عکس رهبر جدید

فضای مجازی...

فضای مجازی...
بازی‌های رایانه‌ای: قسمت دوم

در شماره‌ی قبل در مورد انواع بازی‌های رایانه‌ای صحبت کردیم. حالا باید بدانیم هنگام خرید یا بارگیری (دانلود) یک بازی، بهتر است به چه نکاتی توجّه کنیم؟

خب بچّه‌ها، اوّل از همه، باید ببینیم چه زمان‌هایی می‌توانیم بازی رایانه‌ای انجام دهیم. فقط زمانی که وقتمان آزاد باشد می‌توانیم با گوشی همراه، رایانک(تبلت) یا رایانه بازی کنیم؛ یعنی وقتی که تکالیف و کارهای ضروری‌مان را انجام داده باشیم. به علاوه، باید بیشتر با خانواده، فامیل، دوستان، و هم‌کلاسی‌هایمان بازی‌ها و فعالیت‌های بدنی انجام دهیم و کمتر سراغ بازی‌های رایانه‌ای برویم.

 خب حالا اگر دیدیم وقت و اجازه‌ی بازی‌کردن داریم، باید حواسمان باشد که فقط ساعت‌های مشخّصی از روز را با گوشی یا رایانه بازی کنیم، بهتر است زمان استفاده از گوشی، تبلت، یا رایانه را با رضایت پدر و مادر مشخّص کنیم و دقّت داشته باشیم که این زمان بیشتر از حدّ تعیین‌شده نشود.

 دوستان گلم، زیاد بازی‌کردن با وسایل الکترونیکی به جسم ما آسیب می‌زند؛ مثلاً ممکن است دچار مشکلاتی مثل سردرد، بی‌نظمی در غذا خوردن، به‌هم‌خوردن نظم خواب و مچ‌درد بشویم.

باید توجّه داشته باشیم که بازی هم یک رسانه است و محتوای آن می‌تواند حتّی بیشتر از فیلم و کارتون و هر رسانه‌ی دیگری روی فکر و روح ما تأثیر بگذارد. پس باید موقع انتخاب و بارگیری بازی، به نکته‌هایی دقّت کنیم. از جمله:

- سعی کنیم بازی‌ها مفید باشند و چیزی از آن‌ها یاد بگیریم. بازی‌های آموزشی و جدّی نمونه‌های خوبی هستند.

- سعی کنیم بازی‌ها با ارزش‌های اخلاقی و دینی‌مان متناسب باشند. مثلاً شخصیّت‌های بازی به یکدیگر آزار نرسانند یا نقشی که ما به جای آن بازی می‌کنیم کارهای خشن و نامناسب انجام ندهد.

- بازی‌ها برای سنّ و توانمان مناسب باشند؛ مثلاً خیلی سخت نباشند که هیچ‌وقت نتوانیم برنده شویم و در نتیجه احساس کنیم مدام شکست می‌خوریم.


دوستان رسانوس، شما بازی‌های رایانه‌ای ایرانی را می‌شناسید؟

تا حالا این بازی‌ها را انجام داده‌اید؟ البتّه منظور فقط بازی‌های رایانه‌ای نیست. بازی‌های ویدیویی خیلی پیشرفته و هیجان‌انگیزی هم هستند. شما با این بازی‌ها، می‌توانید لحظات خوبی داشته باشید. حالا من چند تا از این بازی‌های جذّاب را به شما معرّفی می‌کنم:

- میرمهنّا

- گرشاسب

- کوهنورد

- ارتش‌های فرازمینی

- گربه و کودتا

- آمیرزا

- فرزندان مورتا

- شاهزاده‌ی ایرانی

- فرمانده‌ مقاومت

- نبرد آمرلی

- مختار

- فصل قیام

- سفیر عشق و ...

 

خب بچّه‌ها، حالا می‌خواهم یک وبگاه خوب را به شما معرّفی کنم. اسم این وبگاه «اِسرا» است. نشانی‌اش هم این است:

https://esra.ircg.ir

این وبگاه علاوه بر اینکه کلّی بازی رایانه‌ای به شما معرّفی می‌کند، ویژگی‌های هر بازی را و اینکه هرکدام برای چه سنّی مناسب هستند، در اختیارتان قرار می‌دهد. علاوه بر این، بازی‌های به‌روز و جدید را هم پیشنهاد می‌دهد.

امیدوارم بازی‌های مفیدی انجام بدهید و از بازی‌کردن لذّت ببرید و شاد باشید.

 


۱۵۹
کلیدواژه (keyword): رشد دانش آموز، برخط ها، فضای مجازی، بازی های رایانه ای، عقیله شهرستانی
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید