عکس رهبر جدید

زندگی در هر دوران

  فایلهای مرتبط
زندگی در هر دوران

M/H/V/St/St/To/S-O/M

بهامهرها اساس اقتصاد متاورس را شکل میدهند. بهامهرها داراییهای دیجیتال بر دو نوع قابلمعاوضه و غیرقابلمعاوضه هستند؛ داراییهایی قابلمعاوضه مثل اسکناس، رمزارز و طلا که به وفور یافت میشوند و ارزشی برابر دارند. مثلاً اسکناس 10هزارتومانی با اسکناس 10هزارتومانی دیگر تفاوتی ندارد. دسته بهامهرهای غیرقابلمعاوضه مثل داراییهایی هستند که تنها یک مورد از آنها یافت میشود؛ مثل اجناس مجموعهای، یک مقاله علمی و کتیبه کوروش. این اجناس قابل تکرار و تولید نیستند و همین یکتاییشان به آنها ارزش ذاتی بخشیده است. مثلاً بلیتهای کنسرت خواننده معروف، حساب کاربری یک بازی مشهور، یک نقاشی یا یک قطعه موسیقی هم میتواند در زمره بهامهرهای غیرقابلمعاوضه به شمار آید. بهامهرها شناسهای متشکل از رمزها دارند که قابلرونویسی نیستند و مانند سند مالکیت عمل میکنند. به بهامهرهای غیرقابلمعاوضه انافتی (NFT) میگویند. بهامهرها در بستر بلاکچین معامله میشوند. تنوع بالا، امنیت بالای معاملات، به صفر رسیدن کلاهبرداری، امکان خریدوفروش در هر زمان و مکان، و نقدشوندگی بالا از دیگر مزایای آن‌‌هاست. در این نوع معاملات مانند معاملات بازار سهام، به شناخت فروشنده و خریدار نیازی نیست. با این توصیفات، حذف مشاغلی با ماهیت واسطهگری، مانند بنگاههای املاک و ماشین و مراکز خرید دور از انتظار نیست.

همهگیری کرونا شرکتها را مجبور کرد شرایط کار در منزل کارکنان خود را فراهم آورند. بعد از تحقیقات متوجه عملکرد بهتر کارکنان و افزایش توانمندیها و مهارتهای آنان شدند. حذف زمان مسیر طولانی رفتوآمد موجب استراحت بیشتر و زمان کافی برای تفریح و گذراندن وقت بیشتر با خانواده شد. همچنین، حذف هزینههای رفتوآمد و خستگیهای مسیر، عملکرد و رضایتمندی کارکنان را بالا برد. از طرف دیگر شرکت مجبور نبود هزینههای اجاره مکانی بزرگ با امکانات رفاهی را بپردازد. امکان استفاده از نخبگان و متخصصان که امکان حضور فیزیکی در شرکت را نداشتند فراهم آمد. فراغت بهوجودآمده بر توانمندیها، خلاقیتها و مهارتهای کارکنان میافزود و بهرهوری شرکت را بالا میبرد. اصطلاح دورکاری1 به فعالیتهای دور از محل کار اطلاق میشود. پروژه جدید شرکتها برای توسعه زیرساختهای شرایط دورکاری موجب جلبتوجه آنان به دنیای موازی یا متاورس شده است. ارائه خدمات شرکتها بدون یک دفتر مرکزی و شعبه در سراسر جهان و امکان استخدام متخصصان سراسر دنیا، ورود به فضای متاورس را جدیتر میکند. مدلهای دورکاری از زندگی متراکم شهری میکاهند و زندگیهای روستایی و دور از شهرها که آبوهوای مناسبتر و سالمتر دارند، مورد توجه و علاقه قرار میگیرند. به سمتی حرکت میکنیم که تمامی خدمات رفاهی و اداری در خانه قابل انجام هستند.

محیطی پویا، امن، متنوع در معاملات و ارزشگذاری کالاها، رونق بازار، مزایای حضور مجازی در روابط اقتصادی و اجتماعی باعث شده است شرکتهای بزرگ پروژههای آینده خود را ایجاد بستر مختص خود در متاورس تعریف کنند. این تغییرات تحولات چشمگیری در حوزه کسبوکار ایجاد میکنند. باید منتظر تغییر در مدلهای کسبوکار باشیم. با مثالهایی در ادامه تحولات پیش روی اقتصاد را توضیح میدهیم.

شما میتوانید در فضای متاورس انواع لباسها را بر تن خود ببینید، راه بروید، طراحی کنید و سفارش دهید و لباس دیجیتال مناسب برای چهرک (آواتار) خود تهیه کنید. با لباسهای مجازی در محیطهای دنیای متاورس قدم بزنید و در مهمانیها شرکت کنید. با گسترش حضور مردم در متاورس، طراحان لباس و صنایع پوشاک بخش عمده تقاضای خود را از دست میدهند. شاید به خاطر افزایش جمعیت، میزانی حداقل از تقاضای لباس وجود داشته باشد، اما بازار اصلی و پررونق را در دنیای موازی باید دنبال کرد.

آموزش در متاورس، علاوه بر داشتن کیفیت بالاتر، محدودیتهای مکانی، زمانی، محتوای آموزشی، امکانات آموزشی، پیداکردن استاد مطلوب و تجربه یادگیری را از بین میبرد. عدالت آموزشی سطح تحصیلات و آموزش را در جهان ارتقا میدهد. محتواها به سرعت و با کیفیت در اختیار عموم مردم قرار میگیرند. انحصار دانشگاهها و محدودیتهای جذب دانشجو از میان برداشته میشود. محتواهای آموزشی حتماً تغییرات چشمگیری خواهند داشت. دانشنامههای طبیعت، شیمی، فیزیک و ریاضی جای خود را به شهرهای فیزیک و شیمی و صحراهای آفریقا و کهکشانها و اعماق زمین و تاریخ میدهند. فقط کافی است به فضای تاریخ موردنظر خود بروید تا اتفاقات را از نزدیک مشاهده کنید. اگر دوست داشتید، میتوانید در آن دوران زندگی کنید. در شهر شیمی، هر نوع آزمایشی که دوست داشتید انجام دهید و نتایج را مشاهده کنید؛ بدون نگرانی بابت هزینههای مواد آزمایش و اتفاقاتی که خواهند افتاد.

کاهش هزینههای مهمانیها به دلیل نخوردن مواد غذایی، کاهش حملونقل و کاهش مصرف سوخت به دلیل دورکاری و خدمات از راه دور، مهاجرت به مناطق خوش آبوهوا، خالیشدن ساختمانهای اداری و خدماتدهی و دفتر شرکتها، ازبینرفتن جذابیتها و کارآمدی بازارچهها و مراکز خرید، کاهش تراکم شهرها، کاهش مشتریان آژانسهای مهاجرتی، دائمیشدن خدمات شرکتها در طول شبانهروز، افزایش ساعتهای سرگرمی و تفریحات، مسافرتهای زیاد و متنوع، ازبینرفتن مرزهای جغرافیایی، فرهنگی و زبانی از جمله نتیجههای زیست در فضای متاورس خواهند بود.

همانطور که میتوانید تصور کنید، تحولات بزرگی پیش روی ما هستند. شیوه‌‌های کسبوکار به سرعت در حال تغییرند. کسب درآمد شیوههای نوینی به خود گرفته است. مشاغلی را در آینده میبینیم که امروز صرفاً از جنبه سرگرمی به آنها مینگریم. چهره دنیا بیش از گذشته در حال تغییر است. اگر باورها و تصورات و تحلیلها و تصمیمات مربوط به آینده را تغییر ندهیم، به نسل گذشته تعلق خواهیم گرفت؛ حتی اگر سن و سال زیادی نداشته باشیم.

 

پینوشت

1. teleworking

۱۱۷
کلیدواژه (keyword): رشد هنرجو، دانش و فناوری، زندگی در هر دوران، محمد مزین‌زاده
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید