عکس رهبر جدید

پا درس

  فایلهای مرتبط
پا درس
یک مدرسه نامرئی بدون محدودیت ثبت نام

اشاره

زمان آنکه تلفن همراه فقط برای بازی و شبکه‌های اجتماعی به کار می‌رفت، به پایان رسیده است. به‌خصوص با شیوع بیماری کرونا اهمیت استفاده از منابع آموزشی اینترنتی و مجازی بیش از پیش اهمیت پیدا کرده است. دانش‌آموزان با استفاده از برنامه‌های کاربردی آموزشی درسی می‌توانند به‌راحتی از هر لحاظ خود را تقویت و کمبودهایشان را جبران کنند و برنامه‌ریزی درسی، مرور، آزمون و سایر فعالیت‌های درسی را با تمرکز و آرامش بیشتری انجام دهند.

در واقع، یادگیری موضوعات، سازمان‌دهی فعالیت‌های کلاسی و درسی، توسعه مهارت‌های درسی در زمینه‌های جدید و موارد دیگر با برنامه‌های آموزشی درسی ساده‌تر و لذت‌بخش‌تر می‌شوند. در این مقاله، یکی از برنامه‌های آموزشی درسی به نام پادرس معرفی می‌شود.

 

برنامه کاربردی پادرس چیست؟

پادرس برنامـه‌ای ســاده و بسیــار کاربــردی برای دانش‌آموزان دوره‌های ابتدایی و اول و دوم دبیرستان و هنرستان است. کلیه محتوای پادرس به‌صورت رایگان در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد. این برنامه تقریباً به تمام مراحل اصلی آموزش، از یادگیری تا امتحان، پرداخته است و محتوای لازم برای یادگیری هر درس را به‌صورت جزوه و ویدئوهای آموزشی و با تفکیک رشته و درس پوشش می‌دهد.

نکتـه مهـم ایـن اسـت که حتـی دانش‌آموزان و معلمان هم مـی‌توانند ویدئـوهای تـدریس خـود را بارگذاری کنند تا محتوای موجود کامل‌تر شود. ویدئوهـایی که از مدرسان یا دانش‌آموزان دریافت مـی‌شوند، در بخش آموزش یاران در دسترس همه قـرار مـی‌گیـرند. این برنامه علاوه بر آموزش درس‌ها،‌ برای آمادگی در آزمون هم محتوای لازم را دارد و دانش‌آموزان می‌توانند از مجموعه نمونه‌سؤالات میان‌ترم و پایان‌ترم آن استفاده کنند تا با آمادگی بیشتری در امتحانات حضور یابند. یک بخش دیگر برنامه گام‌به‌گام نام دارد و حکم همان کتاب‌های کمک‌درسی را دارد. در این بخش پاسخ تمرین‌های کتاب‌های درسی وجود دارد.

 

مزایای استفاده از برنامه‌های آموزشی درسی

- بهره‌مندی از فن‌های یادگیری نوین

- دسترسی دائم و راحت به منابع آموزشی

- سازمان‌دهی رویکردهای آموزشی

- صرفه‌جویی در زمان

- برقراری عدالت آموزشی

- کاهش هزینه‌های تحصیلی

 

ویژگی‌های برنامه پادرس

- دسترسی رایگان و سریع به انواع محتوای آموزشی دوره‌های ابتدایی، متوسطه و هنرستان؛

- برخورداری از نمونه سؤالات متعدد و ویدئوهای آموزشی از مدرسان متعدد؛

- پوشش تمامی درس‌ها؛

- ارائه جواب تشریحی به تمامی سؤالات؛

- امکان دسترسی نابرخط به محتوای آموزشی؛

- بهره‌مندی از رابط کاربری ساده و کاربرپسند؛

بدون شک وجود چنین برنامه‌ای به دانش‌آموزان کمک می‌کند راحت‌تر با مشکلات فراوان آموزش مجازی دست‌وپنجه نرم کنند. اما برنامه پادرس هم مانند بسیاری از برنامه‌های آموزشی این روزها هنوز در برخی درس‌ها به تکمیل محتوا و گسترش نیاز دارد.

 

محتوای آموزشی در برنامه پادرس

در برنامه پادرس هر درس صفحه‌ای است شامل چهار گزینه «جزوات، حل تمرین، نمونه سؤال و امتیازبندی (بارم‌بندی)» که با توجه به نیاز دانش‌آموز، امکان انتخاب هر یک وجود دارد.

 

کتاب و جزوه‌ها در برنامه پادرس

برای دسترسی به محتوای کتاب و جزوه آموزشی از این قسمت استفاده می‌شود. این گزینه شامل محتوای فصل‌ها و درس‌های هر یک از کتاب‌های درسی است. برای این کار باید عنوان موردنظر را لمس کرد. چند گزینه نمایش داده می‌شود که دست یادگیرنده را برای یادگیری بهتر باز می‌گذارد. بارگیری پی‌دی‌اف کتاب درسی، نمونه سؤالات آن درس همراه پاسخ، حل تمرین و مسائل درس و جزوه آن درس که چند تن از معلمان برجسته آن را نگارش کرده‌اند، از جمله این گزینه‌ها هستند.

 

نمونه‌سؤال و ا‌متیازبندی در برنامه پادرس

حل نمونه سؤالات امتحانی آخرین گام آمادگی برای امتحان است. دانش‌آموزان با حل نمونه سؤالات استاندارد و مهم، علاوه بر دوره مطالب گذشته، با نحوه سؤالات آشنا می‌شوند. برای استفاده همیشگی از این قسمت پادرس باید فقط یک‌بار یک ویدئوی تبلیغاتی و در نهایت ۹۰ ثانیه‌ای را تماشا کرد. پس از آن همه نمونه سؤالات در اختیار یادگیرنده قرار خواهند گرفت. چهار گروه از سؤالات امتحانی در پادرس طراحی شده‌اند: سؤالات میان‌ترم اول؛ پایان‌ترم اول؛ میان‌ترم دوم؛ پایان‌ترم دوم.

این نمونه سؤالات یا از آزمون‌های مدرسه‌ای معتبر هستند یا از کتاب‌های آموزشی جمع‌آوری شده‌اند. پیش از ورود به پی‌دی‌اف هر یک از نمونه سؤالات می‌توان در قسمت پایین صفحه منبع تهیه آن را دید. اطلاع از بارم‌بندی سؤالات باعث می‌شود اهمیت هر کدام از درس‌ها و فصل‌ها در امتحان دانسته شود. بنابراین، با صرف وقت و تمرکز بیشتر روی آن، احتمال موفقیت خود را بالا بُرد. در قسمت امتیازبندی می‌توان به‌راحتی از بودجه‌بندی امتحان مطلع شد.

 

بارگیری برنامه پادرس و استفاده از آن

پس از بارگیری برنامه و نصب آن باید دوره و پایه تحصیلی انتخاب شود تا محتوای آموزشی موردنظر در دسترس قرار گیرد. با به‌روزرسانی‌های متعددی که سازندگان پادرس ارائه می‌دهند، کیفیت محتوای آموزشی بالا می‌رود. پس از انتخاب دوره، پایه و رشته تحصیلی، فهرستی شامل همه درس‌های آن پایه به نمایش درمی‌آید. برای مثال، پس از انتخاب پایه دهم ریاضی، درس‌های شیمی، ریاضی، فیزیک، نگارش، هندسه، عربی، فارسی، دین و زندگی، زبان انگلیسی، آزمایشگاه علوم، دفاعی و جغرافیا دیده می‌شوند.

 

جمع‌بندی

امروزه استفاده از نرم‌افزارهای آموزشی درسی نقش مهمی در ارتقای کیفیت و بازده یادگیری دانش‌آموزان دارند. در این مقاله، یکی ازنرم‌افزارهای آموزشی درسی در ایران به نام پادرس را بررسی کردیم و کوشیدیم که تمام ویژگی‌های آن‌ها را درج کنیم تا انتخاب و تصمیم‌گیری برای معلمان، مدیران و دانش‌آموزان آسان‌تر باشد.

 


۳۸۴
کلیدواژه (keyword): رشد فناوری آموزشی، کاربرد فناوری آموزشی، نرم افزار آموزشی، نرم افزار درسی، آموزش الکترونیکی، یادگیری مجازی، نرم افزار پادرس، مهدی کماسی، احمد آرامی
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید