عکس رهبر جدید

کتابخانه سبز روستای میلکی

  فایلهای مرتبط
کتابخانه سبز روستای میلکی

روستای میلکی، نزدیک شهرستان پارسیانِ استان هرمزگان قرار دارد. مردم این روستا به محیط زیست خیلی توجّه دارند. حتّی دانش‌آموزان هم فعّالیّت‌های محیط زیستی زیادی انجام می‌دهند.

 

- کتابخانه‌ی سبز تنها کتابخانه‌ی روستا و خیلی خاص است، چون همه‌ی کتاب‌هایش درباره‌ی محیط زیست است. آنجا بچّه‌ها هم کتاب می‌خوانند و هم کارهایی را که یاد می‌گیرند، در روستا انجام می‌دهند.

 

- یکی از کارهای مهمّی که بچّه‌های روستا انجام می‌دهند، جمع‌آوری درِ بطری‌ها از ساحل نزدیک روستاست. به این ترتیب، هم ساحل تمیز می‌شود و هم با تحویل درهای بطری، برای افراد ناتوان جسمی صندلی چرخدار می‌خرند.

 

- کاشتن درخت در روستا یکی دیگر از فعّالیّت‌های بچّه‌های روستاست. آن‌ها در فصل مناسب، درخت می‌کارند. بیشتر وقت‌ها هم با دوچرخه در روستا رفت و آمد می‌کنند، چون دوچرخه، برخلاف خودرو و موتورسیکلت، هیچ آسیبی به محیط زیست نمی‌زند. غذا دادن به پرنده‌ها و رفتن به طبیعت برای یادگیری موضوع‌های مربوط به محیط زیست، از کارهای مفید دیگری است که بچّه‌ها انجام می‌دهند.

 

- فاطمه اسماعیل‌زاده و همسرش، محمّد مبارکی، هر دو فعّال محیط زیست هستند و در کتابخانه‌ی سبز روستا نحوه‌ی حفظ محیط زیست را به دانش‌آموزان آموزش‌ می‌دهند.

 

- یکی از کارهای خیلی جالبی که در کتابخانه‌ی روستا انجام می‌شود، آموزشِ درست‌کردن عروسکی سنّتی به اسم «بِیگ» است. این عروسک خیلی قدیمی را فقط در منطقه‌ی پارسیان درست می‌کنند. داستان‌های زیادی از آن گفته شده است که همه‌‌ درباره‌ی آداب و رسوم و فرهنگ مردم است. بچّه‌ها با وسایل خیلی ساده مثل درِ بطری،  تکّه‌چوب، تکّه‌پارچه و نخ که در ظاهر چیزهای کم‌ارزشی هستند، این عروسک‌ها را درست می‌کنند. خانم اسماعیل‌زاده، عروسک‌ها را به نمایشگاه‌های محلّی می‌برد و با فروش آن‌ها کتاب یا هر چیزی که برای کتابخانه لازم باشد تهیّه می‌کند.

 


۲۴۸
کلیدواژه (keyword): رشد دانش آموز، آفرین کارآفرین، کتابخانه سبز روستای میلکی،روستای میلکی،بهاره جلالوند
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید