عکس رهبر جدید

خواب خوب، حال خوب

خواب خوب، حال خوب

 



همه‌ی ما برای سالم‌بودن و خوب زندگی‌کردن به خواب خوب نیاز داریم. کارشناسان می‌گویند هشت ساعت خواب شبانه برای انسان لازم است؛ یعنی اگر یک شبانه‌روز را سه قسمت کنیم، یک قسمت آن را باید بخوابیم.

اگر به هر دلیلی نتوانستید در طول شب به اندازه‌ی کافی بخوابید، سعی کنید میزان باقی‌مانده را در طول روز بخوابید. امّا نه بیشتر!

 

خواب مناسب مثل ورزش است

اگر استراحت کافی نداشته باشید، موادّی در بدنتان ترشّح می‌شوند که فشار روانی و نگرانی ایجاد می‌کنند. به علاوه، مغز فرمان‌هایی به اندام‌هایتان می‌دهد که باعث می‌شود احساس گرسنگی کنید، حتّی اگر تازه غذا خورده باشید. حال اگر غذا خورده باشید، بدنتان انرژی اضافی را به صورت چربی ذخیره می‌کند و چاق می‌شوید. پس اگر می‌خواهید اضافه وزن پیدا نکنید، باید به‌موقع و‌ به‌اندازه بخوابید!

 

انرژی نیمروزی

خوابیدن به مدّت کوتاه یا همان «چُرت‌زدن» در میان روز، فایده‌های زیادی دارد؛ خواب نیمروزی، با برگرداندن شرایط بدن به حالت آرامش، فشار روانی را کم، و حافظه، تمرکز و خلّاقیّت را تقویت می‌کند. با اندکی چرت‌زدن در طول روز، می‌توانید بدنتان را دوباره پرانرژی کنید و فعّالیّت‌های خود را با نیروی بیشتری ادامه دهید. امّا در طول روز چقدر می‌توان خوابید؟

در واقع، مدّت‌زمان خاصّی برای خواب نیمروزی وجود ندارد و مهم این است که شب قبل چقدر خوابیده باشید و چقدر کمبود خواب داشته باشید. امّا برای اینکه سرحال شوید، مدّت مفید خواب نیمروزی تقریباً‌ 20 دقیقه است.

 

چگونه بخوابیم؟

آیا هر جا و به هر شکلی می‌توان خوابید؟ اگر شما هم از افرادی هستید که آن‌قدر با گوشی‌ بازی می‌کنند تا خوابشان ببرد، باید نگران باشید! ببینیم به چه شکل‌هایی می‌شود خوابید؟

 

حالت‌های خوابیدن

 

خوابیدن به پشت، دست‌ها رو به بالا

به این مدل از خوابیدن، مدل «ستاره‌ی دریایی» می‌گویند. در این حالت، فرد به پشت می‌خوابد و دست‌ها را به سمت بالا و دو طرف بالش قرار می‌دهد. این حالت خوابیدن، برای رفع خستگی کمر خوب است.

 

وضعیّت جنینی

این حالت، درست مانند حالت قرار گرفتن جنین در شکم مادر است. در وضعیّت جنینی، فرد به پهلو دراز می‌کشد، پاها را به داخل شکم جمع، چانه را به بازوها نزدیک و دست‌ها را خم می‌کند.
بیشتر افراد به این صورت می‌خوابند، امّا وضعیّت خواب جنینی  کمردرد و گردن‌درد می‌آورد. علاوه بر این، خمیدگی زیاد بدن، تنفّس عمیق را با مشکل روبه‌رو می‌کند.

 

خوابیدن به پشت، دست‌ها‌ در راستای بدن

خوابیدن به پشت در حالی که دست‌ها در کنار بدن قرار داشته باشند، بهترین وضعیّت خواب از نظر سلامتی است. این نحوه‌ی خوابیدن برای ستون فقرات و گردن مناسب است. البتّه باید حواستان باشد‌ از بالش‌های خیلی بلند و نامناسب استفاده نکنید.

 

خوابیدن به پهلو، دست‌ها در راستای بدن

خوابیدن به پهلو برای ستون فقرات مناسب است. خوابیدن به پهلو و قرار دادن دست‌ها در راستای بدن باعث می‌شود ستون فقرات در حالت طبیعی خود قرار بگیرند و به همین دلیل کمردرد و گردن‌درد کمتر می‌شود.

 

خوابیدن به روی شکم (دَمَر)

خوابیدن به روی شکم برای سلامت بدن مضر است. سعی کنید هرگز در این وضعیّت نخوابید. با بالا رفتن سن، این مدل خوابیدن باعث کمردرد و گردن‌درد می‌شود.

 

استفاده از بالش برای حمایت از بدن

برای داشتن خوابی راحت‌تر، می‌توان علاوه بر بالش زیر سر، از بالش‌هایی برای قرار دادن بدن در وضعیّت مناسب استفاده کرد.

افرادی که به پشت می‌خوابند، می‌توانند یک بالش کوچک زیر گودی کمرشان قرار دهند. قرار دادن یک بالش کوچک دیگر زیر ران‌ها، از ستون فقرات بیشتر مراقبت می‌کند .


۱۰۲
کلیدواژه (keyword): رشد دانش آموز، ورزش، خواب خوب، حال خوب، مهدی زارعی
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید