عکس رهبر جدید

رنگ و تصویر

  فایلهای مرتبط
رنگ و تصویر
آشنایی با یکی از رشته‌های جذاب فنی و حرفه‌ای

اَجیمَجی! بوف! شما همین الان به یک زبان جدید مسلط شدید!
میخواهم شما را با یک مهارت نهفته در درونتان آشنا کنم. چه زبانهایی بلد هستید؟ احتمالاً جوابتان این باشد که زبان فارسی و زبان مادریمان (ترکی، کُردی و ...) و شاید هم بعضیهاتان بگویید زبان انگلیسی. اما نه! همه شما به غیر از این زبانها به زبان دیگری هم مسلط هستید.
این زبان، زبان نشانههاست. تا به حال شده به آسمان نگاه کنید و ابرهای تیره و پُرتراکم را ببینید و حدس بزنید که به زودی باران میبارد؟ یا تا به حال از حالت چهره آدمها حال درونیشان را حدس زدهاید؟
با دیدن تابلوی دایرهای قرمز رنگی که یک خط سفید آن را نصف کرده  است، میفهمید که ورود خودرو به این خیابان ممنوع است.
ابرها یا آن تابلو با شما سخن نگفتهاند، جایی هم چیزی ننوشته است. شما از روی نشانههای تجربی یا قراردادی زبان آنها را میفهمید.
این مهمترین زبـان بینالمللی بین همه آدمهاست. خب اینها چه ربطی به رشته فنیوحرفهای دارنـد؟ سؤال خوبی است! میخواهم برایتان از رشتهای بـگویم که از همین زبـان بسیار استفاده میکند: گرافیک!

رشته گرافیک
گرافیک در تعریف اولیه یعنی آنچه شما با عکس، نویسه نگاری (تایپوگرافی) به معنای بازی با نحوه نوشتن کلمات و خط و تصویر نشان میدهید و منظور را به مخاطب میرسانید. این هنرِ گرافیست است که بتواند طرحش را چنان پیاده کند که مخاطبان با اندکی دقیقشدن منظور را متوجه شوند.
هنر یکجور آفرینش است. شما با نرمافزار (فتوشاپ، ایلاستریتور و... ) یا نوشتافزار (مدادرنگی، ماژیک، قلممو و...) اثری را میآفرینید. در این رشته شما با اساسیترین مفهومها نظیر «ترکیببندی»، «فضاهای مثبت و منفی» و «رنگشناسی» آشنا میشوید. گرافیست به کمک فضاهای مثبت و منفی و حاشیههایی که موضوع کارش را شکل دادهاند، طرح خود را اجرا میکند. بازیهای بسیاری با فضاهای مثبت و منفی صورت میگیرند. گاهی حاشیه خودش موضوع اثر میشود. رنگشناسی دست شما را برای تنوع و زیبایی باز میگذارد. و در انتها، با ترکیببندی موضوعها و فضاهای منفی و رنگها میتوانید بینهایت اثر خلق کنید.

بازار کار
تبلیغات مهمترین بازار گرافیستهاست. درطرحهای گرافیکی، مهمتر از یادگرفتن فنها، ایده شماست. خلاقیت در طراحی حرف اول را میزند. هر قدر طرح شما خلاقانهتر باشد، مخاطبان و مشتریان بیشتری را جلب میکند و  به این ترتیب، محصولی که تبلیغش را کردهاید، فروش بالاتری خواهد داشت. یعنی یکی از ارکان اصلی اقتصادی برای ارائه یک محصول، بخش تبلیغات آن است.
حوزههای دیگری نظیر رسانـهها، مجلهها، روزنامهها، وبگاهها و ... نیز به گرافیستها نیاز دارند. همین مجلهای که ورق میزنید حاصل هنرمندی خانم چرخیان (گرافیست مجله) است که مطالب نویسندهها را به شکل یک نشریه در آورده است.
دانشآموزان هنرستانی زودتر از همسنوسالهایشان وارد بازار کار میشوند. دانشآموزان رشته گرافیک یکی از متنوعترین بازارهای کار را دارند. اگر به گرافیک علاقهمند هستید، مراکز این رشته را در شهر یا استان محل زندگیتان پیدا کنید و بیشتر با آن آشنا شوید.

کار با نرم‌افزار
در رشته گرافیک، علاوه بر مهارت دستهایتان در طراحی و خطاطی، با نرمافزارهای طراحی آشنا خواهید شد. یادتان باشد که بازار کار به مهارت رایانهای نیاز دارد. بنابراین به آموزشهای مدرسه بسنده نکنید و حسابی سر از کار نرمافزارهای طراحی درآورید.

آشنایی با چاپ
خروجی کار گرافیستها معمولاً یا چاپ میشود یا به صورت یک فایل رایانهای و بهطور مجازی توزیع میشود. معرفی های چاپ از دیگر درسهایی است که در این رشته میگذرانید. دانستن اینکه ایده و زحمتتان با کدام فناوری چاپی بهتر میشود، چیزی است که هرگرافیست خوب باید بداند.


۳۱۱
کلیدواژه (keyword): رشد نوجوان، هنرستان،رشته گرافیک،هنرستان گرافیک،رنگ و تصویر، مهرسا لطانی
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید