عکس رهبر جدید

آموزش مهارت به افق آینده

  فایلهای مرتبط
آموزش مهارت به افق آینده

مقـدمه

در مبانی نظری «سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش» و در بند بیست و سوم گزاره‌های ارزشی نظام تعلیم‌وتربیت رسمی عمومی کشور، «مسئولیت‌پذیری همه‌جانبه، مشارکت اجتماعی و داشتن روحیه جمعی و مهارت‌های مورد نیاز جامعه» مورد تأکید قرار گرفته است. در همین راستا، با گذشت سه دهه از ظهور «نظریه توسعه مبتنی بر دانش»، همه اتفاق نظر دارند که توسعه یک کشور بدون توسعه ظرفیت‌های یادگیری و نهادینه‌شدن دانش در تمامی ارکان اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ناممکن است.

دو ویژگی مهم اقتصادهای دانش‌بنیان، فراوانی منابع به‌دلیل گسترش دانش در تمامی سطوح و تدارک نیروی کار بسیار آموزش‌دیده و مطلع است. در این اقتصاد، دانش و مهارت دارایی‌های کلیدی هستند و به‌ عبارت ‌دیگر، سرمایه‌های انسانی زیربنای تأمین این دو وجه محسوب می‌شوند. با عنایت به موارد فوق، تربیت نیروهای کارآفرین و گسترش آموزش‌های مهارت‌محور در سرلوحه هدف‌های نظام‌های آموزشی قرار دارد. افزون بر آن، آموزش‌های مهارت‌محور، علاوه بر دستاوردهای اقتصادی، پیامدهای فراوان فرهنگی، اجتماعی و سیاسی دارد و می‌تواند باعث تقویت بنیان خانواده، کاهش آسیب‌های اجتماعی، ایجاد نشاط و شادابی در نیروهای جوان، تقویت انسجام ملی و پایداری امنیت ملی شود. به تعبیر شهید مطهری: «کار» یک روش تربیتی است که در شکل‌گیری شخصیت بهنجار و سالم افراد جامعه نقش‌آفرینی می‌کند.

 

 

- کاربران گرامی؛ برای مشاهده متن کامل این مطلب به فایل PDF پایین همین صفحه مراجعه فرمایید.

 

 

۷۹
کلیدواژه (keyword): رشد آموزش مشاور مدرسه، توانستن کلید پویایی، آموزش و پرورش، آموزش مهارت محور، آینده پژوهی، نیازسنجی، اقتصاد دانش بنیان، سرمایه انسانی، آموزش مهارت به افق آینده، دکتر مهدی یاراحمدی خراسانی
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید