عکس رهبر جدید

دوربین مخفی کاربران

  فایلهای مرتبط
دوربین مخفی کاربران
اخباری که روزانه از پیشرفت فناوری‌ها به گوشمان می‌رسند، ما را با واقعیتی مواجه می‌کنند؛ واقعیتی که چه آن را تلخ بدانیم چه شیرین، همراهمان است و فرارکردن از آن در طولانی‌مدت کاری محال است. ما چه دوست داشته باشیم از ابزارهای هوشمند استفاده کنیم چه بخواهیم در دامان طبیعت زیست کنیم و بکوشیم از ابزارهای فناوری دوری بجوییم، باز هم همچون جزیره‌ای که اقیانوس آن را محاصره کرده باشد، میان «عصر دیجیتال» قرار داریم و راه گریز از آن فعلاً مسدود است.

همین متنی که پیش ‌روی شماست، حتی اگر روی کاغذ چاپ شده باشد، با ابزار صفحه‌کلید و رایانه نوشته شده است و بعد با استفاده از دستگاه‌های چاپگر دیجیتال روی کاغذ چاپ شده است. امروزه دیگر این بشر نیست که با «کمک» ابزارهای فناورانه زندگی خود را می‌گذراند، بلکه کارها را به‌طور عمده دستگاه‌ها و فناوری‌های گوناگون انجام می‌دهند و بشر به آن‌ها کمک می‌کند کارشان را انجام دهند.

ما حتی اگر بخواهیم به قله کوه برویم و دمی دور از فناوری بیاساییم، احتمالاً از جلوی دوربین‌های مداربسته پرشمار عبور می‌کنیم تا به مقصد برسیم و در آخر هم در عدسی دوربین یک عکاس، خواسته یا ناخواسته، جای می‌گیریم. خلاصه بگوییم عزیزان، راه گریز نداریم. زندگی در عصر حاضر همچون بازی در یک فیلم است؛ گویی همیشه تحت نظارت دوربین‌ها و صدابَر(میکروفون)ها هستیم و هرچه می‌کنیم و هر جا می‌رویم، چشمانی ما را می‌بینند. این شرایط به نقطه‌ای رسیده‌اند که اهمیت و قدرت دیجیتال کم‌کم با واقعیت برابری می‌کند و بشر می‌تواند در جهان دیجیتال شخصیتی داشته باشد، درس بخواند، ثروتمند شود، کسب‌وکاری مجازی راه بیندازد و... .

حالا می‌خواهیم برای شما درباره زوج جوانی بگوییم که در رشته‌ای مرتبط با فناوری تحصیل، کار و شرکت نوآفرین (استارتاپ) تأسیس کرده‌اند؛ نام این دو نفر آریان بیانی‌نژاد و بنفشه میرقاسمی است. آن‌ها  در رشته مهندسی نرم‌افزار تحصیل کرده‌اند و از اهالی شهر رشت هستند.

این دو جوان هم مثل بسیاری از سازندگان شرکت نوآفرینی، ابتدا در شرکت‌هایی مشغول بودند که در زمینه برنامه‌نویسی و امنیت رایانه‌ای (سایبری) فعالیت می‌کردند. اما پس از مدتی به فکرشان رسید جهان کارمندی را رها کنند و کارآفرین بشوند.

 هاتجار ابزاری است که در وبگاه شما مانند دوربینی مداربسته روی رفتار و عملکرد کاربر عمل می‌کند. این ابزار به شما نشان می‌دهد کاربران وبگاهتان، هنگامی که وارد وبگاه می‌شوند، اول به سراغ کدام بخش و مورد می‌روند و چه زمانی و در برخورد با چه چیزی وبگاه را ترک می‌کنند. نتیجه بررسی و فعالیت هاتجار به شکل نقشه‌ای حرارتی(نقشه‌ای که نشان‌دهنده تعمل بیشتر کاربران در بخش خاصی از سایت مثلاً بخش معرفی محصولات است. این نقشه مشخص می‌کند کاربر روی کدام بخش تلیک(کلیک) بیشتر کرده و در کدام قسمت حضور طولانی‌تری داشته است)، به صاحب وبگاه نشان می‌دهد کدام بخش از امکانات وبگاه موردعلاقه کاربران است و بیشتر روی آن تلیک کرده‌اند و کدام بخش باعث شده است کاربر وبگاه را ترک کند.

 

ایده‌ای متولد می‌شود

اوایل سال 97 آریان و بنفشه روی یک «بات» در فضای مجازی مطالعه کردند. این بات به کاربران خود کمک می‌کرد امکان «هاتجار» را روی وبگاه یا کانال خود فعال کنند. بنفشه و آریان می‌دانستند مدتی است که امکان فعال‌سازی هاتجار روی وبگاه‌ها فراهم شده است، اما بسیار گران‌قیمت است و به جز کسب‌وکارهای بزرگ که می‌توانند هزینه زیادی برای وبگاه خود خرج کنند، باقی کسب‌وکارها نمی‌توانند هاتجار را نصب کنند.

این زوج هم با هدف ساختن ابزاری که مثل هاتجار عمل کند و دوربین مداربسته‌ای برای وبگاه باشد، شروع کردند به ساختن نوآفرین «مای‌جر» که تا آن زمان در حد ایده بود.

 

دو سال گذشت!

بعضی‌ها تصور می‌کنند حداکثر زمانی که برای پیروزشدن در کاری باید صرف کنند، کمتر از یک سال است. اما واقعیت این است که همیشه همه‌چیز آن‌طور که ما می‌خواهیم پیش نمی‌رود و گاهی اوقات راه رسیدن به موفقیت‌ از پیش‌بینی ما طولانی‌تر می‌شود؛ شاید حتی چیزی نزدیک به سه سال؛ از سال 97 که بنفشه و آریان تصمیم گرفتند شرکت نوآفرینشان را بسازند، تا سال 99 که مشغول مطالعه و آزمودن و در نهایت ساختن نسخه اولیه شرکت نوآفرینشان بودند. در مردادماه 1399 برنامه‌نویسی وبگاهشان را به کسانی غیر از خودشان سپردند، اما نتیجه‌ای که تحویل گرفتند، اصلاً برایشان رضایت‌بخش نبود و ناچار شدند باز هم خودشان دستی به رمزنویسی‌ها بکشند!

بنفشه و آریان به دلیل اینکه خودشان در زمینه برنامه‌نویسی ماهر بودند، برای پرداخت دستمزد به برنامه‌نویسان سرمایه چندانی نیاز نداشتند. برای بخش‌هایی هم که احتیاج بود از تخصص دیگران کمک بگیرند، از سرمایه شخصی‌شان استفاده کردند.

 

چالش‌برانگیزترین بخش کار

سامانه‌های عامل دستگاه‌های کاربران با یکدیگر متفاوت هستند و به‌طور طبیعی نمی‌توان در دستگاه‌های تلفن همراه و ویندوز از یک کد استفاده کرد. تطبیق‌دادن مای‌جر برای کاربران با این چالش مواجه بود که کدنویسی‌ها باید تمام سامانه‌های عامل را پوشش می‌داد. علاوه بر این دیباگ (خطا در نرم‌افزار) در بخش ذخیره اطلاعات رفتار کاربران در وبگاه و سرعت ترافیک نیز سرراهشان بود.

برطرف‌کردن تمام این مشکلات کار راه‌اندازی نوآفرین مای‌جر را کمی به تأخیر انداخت و بنفشه و آریان در ابتدای سال 1401 توانستند نسخه آزمایشی مای‌جر را افتتاح کنند.

 

مای‌جر در حال حاضر

ممکن است شما در یافتن ایده برای ساختن یک وبگاه دچار مشکل باشید، اما نیازی نیست همیشه به‌دنبال ایده‌های ساخت محصول باشید. می‌توانید صرفاً اطلاعاتی را که موجودند به صاحبان وبگاه‌ها دسته‌بندی و پردازش شده نشان دهید تا آن‌ها به کاربرانشان خدمات بهتری بدهند. این همان کاری است که اعضای تیم مای‌جر انجام داده‌اند. مای‌جر هدف خود را کمک و ارائه خدمات به کسب‌وکارهای کوچک قرار داده است. آن‌ها و تیمشان که شامل متخصصان سئو، برنامه‌نویسان، محتواسازان و مدیران کسب‌وکار هستند، در تلاش‌اند صاحبان وبگاه‌های تجاری با کمک «مای‌جر» بتوانند از رفتار و سلیقه کاربرانشان مطلع شوند و روی نقاط ضعف و قوت خود کار کنند.

 


۱۱۹
کلیدواژه (keyword): رشد هنرجو، استارتاپ،شرکت نوآفرین،دوربین مخفی کاربران، ریحانه نعمت الهی
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید