عکس رهبر جدید

قم، شهر علم و دین

  فایلهای مرتبط
قم، شهر علم و دین

حرم حضرت معصومه (س)

حضرت معصومه (س) که برای دیدار برادر بزرگوارشان امام رضا(ع) از مدینه عازم خراسان بودند، در بین راه بیمار شدند و در شهر قم از دنیا رفتند. پیکر پاک ایشان در این شهر به خاک سپرده شد. به همین خاطر شهر مقدّس قم، بعد از مشهد، دوّمین شهر زیارتی ایران است.

 

دریاچه‌ی نمک حوض سلطان

این دریاچه‌ی پر از نمک، که به بزرگ‌ترین آینه‌ی ایران هم معروف است، در 40 کیلومتری شمال شهر قم قرار دارد و بهترین زمان برای بازدید از آن، فصل بهار است. گیاهان و جانوران متعدد‌ی در اطراف این دریاچه زندگی می‌کنند.

 

قبرستان شیخان

«قبرستان شیخان»، قبرستانی تاریخی در نزدیکی حرم حضرت معصومه(س) است. چند تن از یاران امامان(ع) و بسیاری از علمای بزرگ در این قبرستان دفن شده‌اند.

 

مسجد جمکران

مسجد جمکران یا مسجد صاحب‌الزّمان (عج) یکی از مسجدهای بزرگ محلّه‌ی جمکرانِ قم است و بعد از حرم حضرت معصومه (س) دوّمین مکان مقدّسی است که زائران و مسافران به آنجا می‌روند. چون این مسجد به مسجد حضرت مهدی(عج) شناخته شده است، مقدّس شمرده می‌شود، روزهای سه‌شنبه‌ی هر هفته، مسافران زیادی با خانواده یا با کاروان به آنجا می‌روند و اعمال دینی مخصوص این مسجد مقدّس را به جا می‌آورند. از جمله اعمالی که در این مسجد انجام می‌شوند، دو نماز مستحبّی به نام‌های نماز تحیّت مسجد و نماز امام زمان(عج) هستند که هر کدام به شکل خاصّی خوانده می‌شوند. همچنین، در عیدهای شیعیان و به‌خصوص عید نیمه‌ی شعبان، که روز ولادت امام زمان(حضرت مهدی عج) است، جشن‌های بزرگی در این مسجد برپا می‌شوند و هزاران زیارت کننده از تمام نقاط کشور برای حضور در این جشن بزرگ و عرض ارادت خدمت امام زمان(عج)، خود را به مسجد مقدّس جمکران می‌رسانند. مسجد جمکران از بخش‌های متعدد‌ی تشکیل شده است؛ از جمله: محوطه‌ی‌ ورودی، محراب، گنبد، مناره، مسجد مقام، شبستان‌ها، حسینیّه، بازارچه، زائرسرا، ساختمان اداری، دفتر ثبت کرامات، واحد انتشارات و تحقیقات، واحد ارشاد، کتابخانه‌ی تخصّصی و... .

 

قُمرود

رودخانه‌ی «قمرود» یا «انار بار» که یکی از جاذبه‌های دیدنی شهر قم است، از کوهستان‌های اطراف الیگودرز، خمین، گلپایگان و خوانسار سرچشمه می‌گیرد و از استان قم عبور می‌کند. طول این رودخانه در حدود 290 کیلومتر است.

 


۱۳۴
کلیدواژه (keyword): رشد دانش آموز، ایران شناسی، قم شهر علم و دین،قمرود،مسجد جمکران،دریاچه‌ نمک حوض سلطان،قبرستان شیخان،حرم حضرت معصومه (س)،محمدرضا رشیدی، محمدعلی ارجمند
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید