عکس رهبر جدید

انقلاب مهارت‌ها

  فایلهای مرتبط
انقلاب مهارت‌ها

هرساله در آستانه نوروز، «شعار سال» توسط مقام معظم رهبری بیان می‌شود و سیاست‌های دستگاه‌ها مطابق با این شعار شکل و رنگ و بوی ویژه می‌گیرند. بر آن شدیم تا مروری بر شعارهای سال چند سال گذشته داشته باشیم و حساسیت شعارهای سال را که مزین به نام تولید هستند، برشماریم.

1402 – مهار تورم و رشد تولید

1401 – تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین

1400 – تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها

1399 – جهت تولید

1398 – رونق تولید

به‌راستی سیاست‌گذاران و مجریان تا چه اندازه توانسته‌اند برای تحقق شعارهای سال، برنامه‌ریزی و اقدام کنند؟ چگونه می‌توان موفقیت‌ها را ارزشیابی کرد و از نتایج آن در بهبود فرایندها بهره‌مند شد؟ و چگونه می‌توان دلایل توفیق‌نیافتن در برخی از زمینه‌ها را جست‌وجو کرد و برای آن‌ها تدبیری اندیشید؟ به هر حال تکرار موضوع تولید در شعارهای سال، نشان از اهمیت آن در توسعه همه‌جانبه کشور دارد و لازمه آن توجه به اصل مهارت‌آموزی است. چنان‌که در آستانه سال میلادی، در دنیا بر مهارت‌آموزی تأکید می‌شود و جرگن سیبل، مدیر اجرایی مرکز مهارت‌آموزی اروپا، در سخنرانی خود می‌گوید:

«ما سال مهارت‌ها را محرک تغییر می‌دانیم و معتقدیم که این فرصتی عالی برای حمایت از مردم و مهارت‌های آنان به‌عنوان پیوند مهم بین آرمان‌ها و هدف‌های سیاست‌های اتحادیه اروپا و کشورها و ایجاد پیشرفت واقعی و ملموس به سمت آن‌هاست. انقلاب مهارت‌ها باید برای ایجاد مهارت‌ها و استفاده بهینه از آن‌ها، گسترش ظرفیت بالقوه یادگیری در شغل‌ها، بستن شکاف‌ها و رفع کمبود مهارت‌ها، کاهش عدم تطابق مهارت‌ها، ایجاد نظام‌های آموزش فنی‌وحرفه‌ای مداوم خوب، پشتیبانی شغلی و سرمایه‌گذاری در فرصت‌های حرکتی امیدوار‌کننده باشد و باید به هوش مهارت توجه داشت.»

زمینه انقلاب مهارت‌آموزی در جامعه امروز ما به‌وضوح حس می‌شود و تا دیر نشده است باید مقدمات آن را فراهم کرد. تنوع، تعدد و تکثر آموزش‌های مهارتی در دستگاه تعلیم‌وتربیت کافی نیست و برای تأمین مهارت‌های مورد نیاز جامعه، نیازمند طراحی و بازنگری رشته‌های مهارتی و برنامه‌های درسی مرتبط با دنیای امروز هستیم. از سوی دیگر نیز، هنرستان‌ها باید متناسب با زیست‌بوم جدید توسعه یابند.

وقت آن است که بنا به فرمایش رهبر معظم انقلاب، نهضت مهارت‌آموزی در گام دوم انقلاب شکل گیرد.

در این زمینه به کار بستن چند پیشنهاد ضروری به نظر می‌رسد:

1. ترغیب دانش‌آموزان به تحصیل در رشته‌های مهارتی از مسیر مشاوران تحصیلی شاخه‌های مهارتی؛

2. ایجاد حساسیت در همه ذی‌نفعان آموزش‌های مهارتی به تشویق و ترویج مهارت‌آموزی؛

3. ایجاد سیاست‌های تشویقی پس از فارغ‌التحصیلی برای جذب تحصیل در هنرستان‌ها؛

4. توسعه هنرستان‌ها متناسب با زیست‌بوم منطقه؛

5. حذف رشته‌های مهارتی بدون کاربرد در منطقه یا شهرستان خاص؛

6. و ...

قطعاً شما همکار گرامی نیز می‌توانید پیشنهادهای سازنده و مؤثری درباره توسعه مهارت‌آموزی و مؤلفه‌های انقلاب مهارتی در قالب مقاله، یادداشت و یا داده‌نگاشت (اینفوگرافیک)، در اختیار این فصلنامه قرار دهید.

 

۲۲۳
کلیدواژه (keyword): رشد آموزش فنی و حرفه ای و کاردانش، سرمقاله،انقلاب مهارت ها، احمدرضا دوراندیش
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید