عکس رهبر جدید

به تصویرها جان بده!

  فایلهای مرتبط
به تصویرها جان بده!
تا به حال مدرسه‌ای را تصور کرده‌اید که یکی از برنامه‌هایش دیدن کارتون و فیلم باشد؛ مدرسه‌ای که در کلاس‌هایش باید با دوستان بنشینید و کارتون و فیلم تماشا کنید و بعد کلی صحبت کنید و به جزئیات فیلم‌ها وکارتون‌ها بپردازید! زیاد تعجب نکنید! سمانه حسن‌زاده دانش‌آموز یکی از همین مدارس است. سمانه اهل شهر میبد یزد است و در یکی از هنرستان‌های همین شهر رشته پویا نمایی(انیمیشن) می‌خواند. سمانه با لهجه شیرین یزدی درباره رشته پویانمایی می‌گوید: پویانمایی یا انیمیشن یکی از جذابترین رشته‌های هنری است. او می‌گوید: «چیزی که یک در دوران کودکی ما هنر سرگرم کننده و جذاب بود، امروزه به یک صنعت پر درآمد تبدیل شده است.» سمانه از همان دوران دبستان به استعداد هنری خودش پی می‌برد و تصمیم می‌گیرد رشته گرافیک را برای دوره دبیرستان انتخاب کند. او می‌گوید: «نقاشی و طراحی هایم از بقیه افراد خانواده‌ام بهتر بود. برای همین همه مرا تشویق می‌کردند رشته گرافیک را انتخاب کنم. خودم هم به گرافیک علاقه داشتم. اما درست زمانی که باید این رشته را انتخاب می‌کردم، با رشته انیمیشن یا پویانمایی آشنا شدم. این رشته برایم خیلی جذاب بود. اینکه می‌توانستم طراحی‌ها و نقاشی‌های را که می‌کشیدم متحرک کنم و از آن‌ها چیز جدیدی خلق کنم، خیلی عالی بود.

از سمانه میپرسم: «به نظرت چه کسانی میتوانند وارد این رشته شوند؟»

اگر کسی تصمیم دارد وارد این رشته بشود، باید بداند، تنها علاقه داشتن کافی نیست، باید ذهنی خلاق و پویا داشته باشید. همینطور،  قدرت طراحی قوی  تا بتوانید برای نقاشیهایی که میکشید، داستان پردازی خوبی بکنید.

خوبی این رشته این است که الزامی ندارد شما برای کار، در شرکت یا اداری  استخدام شوید. میتوانید یک پروژه را قبول کنید وطبق زمان توافقی کار را در منزل انجام دهید.

 

میپرسم: «تا به حال انیمیشن هم ساختهای؟»

میگوید: «یکی از تکالیف ما در پایان هر دوره، ساخت انیمیشن است؛ البته بعد از ارئه نمره  هم میگیریم.»

 

میپرسم: «این انیمیشنها را با نرمافزار میسازید؟»

میگوید: «در ابتدا باید انیمیشنسازی روی کاغذ را انجام دهیم تا طراحی مان خیلی خوب شود. بعد وقتی با نرمافزارهای مخصوص انیمیشنسازی آشنا شدیم، کمکم با کامپیوتر کار میکنیم. یکی از کارهایمان هم انیمیشنسازی با عروسک است. عروسکها را خودمان درست میکنیم. بعد از حرکتهای آنها عکس میگیریم و با کامپیوتر انیمیشن را میسازیم.

برای موفق شدن در این رشته، باید خوب درس بخوانید و انیمیش و فیلمهای زیادی ببینید. همینطور، باید مهارت کار تیمی را هم خوب بلد باشید. انیمشن هم درست مثل فیلم، تهیه کننده، کارگردان و سایر عوامل را دارد؛ با این تفاوت که میتوانید کلی اغراق چاشنی کار کنید.

سمانه میگوید: «فراموش نکنید که برای ورود به این رشته، بیشتر هنرستانها، علاوه بر شرط معدل، آزمون ورودی هم دارند. پس خوب درس بخوانید.»

 

درسهای  تخصصی این رشته

طراحی حرکت، کامپیوتر انیمیشن (1) و (2)، ادبیات داستانی، فیلمنامه انیمیشن، بازیگری و حرکت، کارگاه انیمیشن(1)و (2)

کارآموزی

ادامه تحصیل

فارغ التحصیلان رشته انیمیشن به منظور ادامه تحصیل در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی میتوانند در دوره پیشدانشگاهی هنر شرکت کنند و جذب دانشگاه صدا و سیما و مراکز آموزش عالی در سطح کشور شوند.

 

آنچه یاد میگیرید

توانایی طراحیانسان، حیوان و اشیا

توانایی متحرکسازی تصاویر انسان، حیوان و اشیا

توانایی ساختانیمیشن با تکنیکهای دوبعدی و سهبعدی

تواناییکار با نرم افزارها برای ایجاد حرکت، صدا و تدوین

توانایی نگارشداستان و تبدیل آن به فیلمنامه

 

ورود به  این رشته

برای ورود به رشته پویانمایی میتوانید هم از طریق هنرستانهای کار دانش اقدام کنید و هم هنرستانهای فنی و حرفهای( با شرکت در آزمون ورودی).

شرکت کنندگان در رشته پویانمایی (انیمیشن) میبایست با خلاقیت هنری، درک تصویر و طراحی تا حدودی آشنا باشند.

 

شغلها

تکنسین در متحرکسازی انیمیشن در فیلمسازی،

تکنسین در طراحی شخصیت در فیلمسازی،

تکنسین در طراحی فضا و صحنهپردازی در فیلمسازی،

تکنسین در طراحی عروسک و متحرکسازی در فیلمسازی،

کار در مؤسسههای فرهنگی و شبکههای تلویزیونی.

۱۱۰
کلیدواژه (keyword): رشد نوجوان، هنرستان، آشنایی با رشته پویانمایی، انیمیشن، به تصویرها جان بده، سمانه حسن‌زاده، مریم سعیدخواه
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید