عکس رهبر جدید

خلاقیت + تجارت

  فایلهای مرتبط
خلاقیت + تجارت
بیان یک تجربه از خلاقیت و کارآفرینی دانش‌آموزان

 



 

 
خلاقیت به‌کاربردن توانایی‌های فرد برای ایجاد تغییر خوب و جدید یا توانایی تولید ایده و راه‌حل‌های متعدد و جدید است. کارآفرینی نیز خلق یک ارزش جدید، چه مادی و چه معنوی، از طریق تلاش متعهدانه است. صاحب‌نظران معتقدند، می‌توان خلاقیت و آفرینندگی را آموزش داد. اگر بتوانیم فراگیرندگان را خلاق پرورش دهیم، احتمالاً در آینده می‌توانند کارآفرینان خوبی شوند.

  یکی از تجربه‌های من درباره نوجوانان، دیدن توانمندی‌ها و ارائه فرصت ابراز وجود آنان در مدرسه است. اواخر سال تحصیلی با هم‌فکری بچه‌ها تصمیم گرفتیم بازارچه‌ای از توانایی‌ها و توانمندی‌های دانش‌آموزان کلاس در مدرسه برپا کنیم. قرار شد هرکسی با توجه به آنچه امسال در مدرسه یا سایر کلاس‌های اوقات فراغتش یاد گرفته است، چیزی تهیه کند تا در غرفه‌هایی که در حیاط مدرسه به‌مدت یک روز دایر می‌کنیم، به فروش برساند.

تمام دانش‌آموزان کلاس با ذوق شرکت کردند و برای آن روز آماده شدند. هر کس با توجه به امکاناتی که داشت، چیزی ساخت و در غرفه‌ای که خودش مسئولش بود، عرضه ‌کرد؛ از جمله: وسایل کوچک و تزئینی (جاکلیدی، عروسک‌های صدفی تزئینی و ...)، انواع ساندویچ و خوراکی‌های بومی و محلی، کیف‌دستی کوچک نمدی، انواع نوشیدنی‌های خانگی، آب‌میوه‌های فصل و توپ فوتبال آپارتمانی که از چرم یا نمد ساخته شده بود. حتی یکی از بچه‌ها با لیوان یک‌بارمصرف و توپ هفت‌سنگ یک بازی طراحی کرده بود.

تمامی وسایل و خوراکی‌ها ساخت دست بچه‌ها بودند و هرکدام با قیمت‌های مناسبی که سایر دانش‌آموزان مدرسه بتوانند بخرند، در غرفه‌هایی که به کمک هم در حیاط مدرسه دایر کرده بودیم، به فروش رفتند. تمامی دانش‌آموزان در همان زنگ‌های اول و دوم استقبال عالی کردند و همه محصولات به فروش رفت.

زنگ آخر که به کلاس برگشتیم، همگی خوش‌حال از کار و تلاش روزانه، درآمدی را که آن روز به دست آورده بودند با شادی حساب می‌کردند. آنجا بود که برق شادی را در چشمان همه دیدم. یکی از بچه‌ها گفت، خانم معلم این اولین پولی است که خودم با کار و تلاش به دست آورده‌ام. حالا قدر آن را بیشتر می‌دانم. باید تصمیم خوبی هم برای خرج‌کردنش بگیرم.

دانش‌آموزانی که از همان دوره نوجوانی خلاق و کارآفرین تربیت شوند، در آینده و در جامعه موفق‌تر خواهند بود.


۲۶۷
کلیدواژه (keyword): رشد مدیریت مدرسه، تجربه، خلاقیت، تجارت، ندا فرخ بین
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید