عکس رهبر جدید

فضای مجازی؛ واقعیت یا خیال؟

  فایلهای مرتبط
فضای مجازی؛ واقعیت یا خیال؟
امروز می‌خواهم مطلب را با چند سؤال شروع کنم. به نظر شما چیزهایی که در فضای مجازی می‌بینیم یا می‌شنویم، چقدر واقعی و چقدر دروغ‌اند؟ تا حالا در فضای مجازی نوشته یا عکس یا فیلمی دیده‌اید که بعداً بفهمید واقعی نبوده است؟ در مورد آدم‌ها چطور؟ چه‌تعداد از آدم‌هایی که در فضای مجازی می‌بینید، در مورد خود و زندگی‌شان واقعیت را می‌گویند؟

میدانید که در شبکههای اجتماعی، افراد در صفحه‌‌‌ی خود از کار و زندگی روزمره‌‌شان تعریف میکنند و فیلم و عکس میگذارند. آنها خاطره مینویسند، اطلاعات شخصی خودشان را در اختیار همه قرار میدهند، در مورد خانواده، دوستان، سفرهایی که میروند، تفریحاتی که دارند، و حتّی درمورد درس و مدرسه یا دانشگاه خود مطلب مینویسند و خیلی موارد دیگر. به نظر شما همهی این نوشتهها، عکسها، فیلمها، خاطرهها و... واقعی هستند یا ممکن است بعضی آدمها اطّلاعات دروغین و غیرواقعی در شبکههای اجتماعی قرار دهند؟

 

- مثلاً فرض کنید کسی برای اینکه وانمود کند خیلی پولدار است، با خودروی گرانقیمتی که صاحبش کس دیگری است، عکس میگیرد و آن را در صفحهی خود قرار میدهد.

 

- یا ممکن است کسی آنقدر درسخوان نباشد، ولی مرتّب بگوید که: «من بچّهی درسخوانی هستم و نمراتم خیلی خوب میشوند. تازه ممکن هم هست بگوید: «میخواهم به شما هم درسخواندن یاد بدهم!»

 

- در فضای مجازی این احتمال هم وجود دارد که آدمها سنّ و سال و حتّی جنسیت (خانم یا آقا) خود را هم آن چیزی که واقعاً هست، اعلام نکنند. مثلاً مردی چهلساله بهدروغ بگوید که دختری هشتساله و یک دانشآموز ابتدایی است و برای اینکه دیگران حرفش را باور کنند، بچّگانه حرف بزند و برای رخنمای (پروفایل) خود، عکس یک بچّه بگذارد!

شما یا اطرافیانتان تا حالا با این موارد برخورد کردهاید؟

......................................................................................................................

 

حالا به نظرتان چرا آدمها بعضیوقتها مطالب و اطّلاعات غیرواقعی در صفحه‌‌شان قرار میدهند؟

- گاهیوقتها به خاطر این است که میخواهند خود را نمایش دهند و بگویند ما چیزهایی داریم!

- بعضیوقتها برای تفریح و سرگرمی این کار را میکنند.

- گاهیوقتها قصد دارند کسی را اذیت کنند یا کارهای بدی انجام دهند و نمیخواهند کسی آنها را بشناسد. برای همین، با شخصیت غیرواقعی وارد شبکههای اجتماعی میشوند.

- علّت دیگرش هم این است که بعضیها میخواهند دیگران پسندشان (لایکشان) کنند. مثلاً عکس و فیلم بچّهی خود را در حال انجام کارهایی که به نظرشان بامزّه است، میگذارند تا  دیگران خوششان بیاید(بپسندند) و صفحهی آنها را دنبال کنند. خُب این کار برایشان شهرت و محبوبیت میآورد و اگر خیلی معروف شوند، در صورت قرار دادن تبلیغات در صفحهی خود، سود اقتصادی زیادی دارد. پس باید حواسمان را خوب جمع کنیم که چهکسی و چهچیزی را دنبال یا پسند (لایک) میکنیم.

 

نکته

پس بچّههای عزیز باید، چند نکته را رعایت و حواسمان را خوب جمع کنیم:

1. بدانیم چیزهایی که در فضای مجازی هست، ممکن است دروغی و غیرواقعی باشند.

2. در فضای مجازی با هیچ غریبهای دوست نشویم.

3. اطّلاعات شخصیمان را در فضای مجازی به کسی ندهیم، چون آدمهای دروغگو و خلافکار زیادی در فضای مجازی وجود دارند.

4. عکسها و فیلمهای شخصی خودمان را برای کسی نفرستیم و در هیچیک از شبکههای اجتماعی قرار ندهیم.

5. اگر کسی تهدیدمان کرد یا خواست اذیتمان کند، اصلاً نترسیم و خیلی سریع به پدر و مادر یا معلّم خود بگوییم. این را بدانیم که پدر و مادر و معلّم، ما را خیلی دوست دارند و بهترین راه را نشانمان می‌دهند.

6. هر چیزی را باور نکنیم و هیچوقت به زندگی کسی حسرت نخوریم.

۴۲۳
کلیدواژه (keyword): رشد دانش‌آموز، برخط‌ها، فضای مجازی، واقعیت یا خیال، عقیله شهرستانی
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید