عکس رهبر جدید

پرواز را به خاطر بسپار!

  فایلهای مرتبط
پرواز را به خاطر بسپار!
معرفی شاخه‌های رشته «هوانوردی»

احتمالاً رویای پرواز از همان روزی متولد شد که اجدادِ اولیه‌مان در طبیعت راه می‌رفتند و پرندگانی را در حالِ پرواز می‌دیدند. آن‌ها با اینکه متوجه شده بودند مانند پرندگان فیزیکِ بدنی مناسبی برای پرواز ندارند، اما این رویای باستانی همچنان در گوشه ذهنشان زنده باقی ماند تا برادران رایت1برای اولین‌بار هواپیمای ساختِ خودشان را با موفقیت به پرواز درآوردند و این رویا را به واقعیت تبدیل کردند.

امروزه ناوگان هوایی پیچیده‌ترین و سریع‌ترین و‌سیله برای رفتن از نقطه‌ای به نقطه دیگری از کره زمین است. این ناوگانِ گسترده به متخصصان زیادی نیاز دارد، اما تعداد هنرستان‌های این رشته در ایران کم است. هنرستان‌های هوانوردی زیر نظر آموزش و پرورش و سازمان هواپیمایی کشور برای دختران و پسران امکان تحصیل را درشاخه‌های گوناگون رشته هوانوردی فراهم می‌کند.

 

رشته هوانوردی

رشته هوانوردی رشته‌ای بین‌المللی و در ساختار آموزشی ایران، زیرشاخه کاردانش است و در هنرستان‌های مخصوصِ این رشته آموزش داده می‌شود. گرایش‌های این رشته عبارت‌اند از:

1. خلبانی

2. تعمیر و نگه‌داری هواپیما

3. الکترونیک هواپیما

4. مهمانداری

5. گردشگری

6. برج مراقبت

دانش‌آموزان در این رشته واحدهای آموزشی متفاوتی را می‌گذرانند. فراگیری زبان تخصصی و فنی، ضمن یادگیری زبانِ عمومی از نیازهای اولیه شاخه‌های متنوع این رشته است. ریاضیات و فیزیکِ کاربردی از دیگر واحدهای عمومی در این هنرستان‌هاست. «تئوری شعبات»، «آیرودینامیک»، «نقشه‌کشی صنعتی»، «ناوبری»، «شبیه‌سازی پرواز» و ... از جمله درس‌هایی هستند که در واحدهای آموزشی این هنرستان‌ها تدریس می‌شوند.

 

بازار کار

فارغ‌التحصیلانِ این رشته می‌توانند در رشته‌های متنوعی در دانشگاه تحصیل کنند و وارد بازار کار شوند. پرواز آمایی، مهندسی ایوینیک2، گردشگری، مهمان‌داری، تعمیر و نگه‌داری هواپیما، و خلبانی از رشته‌های دانشگاهی برای فارغ‌التحصیلان این رشته است.

در ادامه با  سه نمونه از این تخصص‌ها آشنا می‌شویم:

پرواز آمایی‌: از مجموعه کارهای عملیاتی روی زمین است. نظارت‌بر سوخت‌گیری هواپیما، دادن نقشه پرواز به خلبان، بررسی وضعیت آب‌وهوا و به‌طور کلی تمامی اطلاعات برای اعزامِ هواپیما و فرودش در مقصد توسط «پرواز آمایی» (دیسپچر) انجام می‌شود. می‌گویند: پرواز آمایی، خلبانِ روی زمین است.

مهندسی ایوینیک‌: ایوینیک از ترکیب دو کلمه فرانسوی «آویون» به معنای هواپیما و «الکترونیک» ساخته شده است. این رشته به بررسی تمامی تجهیزات الکترونیکی‌-پروازی هواپیما مربوط می‌شود.

اکثر این رشته‌ها در دانشگاه‌های نظامی و مؤسسات زیرمجموعه شرکت‌های هواپیمایی نیز به‌طور اختصاصی تدریس می‌شوند.

گردشگری: فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند وارد صنعت گردشگری شوند و راهنمای گردشگران در محیط‌های متفاوت تاریخی یا طبیعی باشند. این رشته تا دوره دکترا در دانشگاه دانشجو می‌پذیرد.

رشته هوانوردی از جمله رشته‌هایی است که بازار کارش در حوزه امور خدماتی است و از این نظر در ایران بازار کار خوب و درآمدزایی دارد. واحدهای درسی این رشته با نظارتِ آموزش‌وپرورش و سازمان هواپیمایی کشور تدوین شده‌اند و هنرستان‌های این رشته از میان دختران و پسران هنرجو می‌پذیرند.

بـرای تمـامی ایـن رشته‌ها در دانشگاه علمی‌کاربردی صنعت هوایی کشور دوره دوساله کاردانی تعریـف شده‌است و فارغ‌التحصیلان این دانشگاه امکان ادامه تحصیل در دوره‌های بالاتر یا ورود به بازار کار را خواهند داشت.

 

 

پی‌نوشت:

1. Wright

2. avionics


۳۰۳
کلیدواژه (keyword): رشد نوجوان، هنرستان،رشته هوانوردی،شاخه های رشته هوانوردی،گرایش های رشته هوانردی،خلبانی،تعمیر و نگه داری هواپیام،الکترونیک هواپیما،مهمانداری،گردشگری،برج مراقبت،پرواز را به خاطر بسپار، مهرسا لطانی
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید