عکس رهبر جدید

این روزها،‌ بهمن ماه

این روزها،‌ بهمن ماه
روزهای ۱۲ تا ۲۲ بهمن سال ۱۳۵۷ در ایران مجموعه اتفاقاتی رخ داد که در نهایت به پیروزی انقلاب اسلامی منجر شد. در سال ۱۳۶۰ برای نخستین بار از این ۱۰ روز که نقش ویژه‌ای در این پیروزی داشت، با نام دهه فجر انقلاب اسلامی یاد شد. با ما همراه باشید تا با خلاصه‌ای از اتفاقات رخ داده در این دهه در سال ۱۳۵۷ بیشتر آشنا شوید:

دوازدهم بهمن 1357

این روز پنجشنبه‌ای تکرار نشدنی برای ملت ایران بود. سرمای زمستان برای استقبال‌کنندگان از امام خمینی(ره) بی‌معنا بود. از 6 بامداد روز 12 بهمن مردم به خیابان‌ها آمده بودند، به‌نحوی که حتی برخی از منابع، طول جمعیت استقبال‌کننده را 32 کیلومتر بیان کردند. ساعت 9 و 27 دقیقه هواپیمای امام‌خمینی(ره) در فرودگاه مهرآباد بر زمین نشست تا فراغ 14 ساله ایشان از مردم ایران به پایان برسد.

چند لحظه پس از بازشدن در خروجی هواپیما، امام‌خمینی(ره) در برابر دیدگان مشتاقان حاضر شد و با نخستین گام‌های ایشان فریاد «الله‌اکبر» مردم همیشه در صحنه ایران به پا خاست. ایشان پس از پیاده‌شدن از هواپیما، ضمن تشکر از آحاد ملت غیور ایران که در به ثمر نشستن درخت انقلاب اسلامی رنج‌های زیادی تحمل کرده بودند، راهی بهشت زهرا(س) شدند و سخنرانی خود را انجام دادند.

 

سیزدهم بهمن 1357

در این روز امام‌خمینی(ره) در مدرسه علوی به سخنرانی در جمع روحانیون و مردم پرداختند.

شاپور بختیار، نخست‌وزیر وقت دولت شاهنشاهی ایران، همان روز در مصاحبه با «آسوشیتدپرس» گفت: «همچنان مشتاق ملاقات با امام هستم.»

 

چهاردهم بهمن 1357

کوچه‌ها و خیابان‌های اطراف مدرسه علوی را جمعیت فراگرفته بود. حضرت امام‌(ره)، در یک مصاحبه مطبوعاتی، به وظیفه خطیر مطبوعات و اهل قلم در عرصه جدید انقلاب اسلامی ایران اشاره کرد.

شاپور بختیار در مصاحبه با «لوماتن» در کمال وقاحت گفت: «اگر آیت‌الله خمینی(ره) بخواهد در شهر مقدس قم دولت پیشنهادی خود را به وجود آورد، به او اجازه خواهم داد دولتی شبیه به واتیکان در ایتالیا تأسیس کند.»

 

پانزدهم بهمن 1357

این روز مصادف بود با سخنرانی امام‌(ره) برای جوانان و تشویق به ادامه تظاهرات و اعتصابات. خواسته روحانیون مبنی بر آزادی همافران زندانی‌شده، ممنوع‌الخروجی دویست نفر از وزرای سابق، معاونان وزارتخانه‌ها، برخی از مدیران بخش خصوصی، استانداران و حتی مدیران کل از طرف دولت، و اعتصاب کارکنان نخست‌وزیری از نکات بارز این روز تاریخی بودند.

 

شانزدهم بهمن 1357

مراسم معارفه مهندس بازرگان در «مدرسه علوی» برگزار و اعطای حکم نخست‌وزیری دولت موقت رسما اعلام شد. از حاشیه‌های برگزاری مراسم معارفه می‌توان به اجتماع چندین خبرنگار داخلی و خارجی و آحاد ملت در سالن مدرسه علوی، و قرائت حکم و فرمان نخست‌وزیری مهندس بازرگان توسط حجت‌الاسلام رفسنجانی اشاره کرد. شاپور بختیار، نخست‌وزیر  شاه، به دنبال انتخاب بازرگان به ریاست دولت موقت، با بیان اینکه در ایران تنها یک حکومت وجود دارد، از ناراحتی شدید خود پرده برداشت.

 

هفدهم بهمن 1357

غرش فانتوم‌های جنگی در آسمان تهران، شروع به کار مجلس شورای ملی با حضور بختیار، تصویب لایحه انحلال «ساواک»، برگزاری راهپیمایی‌های سراسری در حمایت از دولت موقت، و دعوت «جامعه روحانیت مبارز» و برخی از تشکل‌های سیاسی برای حضور اقشار مردم در راهپیمایی‌ها برای حمایت از دولت موقت، برخی از اتفاقات مهم این روز بودند.

 

هجدهم بهمن 1357

تلاش مقامات کشوری و لشکری به منظور رضایت‌گرفتن از بختیار برای استعفا، مصاحبه شاه با یکی از نشریات اروپایی و معرفی خود به عنوان فرمانده کل قوای ایران، درخواست انورسادات از محمدرضا شاه مبنی بر انتقال  ‌اف‌چهارده‌های ایران به مصر، و ملاقات ژنرال‌هایزر با کارتر و وزیر دفاع آمریکا مهم‌ترین اتفاقات این روز بودند.

 

نوزدهم بهمن 1357

برگزاری راهپیمایی گسترده با دعوت تشکل‌های سیاسی در سراسر کشور، حضور صدها تن از کارکنان نیروی هوایی و زمینی ارتش و همافران با لباس نظامی در مدرسه علوی برای ادای احترام به امام خمینی(ره) ، و زیارت امام‌(ره) از حرم عبدالعظیم حسنی اخبار مهم این روز بودند.

 

بیستم بهمن 1357

حمایت از پادگان نیروی هوایی تهران توسط مردم تا صبح روز بعد، محکوم‌کردن حمله گارد شاهنشاهی به نیروی هوایی توسط امام‌خمینی(ره)، و درخواست ایشان از مردم ایران برای حضور در خیابان‌ها به منظور رفع توطئه حکومت نظامی، از اتفاقات این روز بودند.

 

بیست و یکم بهمن 1357

افـزایش درگـیری بین نیـروی هـوایی و لـشگر گارد شاهنشاهی، افزایش ساعت‌های حکومت نظامی، تـشکیل جلسه «شورای امنیت» متشکل از بالاترین مقامات ارتشی و نظامی برای بررسی اوضاع کشور، و حمله به اسلحه‌سازی در نیمه‌های  شب از وقایع این روز بودند.

 

بیست و دوم بهمن 1357

ساعت ده و سی دقیقه «شورای عالی ارتش» بی‌طرفی خود را اعلام کرد. سقوط ستاد ژاندارمری کشور در خیابان 24 اسفند (انقلاب اسلامی)، گشوده‌شدن در زندان قصر و خروج زندانیان، حضورنیافتن بختیار برای تسلیم استعفا و فرار وی، از اتفاقات مهم این روز شکوهمند هستند.

و سرانجام انقلاب شکوهمند اسلامی به ثمر نشست !...


۱۶۵
کلیدواژه (keyword): رشد جوان، خاطرات انقلاب اسلامی، این روزها،‌ بهمن ماه
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید