عکس رهبر جدید

مجلات ریاضی، فرصت دانایی

  فایلهای مرتبط
مجلات ریاضی، فرصت دانایی

همکاران و خوانندگان عزیز مجله رشد آموزش ریاضی، قبل از هر سخن از زحمات بی‌شائبه و گران‌قدر آقای دکتر رضا حیدری قزلجه که چندین شماره سردبیری رشد آموزش ریاضی را بر عهده داشتند، از صمیم قلب تشکر می‌کنیم و از خداوند منان سلامتی و موفقیت و سعادت ایشان را خواستاریم. ایشان به دلیل مشغله زیاد ترجیح داده‌اند در تحریریه مجله با ما در ارتباط باشند. و اما در این شماره می‌خواهیم اندکی درباره اهمیت ریاضیات و مطالعه مجلات ریاضی صحبت‌ کنیم.

ریاضیات علمی زنده و پویاست که هر روز در حال توسعه و تغییر است. ریاضی‌دانان و محققان ریاضیات در سراسر جهان، با انجام پژوهش‌های نوین و ابتکاری، مفهوم‌ها و نظریه‌های جدیدی را در زمینه ریاضی مطرح می‌کنند که معلمان ریاضی در فرایند آموزش و یادگیری این مفهوم‌ها نقش کلیدی دارند. آن‌ها با شور و شوق به‌تدریس ریاضی می‌پردازند و با استفاده از روش‌های نوین و فعال سازنده، دانش‌آموزان را به یادگیری و کاربرد ریاضی تشویق کنند.

مجله‌های ریاضی منابع غنی و مفیدی برای معلمان ریاضی، به منظور آشنایی و به‌کارگیری روش‌های نوین تدریس هستند که نباید از آن‌ها غفلت کرد. با مطالعه مجله‌های ریاضی، معلمان می‌توانند دانش و تجربه خود را در زمینه ریاضی افزایش دهند، روش‌های تدریس خود را بهبود و تنوع بخشند، و با شیوه‌های برانگیختن عشق و علاقه دانش‌آموزان به ریاضی آشنا شوند. مطالعه منظم و دقیق نشریه‌های ریاضی، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین منابع علمی و آموزشی در زمینه ریاضی، نقش بسزایی در اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی به معلمان ریاضی دارند.

مجله‌های ریاضی، با انتشار مقالات علمی و پژوهشی، نظرات و تجربه‌های کاربردی، بررسی کتاب‌ها و منابع آموزشی، خبرها و گزارش‌های فعالیت‌های علمی و آموزشی، بازخوردها و پاسخ‌های خوانندگان و ... به معلمان ریاضی کمک می‌کنند که با پیشرفت‌ها‌ و روندهای جدید در علم ریاضی، روش‌ها و فن‌های نوین تدریس ریاضی، کاربردها و ارتباط‌های ریاضی با دیگر علوم و امور زندگی، پژوهشگران و روشن‌فکران برجسته ریاضی، چالش‌ها و پاسخ‌های حل مسئله ریاضی، و فعالیت‌های علمی و آموزشی در حوزه ریاضی آشنا شوند.

بنابراین، مطالعه مجلات ریاضی برای معلمان یک الزام و یک فرصت است که باید از آن به نحو احسن استفاده کنند. این کار نه‌تنها به بهبود دانش شخصی و حرفه‌ای معلمان کمک می‌کند، بلکه به پیشرفت علم و فرهنگ جامعه نیز منجر می‌شود.

در همین راستا، فصلنامه تخصصی «رشد آموزش ریاضی»با طرح مسائل جاری آموزش ریاضی ایران و جهان در کمک به ارتقای دانش موضوعی و حرفه‌ای معلمان ریاضیِ دوره‌های گوناگون تحصیلی، در زمینه؛ برنامه درسی، توسعه تفکر ریاضی، توجه به فرهنگ و تمدن ایرانی و اسلامی در بستر فرهنگ ریاضی، و توجه به کاربرد ریاضی در زندگی، علوم و فناوری و .... منتشر می‌شود. رشد آموزش ریاضی در هر شماره با درج مطالب مناسبی ذیل سرفصل‌های؛ یادداشت، دانش موضوعی، دانش حرفه‌ای، تجربه‌های تدریس معلمان ریاضی، تاریخ و فلسفه ریاضیات، گفت‌وگو، گزارش و انواع خبر، سعی دارد که بر دانش و اطلاعات دبیران و مخاطبان بیفزاید. در این شماره نیز با مطالب و مقاله‌های متنوع به این موضوع‌ها پرداخته‌ایم که در ادامه مواردی از آن‌ها را معرفی می‌کنیم:

- در بخش یادداشت، مقاله «هم‌سویی با برنامه‌های جدید آموزشی؛ نقطه آغاز تحول»، به قلم دکتر خسرو داودی، اهمیت آموزش معلمان و تغییر رویکرد و همسوشدن آن ها با برنامه‌های جدید آموزشی را شرح می‌دهد.

- مقاله «شخصی‌سازی مسئله‌های کلامی ریاضی در دوره ابتدایی»، به قلم خانم شیدا قرنی و دکتر حق‌وردی، راهبرد «شخصی‌سازی» را معرفی می‌کند و می‌کوشد به معلمان ریاضی برای درک هرچه بهتر مسئله‌های کلامی ریاضی یاری رساند.

- مطلب «عصرانه ریاضی» گزارشی است از نکوداشت دکتر مهدی بهزاد در دانشگاه شهید رجایی که به همت دانشکده ریاضی آن دانشگاه برگزار شده است.

- و مطالب مفید دیگر...

با آرزوی سلامتی و توفیق

 

۲۹۹
کلیدواژه (keyword): رشد آموزش ریاضی، سخن اول، مجلات ریاضی، فرصت دانایی، حسین نامی ساعی
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید