عکس رهبر جدید

آردوینو

  فایلهای مرتبط
آردوینو
در شماره‌های قبل آموزش این موضوع در همین مجله، کلیاتی را یاد گرفتیم، در رابطه با: هوشمندسازی؛ برنامه آردوینو؛ نوشتن برنامه در نرم‌افزار آردوینو؛ راه‌اندازی پروژه ال‌ای‌دی چشمک‌زن؛ خواندن یک علامت (سیگنال) آنالوگ در آردوینو.

حالا می‌خواهیم با مهارت‌هایی که تاکنون یاد گرفته‌ایم، یک حسگر مهم و کاربردی را راه‌اندازی کنیم تا با کاربردهایی عملیاتی برنامه آردوینو بیشتر آشنا شویم. اجازه بدهید این پروژه را با یک چالش شروع کنیم!

همان‌طور که می‌دانید، سالانه ده‌ها نفر در کشور به‌واسطه نشتی گاز بخاری‌های گازسوز و خفگی ناشی از آن فوت می‌شوند. همچنین، در بعضی مواقع اگر در ابتدای کار آتش‌سوزی در ساختمانی تشخیص داده شود، مهار آتش بسیار راحت‌تر و آسان‌تر از حالتی است که آتش قسمت زیادی از ساختمان را گرفته باشد! یا مثلاً در بعضی مکان‌ها کشیدن سیگار ممنوع است و به دستگاهی برای هشدار دود سیگار نیاز است (مثل سردخانه‌های مواد غذایی). حتی رانندگانی که به مصرف نوشیدنی‌های الکلی مشکوک هستند، به تشخیص سریع توسط پلیس راهور نیازمندند!

خب وجه تشابه همه این نیازها و مشکلات چیست؟! بله، درست حدس زدید، گاز. دود سیگار، دود حاصل از آتش‌سوزی، گاز الکل موجود در بازدم تنفس رانندگان و گاز کربن‌مونوکسید حاصل از نشتی دودکش بخاری‌ها، همه و همه به‌نوعی گاز محسوب می‌شوند. پس ما برای تشخیص این گازها به یک حسگر یا پودمان(ماژول) نیاز داریم!

در برنامه  آردوینو حسگرهایی وجود دارند مرسوم به حسگر‌های سری MQ2-9. این حسگرها، همان‌طور که اشاره شد، در چند نمونه متفاوت از سری 2 تا 9 موجودند که هر کدام به مجموعه‌ای از گازها حساس هستند و در صورتی که در مجاورت آن گاز قرار بگیرند، علامت‌‌های آنالوگ یا دیجیتالی را از خود نشر می‌دهند که ما با دریافت و بررسی آن‌ها می‌توانیم شدت و نوع گاز موجود در محیط را شناسایی کنیم!

 

- کاربران گرامی؛ برای مشاهده متن کامل این مطلب به فایل PDF پایین همین صفحه مراجعه فرمایید.


۶۱
کلیدواژه (keyword): رشد هنرجو، میز فناوری،هوشمندسازی،برنامه آردوینو،پروژه ال ای دی چشمک زن،آردوینو، محمد ثقفی منش
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید