عکس رهبر جدید

آش ترخنه

  فایلهای مرتبط
آش ترخنه
می‌دانید که آش، هر نوعش که باشد، در پاییز و زمستان پای ثابت سفره‌های ما ایرانی‌هاست. سرمای هوا و بارش باران و برف، خوردن یک آش داغ و خوش‌مزّه را در کنار خانواده بسیار لذّت‌بخش‌تر می‌کند.

آش ترخینهدوغ از غذاهای محلّی مرکز استان مرکزی (اراک) است. این آش با ترخینه درست میشود و در شهر اراک به آن تَرخِنه میگویند. این غذا بسیار خوشمزّه است و روش پخت سادهای دارد. بد نیست این را هم بدانید که چون انواع ویتامینها در ترخینه هست و خاصیت آنتیبیوتیکی هم دارد، خوردن آش ترخنه برای سرماخوردگی و آنفلوانزا بسیار مفید است. پس دست به کار شویم و این آش خوشمزّه را با هم درست کنیم.

 

چه چیزهایی لازم داریم؟

عدس، لوبیا، نخود؛ هر کدام یک فنجان

قرص ترخینه؛ 3 عدد

ادویه (نمک، زردچوبه، فلفل)، نعنا خشک؛ به مقدار لازم

کشک؛ به مقدار لازم

پیاز؛ یک عدد متوسّط

سیر؛ چند حبّه

روغن؛ به مقدار لازم

سبزی آش؛ 100 گرم

 

چطور درست کنیم؟

ترخینه را به مدّت یک ساعت در آب ولرم بخیسانید. بعد، آنها را نیم ساعت در آب بپزید. سپس سبزی آش را به ترخینه اضافه کنید و نیم ساعت صبر کنید که سبزی هم بپزد.

بعد از آن، حبوبات را که باید از قبل خیسانده باشید، به آش اضافه کنید. در آخر، سیر و پیاز را که به صورت نگینی خرد کردهاید، همراه با ادویه در روغن سرخ کنید.

نعنا خشک را هم با مقداری روغن تفت دهید. وقتی آش کاملاً پخت و جا افتاد، تمام سیرداغ، پیازداغ و نعناداغ را در آش بریزید و آن را با کشک نوش جان کنید. به همین راحتی و خوشمزّگی!

۱۴۶
کلیدواژه (keyword): رشد دانش‌آموز، آشپزی، آش ترخنه، عاطفه آبایی
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید