عکس رهبر جدید

کتاب درسی مهم‌ترین ابزار یادگیری

  فایلهای مرتبط
کتاب درسی مهم‌ترین ابزار یادگیری
کتاب‌های درسی در نظام‌های آموزشی متمرکز مانند ایران اصلی‌ترین منبع علمی هدایت و تعیین خط مشی فعالیت‌های معلم و دانش‌آموز در راستای تحقق اهداف آموزشی هستند و در صورتی که محتوای کتاب‌های درسی مطلوب باشد به چالش فکری دانش‌آموزان و نیازهای روز آن‌ها پاسخ‌گو خواهد بود. بر همین اساس در تدوین محتوای آموزشی کتاب باید به اهمیت و جایگاه بی‌بدیل آن در نظام آموزشی توجه داشت. همان‌گونه که کتاب درسی مناسب می‌تواند جریان تدریس را تسهیل کند، کتابی که دارای ابهام است، می‌تواند مانع پرورش فعالیت‌های خلاقانه معلم در زمان تدریس شود. در این مقاله به نمونه‌ای از تأمل در مبحث شیمی آلی در کتاب‌های درسی شیمی اشاره شده است و امید آن می‌رود که با تألیف کتاب درسی مطلوب گام‌های مؤثر در رشد آینده‌سازان کشور اسلامی برداشته شود.

مقدمه

در نظام آموزشی ما که کتاب درسی به صورت یکسان برای همه دانش‌آموزان در ابعاد وسیع و با اصول و ضوابط مشخصی تهیه می‌شود، کتاب درسی از منابع کارآمد و رسانه اثربخش آموزشی است و جایگاه آن در شکل‌دهی رفتار و شخصیت فراگیرندگان و همچنین تأثیرگذاری بر روند رشد اجتماعی آنان بیش از پیش مورد توجه است، از این رو ، در طراحی کتاب‌های درسی به‌کارگیری برخی ویژگی‌ها ضروری است. ساده‌نویسی با جمله‌های کوتاه و روان، راحت‌تر مفاهیم را به مخاطب انتقال می‌دهد تا جمله‌ای طولانی با کلمات ناآشنا که نفس خواننده را بند می‌آورد و ساعت‌ها با آن درگیر می‌شود. ساده نوشتن به‌رغم تصور ما کاری بسیار سخت است. با بهره‌گرفتن از جمله‌های زیبا و فاخر علاوه بر آموزش دقیق می‌توان روی جنبه درست فکرکردن و حل مسائل به شیوه خلاق تأکید کرد.

طراح کتاب درسی در نقش راهنما، مسیر و محتوای آموزشی را برای معلمان و دانش‌آموزان ترسیم می‌کند و با توجه به این جایگاه بسیار مهم، انتظار می‌رود متن کتاب، متنی فاخر باشد، مطالب آن با دقت زیاد علمی انتخاب شود و با دقیق‌ترین کلمات و بهترین شیوه نگارش تحریر یابد و میل به کشف حقیقت و شکوفایی خلاقیت را در دانش‌آموزان تحریک کند. در ادامه به نمونه‌هایی از تأمل در مبحث شیمی آلی کتاب شیمی دوازدهم اشاره می‌شود.

 

 

- کاربران گرامی؛ برای مشاهده متن کامل این مطلب به فایل PDF پایین همین صفحه مراجعه فرمایید.

 

 

 

۲۶۷
کلیدواژه (keyword): رشد آموزش شیمی، برنامه درسی، آلی، منبع آموزشی، کتاب درسی مهم ترین ابزار یادگیری، دکتر شریف کامیابی، امیرمحمد کنگرانی فراهانی،
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید