومی در سوره فتح آمده است. از دیگر نشانه‌های اعجاز قرآن مطالب علمی فراوانی است که خدا در این کتاب و سال‌ها قبل از کشف این مطالب، به آن‌ها اشاره کرده است. حـرکت زمین، جاذبه زمین و گِـرد‌بـودن آن از جمله ایـن مـطالب هستند

 

چرا این همه قصه در قرآن آمده است؟

قرآن کـریم کتاب هـدایت و راهنمایی انسان‌هاست و یکی از بهترین راه‌های هدایت، بیان سرگذشت انسان‌های خوب و بد است. با آگاهی از روش زندگی انسان‌های خوب می‌توانیم از آن‌ها الگو بگیریم. دانستن سرنوشت انسان‌های بد هم ما را از سرانجام تلخ کارهایشان آگاه می‌کند و باعث عبرت می‌شود تا آن خطاها را تکرار نکنیم.

از طرف دیگر، پند و موعظه غیرمستقیم اثرگذارتر از پند مستقیم است. انسان قصه را دوست دارد و خدا برای هدایت بندگانش از قصه‌گویی که راهی غیرمستقیم است، استفاده کـرده است؛ تـا انسان‌ها، هم از آن درس بگیرند و هم از خواندن آن لذت ببرند.

 

اگر قرآن را غلط بخوانیم گناه کرده‌ایم؟

احـتمال دارد زمانی که قرآن را یاد می‌گیریم، یا برای خواندن آن تمرین می‌کنیم، کلمه‌ها، جمله‌ها و آیـه‌ها را غلط تلفظ کنیم. این اشتباه ها در خواندن قرآن گناه محسوب نمی‌شوند. پس نباید از ترس غلط خواندن، قرائت و تمرین برای بهتر خواندن را کنار بگذاریم.

براساس حدیثی از پیامبر (ص)، اگر هنگام تلاوت قرآن کلمه یا جمله‌ای اشتباه تلفظ شود، نادیده گرفته می‌شود و فرشته مأمور نوشتن ثواب، برای قاری قـرآن ثواب تلاوت صحیح را می‌نویسد.

 

هنگام خواندن قرآن باید وضو داشته باشیم؟

برای خواندن قرآن وضو لازم نیست، ولی نباید روی خط قرآن دست بگذاریم.

 

برای دست‌زدن به ترجمه قرآن چطور؟ لازم است وضو داشته باشیم؟

خیر، دست زدن به ترجمه قرآن نیازی به وضو ندارد.

 

چه‌کار کنیم به خواندن قرآن علاقه‌مند شویم؟

حالات روحی انسان پیوسته تغییر می‌کنند. این خیلی طبیعی است که بعضی روزها اشتیاقمان به تلاوت قرآن خیلی زیاد نباشد. پس نباید نگران این بی‌میلی‌های موقتی باشیم. از طرف دیگر، حالات روحی ما به شدت تحت تأثیر اعمال ماست. بی شک هر چه بیشتر بر مدار تقوا و پرهیزکاری حرکت کنیم، میلمان به تلاوت قرآن بیشتر می‌شود.

این را هم بدانیم، هر چه از عظمت و عمق آیات نورانی قرآن بیشتر آگاه شویم، میلمان به تلاوت آن بیشتر می‌شود. پس خوب است فقط به خواندنش اکتفا نکنیم، در آیاتش تفکر کنیم تا ارتباط قوی تری با آن برقرار کنیم.

 

خواندن متن عربی قرآن چه فایدهایی برای ما فارسی زبان‌ها دارد؟ آیا بهتر نیست فقط ترجمه فارسی آن را بخوانیم؟

مطالعه ترجمه قرآن کار پسندیده‌ای است و ما را در آشنایی بیشتر و بهتر با قرآن یاری می‌کند. با این حال، خواندن ترجمه جای تلاوت متن عربی آن را نمی‌گیرد. خـدا در عبارت‌های متن اصلی قرآن اثری قرار داده است که در ترجمه آن نیست.

بسیاری از مـردم غیرمسلمان که حتی معنای آیه‌های قـرآن را نمی‌دانستـه‌اند، با شنیدن تلاوت قاریان خوش‌صدا به قرآن ایمان آورده و مسلمان شده‌اند.


۶۷
کلیدواژه (keyword): رشد نوجوان، راه سبز، کتاب عشق، مریم فردی
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید