عکس رهبر جدید

یک درخت، یک زمین

  فایلهای مرتبط
یک درخت، یک زمین
برای اینکه شهری زیبا، کشوری دوست‌داشتنی با مردمانی سالم، و سیاره‌ای پاکیزه داشته باشید، نیاز دارید که تا حد امکان، آلودگی‌ها را از سطح زمین پاک کنید. اما این کار تنها به معنای جمع‌کردن زباله‌ها نیست. قطعاً این کار را همه بلد هستید. ببینیم چگونه می‌توانید به زمین کمک بیشتری کنید.

چند مشکل و یک راه حل

همه ما با کلمه‌هایی مثل حفاظت از محیط زیست، مشکلات ناشی از آلودگی هوا، خطرات وجود ریزگردها در هوا، آلودگی صوتی و ... آشنا هستیم و حتی اگر اطلاعات زیادی درباره این مشکلات نداشته باشیم،  قطعاً اسم همه آن‌ها به گوش ما خورده است. راستی آیا راهی هست که تمام مشکل‌ها و دردسرهای ناشی از آلودگی هوا را بتوان هم‌زمان حل کرد؟ قطعاً راه حلی می‌توان یافت؛ البته به این شرط که همه ما در کنار هم تصمیم بگیریم با آلودگی ها مبارزه کنیم. چگونه؟ جواب ساده است: با کاشتن درخت!

 

کاشت چمن: خوب یا بد؟

در بسیاری از کشورهای جهان، در کنار خیابان‌ها و داخل میدان‌ها و پارک‌ها و دیگر جا‌های شهری، نقاط فراوانی وجود دارند که چمن‌کاری شده‌اند. این کار به زیباشدن شهر کمک فراوانی می‌کند. چه کسی بدش می‌آید که در تمام نقاط شهر خود، جاهایی به رنگ سبز روشن ببیند؟ یا اینکه هر صبح وقتی از خانه بیرون می‌آید، فواره‌هایی را مشاهده کند که مشغول آبیاری چمن‌ها هستند و به این ترتیب، علاوه بر دیدن این صحنه‌های زیبا، بوی چمن آب‌خورده را هم بیشتر از هر زمانی حس کند؟

اما صبر کنید! اگر در فیلم‌ها و عکس‌ها صحنه‌هایی از کشورها و سرزمین‌هایی می‌بینید که جای‌جای آن‌ها پر از چمنزار است، این به دلیل آب و هوای این سرزمین‌هاست. اگر در سرزمینی میزان باران زیاد باشد، خاک آنجا آماده پرورش هر گونه بذری می‌شود و به این ترتیب در تمام بخش‌های خاک آن، علف‌های هرز، گیاهان متفاوت، گل‌ها و چمن می‌رویند؛ بدون اینکه هزینه‌ای برای آبیاری آن‌ها پرداخته شود. حالا اگر کشوری با کمبود آب مواجه شود چطور؟

 

درخت یا چمن؟

فرق نمی‌کند که ما در ایران زندگی کنیم یا در یک کشور عربی یا آفریقایی یا هر جای دیگر دنیا. اگر سرزمین ما با مشکل کم‌آبی روبه‌روست، باید سعی کنیم از هر راه ممکن استفاده کنیم تا آب کمتری هدر برود. چمن نسبت به آبی که برای آن مصرف می‌شود، بسیار پرهزینه است. ضمن اینکه خیلی زود عمرنگهداری آن به پایان می رسد و هیچ کمکی به انسان در برابر مشکلاتی مثل ریزگردها نمی‌کند. به همین خاطر فرق نمی‌کند کجا باشیم، حتماً باید کاری کنیم که چمن کمتری کاشته شود. چگونه؟ با جایگزینی درخت‌ به جای چمن‌کاری.

 

تأثیر وجود درختان

اگر یک پارک پر از درخت را دیده باشید، یا به یک باغ میوه یا حتی جنگل رفته باشید، حتماً متوجه شده‌اید که درخت‌ها با ایجاد سایه فراوان، آنجا را خنک‌تر از سایر قسمت‌ها می‌کنند. حتی اگر این پارک پر از درخت در کنار یک خیابان شلوغ باشد، باز هم می‌توان تفاوت هوای آنجا را با خیابان متوجه شد. همین تغییرات ساده سبب می‌شوند که حیوانات برای ساختن خانه‌های خود به قسمت‌های پردرخت جذب شوند. مثلاً پرنده‌های فراوانی در شاخ و برگ این درختان لانه درست می‌کنند.

از طرف دیگر، انبوه شاخه‌های درختان سبب می‌شود که هوای بخش‌های پردرخت، پاکیزه‌تر از سایر قسمت‌های شهر باشد. درختان اکسیژن بیشتری تولید می‌کنند. به‌علاوه، سروصدا و آلودگی‌های صوتی به مانعی بزرگ به نام شاخ و برگ درختان برخورد می‌کنند و میزان این آلودگی کم و کمتر می‌شود. ریزگردها هم در برابر درختان نمی‌توانند کاری از پیش ببرند. اما آیا چمن و گلدان‌هایی که گل‌های رنگارنگ دارند نیز می‌توانند به انسان چنین کمکی بکنند؟ مسلماً خیر!

 

درخت خود را بکارید!

در اواخر هر سال و به مناسبت «هفته درخت‌کاری»، دربوستان‌ها و نقاط گوناگون شهرها درخت اهدا می‌شود تا هر کسی که می‌خواهد، نهال درخت‌ها را دریافت کند و آن‌ها را هرجا که دوست دارد، بکارد. اگر جای مناسبی در باغچه خانه‌تان یا حتی در کنار پیاده‌روی کوچه‌تان دارید، چه کاری بهتر از کاشتن درخت در این جاها؟ اگر به این نهال‌ها رسیدگی شود، کمی بعد در خانه‌ یا جلوی خانه درختی خواهید داشت که هم زیباست و هم ممکن است پرندگان را به سمت خود جذب کند.

حالا اگر تمام این نهال‌ها در پارک نزدیک خانه‌تان کاشته شوند چه اتفاقی می‌افتد؟ درخت‌ها با ریشه‌های بزرگ خود، نیاز کمتری به آب دارند؛ زیرا راحت‌تر آب را از زیرزمین جذب مـی‌کنند. به این ترتیب یـکی دو سال بعد، پارک محلـه شما به یـک باغ پردرخت، زیبا و پاکیزه تبدیـل می‌شـود. دیـگر نیازی به هدردادن آب برای آبیاری چمن نیست و می‌توانید با رفتن به پارک از صدای پرنده‌ها و هوای خواب و البته تمیز آن لذت ببرید.

پس تا دیر نشده، سهم خودتان را از درخت‌ها بردارید و زودتر درخت خود را بکارید!

 

۳۲۶
کلیدواژه (keyword): رشد نوجوان، زمین پاک، یک درخت، یک زمین، حسن ستوده نیا
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید