عکس رهبر جدید

چه کسی دوست دارد ریاضی دان بشود؟!

  فایلهای مرتبط
چه کسی دوست دارد ریاضی دان بشود؟!
تازه چند وقتی است با مجله «رشد ریاضی برهان» که برای دانش‌آموزان دوره اول متوسطه منتشر می شود، آشنا شده‌ام. قبل از این آشنایی از اهمیت علم ریاضی و زیبایی‌های ریاضیات زیاد آگاه نبودم و نمی‌دانستم ریاضیات چقدر در زندگی روزمره و علوم دیگر کاربرد دارد. ولی حالا با خواندن مطالب این مجله در هر شماره، اطلاعاتم درباره ریاضیات روز به روز بیشتر می‌شود؛ مطالـبی درباره ریـاضیات مـدرسه‌ای، ریاضیات کاربردی، تاریخ ریاضیات، سرگرمی‌های ریاضی، مسئله‌های ریاضی، گفت‌وگوها و گزارش‌های خواندنی وجذاب ریاضیات، و گزارش‌هایی از گوشه‌گوشه کشور و مدرسه‌های ایران عزیز، با عنوان‌های تخمین، احتمال، مفهوم‌های هندسی و حل مسئله، یک مسئله و چند راه‌حل، کمی فکر کنیم، استدلال‌های غلط درست‌نما، درمانگاه ریاضی، کاردستی‌های ریاضی، ریاضیات و ادبیات، نرم‌افزارهای کاربردی ریاضی و دیگر عنوان‌های مفید و خواندنی. یکی از مطالب خوبی که در یکی از شماره‌های برهان خواندم، مطلب «طلسم یا علم آمار» نوشته خانم مریم جعفرآبادی بود که دوست دارم بدون هیچ مقدمه و توضیحی شما هم این مطلب را بخوانید.

طلسم یا علم آمار؛ کدام‌یک باعث برد تیم آلمان شد؟

به‌راستی آیا ینس لمن، دروازه‌بان تیم آلمان، در بازی‌های یک چهارم نهایی جام‌جهانی فوتبال سال 2006، در جوراب خود طلسمی داشت؟! یا فهرست کارها و تماس‌های تلفنی و خریدهای ضروری خانه را که باید بعد از مسابقه انجام می‌داد، نوشته بود که فراموش نکند؟ ماجرا از چه قرار بود؟ این یادداشت اسرارآمیز که او قبل از هر ضربه پنالتی آن را از داخل جورابش در می‌آورد و می‌خواند چه بود که هواداران فوتبال دوست داشتند به راز آن پی ببرند؟

هجدهمین دوره مسابقه‌های جام جهانی فوتبال در سال 2006 در حال برگزاری بود. تیم آلمان میزبان این مسابقه‌ها، و تیم آرژانتین، با همه ستاره‌هایشان، به مرحله یک چهارم نهایی رسیده بودند و بالاخره باید یکی از این دو تیم حذف و تیم برنده به مرحله نیمه‌نهایی صعود می‌کرد. بازی حساس و نفس‌گیر بود و بعد از 90 دقیقه وقت قانونی، نتیجه بازی یک بر یک

روی این کاغـذ هر چـه که نوشته شده بود، باعث شد او بتواند بـه جهت درست بپرد و دوپرتـاپ (شوت) از چهـار پـرتاپـی را کـه بـه سـمت دروازه‌اش زده شـد، به خوبی مهـار کند. در نهایت تیم آلمان به مرحـله نیمه‌نهایی راه یافت و تیم آرژانتین از راهیابی به مرحله بعد باز ماند.

 این یادداشت توجه افراد زیـادی را به خود جلب کرد. ینس لمن بعد از بازی راز این تکه کاغذ را فاش کرد. او گفت روی این کاغذ (با بررسی آماری تعداد زیادی از ضربه‌های پنالتی‌ای که هر کدام از بازیکنان تیم آرژانتین در بازی‌هایشان زده بودند) عادت‌ها و نوع ضربه‌های پنالتی بازیکنان این تیم نوشته شده بود:

 

«ریکلمه بالا و چپ

کرسپو اگر از توپ زیاد فاصله گرفت و زیاد دوید، به راست پرتاب می‌کند و اگر کوتاه دوید به سمت چپ دروازه می‌زند.

هاینزه پایین و پرتاب‌های کوتاه.

آیالا قبل از شوت مدت زیادی صبر می‌کند، بعد یک دوی طولانی قبل از پرتاب دارد، و به سمت راست دروازه می‌زند.

مسی چپ.

ایمار، انتظار طولانی قبل ازپرتاب، به سمت چپ.

رودریگز سمت چپ.»

بررسی آماری پرتاب‌های بازیکنان آرژانتین در بازی‌های گذشته و پرش دروازه‌بان آلمان بر اساس احتمال جهت پرتاب هر بازیکن، تیم آلمان را برنده آن بازی کرد. احتمالاً ینس لمن برای بازی نیمه‌نهایی در مقابل ایتالیا یادداشت خود را در رختکن ورزشگاه جا گذاشته بود که باعث شد در آن بازی از ایتالیا ببازند و تیم سوم جام‌جهانی هجدهم شوند.

امروزه علم آمار، علاوه بر میدان‌های ورزشی، در همه زمینه‌های علمی و اقتصادی، یاریگر برنامه‌ریزان است تا بتوانند آینده را پیش‌بینی کنند و برنامه‌ریزی بهتری داشته باشند.

 

و مطلب دیگری که بسیار خواندنی بود مطلب: پل‌های کونیگزبرگ به قلم محرم ایردموسی بود:

«اوایل قرن هجدهم است. شما در شهر کالینگراد روسیه هستید.  البته آن زمان این شهر کونیگزبرگ نام داشت. روز تعطیل است و شما به همراه دوستانتان برای پیاده‌روی در شهر از خانه خارج شده‌اید. رود زیبای پرگل از وسط شهر می‌گذرد. تصمیم می‌گیرید به همراه پنج دوست خود، علی، پارسا، مزدک، اقبال و آندرانیک به سمت این رودخانه پیاده‌روی کنید. هفت پل قدیمی روی این رودخانه وجود دارند و ...»

 

ادامه این مطلب را در برهان بخوانید. بـرای اشتراک مجله برهان ریاضی متوسطه اول می‌توانید، پس از مراجعه به وبگاه roshdmag.ir با ورود به پنجره مجلات دانش‌آموزی، روی مجله برهان ریاضی متوسطه اول انتخاب کنید. از آنجا به آسانی مراحل اشتراک مجله را طی کنید.

 


۱۲۰
کلیدواژه (keyword): رشد نوجوان، گوناگون،رشد ریاضی برهان،
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید