عکس رهبر جدید

ماه ماندگار پیروزی

  فایلهای مرتبط
ماه ماندگار پیروزی

۳ بهمن، ولادت امام محمد باقر(ع)

امام باقر(ع)، امام پنجم مسلمانان هستند و لقب باقرالعلوم یعنی شکافنده علمها به ایشان داده شده است. یکی از نکات مهمی که در مورد زندگی ایشان وجود دارد و برای همه انسانهای آزاده درسآموز است، عبارتاستاز مبارزه آن حضرت با تحریف در معارف و احکام اسلامی؛ در همه زمانها مخالفان دین اسلام کوشیدهاند تا عقاید انحرافی که با احکام و نظام اسلامی در تضاد است را به نامهای موجّه به فکر مردم وارد کنند و از اسلام در نظر انسانها یک پوسته غیرواقعی بسازند. امام باقر(ع) با این جریان بهصورت تشکیلاتی، گسترده و مشروح مبارزه کردند و مبانی اسلام ناب محمّدی را در جامعه نشر دادند.

 

5 بهمن شهادت امام هادی (علیهالسلام)

امام علیالنّقی(ع) دهمین امام مسلمین جهان هستند که لقب هادی یعنی هدایتگر به ایشان داده شده است. بزرگترین مبارزه علیه حاکمانی که خود را در ظاهر مسلمان نشان میدادند و در ظاهر امامان را نیز تأیید میکردند، اما ایشان را مانع حکومت خود دانسته و سعی در محدود کردن ایشان داشتند. بزرگترین مبارزه علیه حاکمان و حامیان ظالم و فاجر، همین بود که این امر مهم که ایشان امام هستند را به همه مردم و حاکمان یادآوری میکردند. حاکمان که خود را پیشوا میدانستند با این روح مبارزه همواره میجنگیدند. امام هادی(ع) نیز با تربیت شاگردان بسیار و ارتباط گسترده با شیعیان، شبکه عظیم تبلیغاتی و تعلیماتی خود، سعی در حفظ مبانی اسلام ناب داشتند.

 

12 بهمن ولادت امام جواد(ع)

امام محمد تقی که به سبب بخشندگی بسیار، لقب جوادالأئمه به ایشان داده شد، در روز دهم ماه رجب ولادت یافت. ایشان مانند دیگر ائمه معصومین برای ما اسوه و مقتدا است. در نوجوانی به رهبری امت اسلام منصوب شدند و زندگی کوتاه ایشان به جهاد با کفر و نفاق گذشت. ایشان اولین کسی بود که بحث آزاد که میراث اسلامی ماست را بنیانگذاری کرد و با گروههای جعلکننده حدیث، با بحث علمی و مستدل، وارد جهاد همهجانبه شد. بهطوریکه در سن بیستوپنجسالگی، یعنی در اوج جوانی، وجود مبارکش برای دشمنان خدا غیرقابل تحمل شد.

ارجنهادن به تبیین علمی و جهادگونه مبانی دین اسلام، در برابر جریان نفاق و تحریف، بزرگترین درسی است که از امام جواد(ع) میگیریم.

 

دهه مبارک فجر (12 تا 22 بهمن ماه)

در عظمت دهه مبارک فجر و تأثیر پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی بر تاریخ ایران اسلامی، برش‌‌هایی به مضمون بیانات رهبر معظّم انقلاب میآوریم:

دهه فجر، مقطع رهایی ملت ایران جداکننده گذشته از آینده تاریخ است. در حقیقت آیینهای است که خورشید اسلام در آن درخشیده و به ما منعکس شده است. دشمنان همواره در تلاش هستند موجب فراموشی انقلاب اسلامی از یاد مردم شوند؛ اما دهه فجر، انقلاب را به یاد مردم میآورد که تجسّم اراده و عظمت امام بزرگوار ماست. اگر انقلاب اسلامی و امام خمینی نبود و اگر اسلام پرچمدار انقلاب و تحوّل در این کشور نبود، هیچ امیدی وجود نداشت که سلطه جهنّمىِ تحقیرآمیز امریکا و حکومت دیکتاتورىِ قسىّالقلب پهلوی از این مملکت برکنده شود. 22 بهمن در حیات تاریخی و ملی کشور و هدایت سرنوشت ملت ایران به سوی حق و صلاح نقش بزرگی داشته است، که راهپیمایی در این روز، مظهر اقتدار ملی است؛ نشاندهنده عزم عمومی ملت ایران است؛ مظهر همان چیزی است که هر دشمنی را در هر حد و اندازهای از اقتدار نظامی و تواناییهای تبلیغاتی و سیاسی، مرعوب میکند.

 

۱۵ بهمن، ولادت امیرالمؤمنین امام علی(ع)

وجود امیرالمؤمنین(ع) از جهات متعدّد و در شرایط گوناگون برای همه نسلهای بشر یک درس جاودانه و فراموشنشدنی است. خواه در عمل فردی خود، خواه در محراب عبادت، خواه در مناجات با خالق یکتا، و خواه در مبارزه با نفس و شیطان.

بیان امیرالمؤمنین(ع) در فضای آفرینش و فضای زندگی انسان همواره پرطنین است: «ای جلوههای دنیا، ای زیباییهای پرجاذبه که قویترین انسانها را به دام خود میکشانید، بروید کس دیگری غیر از علی را فریب بدهید که علی قویتر از این حرفهاست.» قامت او همواره در برابر سنگینی مبارزه استوار بود؛ چنانکه با قدرت اراده، بازو و جهاد علی، حق زنده شد. در میدان حکومت، معنای حکومت را تغییر داد و تجسّم حکومت الهی و عدل مطلق شد. آنچه در چشم و دل او ارزش داشت، ایمان، تقوا، اخلاص، جهاد و انسانیت بود. زندگی او از کودکی تا شهادت سرشار از ایثار و ازخودگذشتگی بود. ولادت بیمثالش در سیزدهم ماه رجب، قرار دارد و از این جهت که پدر مهربان امّت اسلامی است، روز ولادتش، روز پدر نام گرفته است.

 

۱۷ بهمن، وفات حضرت زینب(س)

زینب کبری(س) یک زن بزرگ است. عظمتی که این زن بزرگ در چشم ملتهای اسلامی دارد، نه از این جهت دختر علیابنابیطالب(ع) و صدیقه طاهره(س) یا خواهر امام حسن(ع) و امام حسین(ع) است؛ زیرا نسبتها نمیتوانند چنین عظمتی را خلق کنند. ارزش و عظمت زینب کبری(س) به جهت موضع و حرکت عظیمِ انسانی و اسلامی او بر اساس تکلیف الهی است. بخش عمده عظمت از اینجاست که اوّلاً موقعیت را شناخت؛ هم موقعیت قبل از رفتن امام حسین(ع) به کربلا، هم موقعیت لحظات بحرانی روز عاشورا، هم موقعیت حوادث کشنده بعد از شهادت امام حسین را و ثانیاً طبق هر موقعیت یک انتخاب کرد. این انتخابها زینب را ساخت. آنچه از بیانات زینب کبری باقی مانده است و امروز در دسترس ماست، عظمت حرکت زینب کبری(س) را نشان میدهد.

 

۱۸ بهمن، روز ملی فناوری فضایی

چند دهه تلاش علمی محقّقان و دانشمندان و حمایت مسئولان کشور، موجب شد تا نخستین ماهواره کاملاً ایرانی به نام امید در تاریخ 14 بهمن سال 1387، با موفّقیت به فضا پرتاب شده و جمهوری اسلامی ایران رسماً در باشگاه کشورهای دارای توانایی ساخت و پرتاب ماهواره قرار گیرد. این ماهواره سه ماه در فضا ماند و پس از پایان مأموریت به زمین بازگشت؛ به همین مناسبت شورای فرهنگ عمومی در مصوّبهای، سالروز پرتاب ماهواره ملّی امید به فضا یعنی 14 بهمنماه را «روز ملّی فناوری فضایی» نام نهاد.

 

۱۹ بهمن، روز نیروی هوایی

یکی از گامهای بلندی که در جریان انقلاب موجب ریشهکنساختن حکومت پهلوی شد، حرکت متهورانه نظامیان نیروی هوایی در 19 بهمن 1357 بود. شمار زیادی از پرسنل نیروی هوایی دست به کار بزرگی زده و وظیفه ملی و مذهبی خود را انجام دادند. آنها به اقامتگاه امام خمینی(ره) رفتند و با انقلاب اسلامی اعلام همبستگی کردند، و سندی از افتخار، حماسه، رشادت و ایمان را در برگهای زرین تاریخ انقلاب اسلامی به ثبت رسانیدند. بیعت پرسنل نیروی هوایی با امام (ره) و همبستگی با مردم از عوامل مهم در تسریع سقوط و ریشهکنکردن رژیم پهلوی بود. به پاس این حرکت نیروی هوایی که در راستای اهداف انقلاب بسیار مؤثر بود، روز 19 بهمن به نام «روز نیروی هوایی» در تقویم جمهوری اسلامی ایران ثبت شد.

 

۲۹بهمن، بعثت پیامبراکرم(صلیالله علیه وآله و سلّم)

بعثت با این هدف در عالم پدید آمد که مکرمتهای اخلاقی و فضیلتهای روحی بشر عمومیت پیدا کند و به کمال برسد. تا کسی خود، دارای برترین مکارم اخلاق نباشد، خداوند متعال این مأموریت عظیم و خطیر را به او نخواهد داد؛ ازاینرو، پیغمبر باید ساخته و پرداخته شود تا خدای متعال وجود او را ظرف مناسب وحی خود بداند. بعثت یعنی برانگیختگی. دل پیامبر در چهل سالگی نورانیترین دلها، خاشعترین دلها، پرظرفیتترین دلها برای دریافت پیام الهی بود. وقتی به این مرحله از معنویت، روحانیت، نورانیت و اوج کمال رسید، آنوقت خدای متعال درهای آسمان و عوالم غیبی را به روی او باز کرد؛ چشم او به عوالم معنوی و عوالم غیبی گشوده شد و این شد سرآغاز بعثت.

۷۷
کلیدواژه (keyword): رشد نوجوان، روزهای مانا، ماه ماندگار پیروزی، فاطمه نوروزی
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید