عکس رهبر جدید

از بازی‌های تلفن همراه شروع کن

  فایلهای مرتبط
از بازی‌های تلفن همراه شروع کن
رشته‌های هنرستانی تنوع زیادی دارند که اگر هرکدام با علاقه هنرجو انتخاب شوند، می‌توانند استعدادها را شکوفا کنند. هنرجو می‌تواند نبوغ و استعداد خودش را در رشته موردعلاقه‌اش نشان دهد و به موفقیت برسد. یکی از رشته‌های هنرستان رشته شبکه و نرم‌افزار است که علاقه‌مندان زیادی دارد و با توجه به رشد علوم رایانه‌ای و وابسته‌شدن بسیاری از جنبه‌های زندگی به این فناوری، بسیار موردتوجه است. یکی از توانمندی‌های هنرجویان این رشته، تسلط بر برنامه‌نویسی و استفاده از آن در امور گوناگون است. بازی‌سازی یکی از این زمینه‌هاست. بازی‌ها را با برنامه‌نویسی می‌سازند. در عین حال، بازی‌سازی می‌تواند از مهم‌ترین ابزارهای تربیت، تبلیغات، سرگرمی و حتی آموزش باشد که کشورهای زیادی روی آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند. به سراغ یکی از هنرجویان مستعد مشهدی رفته‌ایم که در حوزه بازی‌سازی موفق شده است با برنامه‌نویسی دو بازی طراحی کند و بسازد. مانی جاودانی اهل مشهد است و در هنرستان «سمپاد امیرکبیر» مشهد در رشته شبکه و نرم‌افزار تحصیل می‌کرده است.

چه شد که هنرستانی شدید؟

من از همان پایه نهم علاقهام به رایانه مشخص بود. وقتی فهمیدم سمپاد این رشته را دارد، با توجه به اینکه در دوره متوسطه اول هم در دبیرستان تیزهوشان تحصیل میکردم، بهسرعت در این مدرسه تقاضا دادم و قبول‌شدم.

 

با توجه به اینکه شما در دوره متوسطه اول هم دانشآموزان مدرسه تیزهوشان بودید و قطعاً درستان خوب بود، آیا مشاور و خانواده اصرار نداشتند رشتههای نظری را انتخاب کنید؟ با درنظرگرفتن این نکته که شانس موفقیت در آزمون سراسری رشتههای نظری را داشتید، چرا هنرستان را برای ادامه تحصیل انتخاب کردید؟

خیر. خانوادهام خیلی حمایتم کردند. الان هم من و والدینم بسیار خوشحالیم که این مسیر را انتخاب کردهایم. از نظر من دنبالکردن علاقه خیلی مهمتر است.

 

اگر امکان دارد، رشته شبکه و نرمافزار رایانه را برای مخاطبان ما معرفی کنید. هم از رشتهتان برای ما بگویید و هم از آینده شغلی و بازار کار این رشته؟

رشته شبکه و نرمافزار رایانه برای افرادی مناسب است که به کار در زمینههای مرتبط با رایانه علاقه دارند؛ مانند برنامهنویسی که خود به چندین زمینه تقسیم میشود: شبکه و امنیت، تولید محتوا و ...

همه این حیطهها هماکنون در تمام دنیا بازار کار داغی دارند و رقابت زیادی در بازار آنها هست. پس هر کسی با تلاش و انگیزه بالا میتواند به موفقیت برسد.

 

خوشبختانه شما در رشته خودتان موفق بودهاید و حتی دو بازی اندرویدی هم ساختهاید. میتوانید این بازیها را بهطور کوتاه معرفی کنید؟ از ایده ساخت آن‌‌ها برای ما بگویید تا مراحل ساخت و...

من از پایه دهم، بعد از اینکه مقداری برنامهنویسی یاد گرفتم، به بازیسازی علاقهمند شدم و چند پروژه کوچک ساختم تا بیشتر با بازیسازی آشنا شوم.

بعد از این پروژهها خواستم چند بازی هم برای نرمافزار گوگلپلی بسازم. این شد که دو بازی در سبک «هایپر کژوال» را انتشار دادم. این دسته از بازیها سادهاند و شما معمولاً با حرکتی امتیاز جمع میکنید و بالاترین امتیاز را کسب میکنید (رکورد میزنید).

بازی اول را اواخر پایه دهم ساختم. در این بازی شما یک جا ایستادهاید. زامبیها از اطراف به شما حمله میکنند و با گذر زمان بازی سختتر میشود.

در بازی دوم هم باید در برابر آنچه به سمت شما پرت میشود جاخالی بدهید تا به شما نخورند.

 

آیا در جشنواره یا مسابقهای در ارتباط با رشتهتان هم مقامی آوردهاید؟

بله. امسال تا مرحله کشوری مسابقات فرهنگی هنری در رشته بازیسازی رفتم و در مرحلههای ناحیه و استانی مقام آوردم.

 

آیا برنامهای دارید تا بهصورت حرفهای وارد بحث ساخت بازی شوید؟

بله. من همچنان بهصورت جدی در این زمینه کار میکنم. هر روز سعی میکنم چیزهای بیشتری یاد بگیرم.

 

هزینه ساخت بازی چقدر است و درآمدزایی از طریق ساخت بازیهای رایانهای به چه صورت انجام میشود؟

هزینه ساخت بازی به ویژگیهای بازی، میزان زمان ساخت بازی و گروه سازنده آن بستگی دارد. اگر ایده بازی شما در حد بازیهایی باشد که هر روز اسم آنها را میشنوید، هزینه آن به میلیاردها تومان میرسد و به یک گروه بزرگ و سالها زمان احتیاج دارد.

ولی بازیهای کوچکی که ممکن است روی تلفنهای همراه ببینید، از لحاظ زمانی و مالی بودجه خیلی کمتری برای ساخت نیاز دارند. البته باید بگویم، اگر میخواهید یک بازی به موفقیت مالی برسد، باید هزینههای زیادی برای تبلیغات آن انجام دهید.

اما بعد از انتشار بازی چندین روش وجود دارد که میتوان از آن پول در آورد. سادهترین روش این است که بازی را پولی کنید؛ طوری که هر که خواست بازی کند، مبلغی بپردازد. روش دیگر، قراردادن تبلیغات در بازی است؛ همان روشی که بیشتر بازیهای رایگان از آن به درآمد میرسند.

 

برای آینده شغلیتان چه برنامهای دارید؟

از کارهای مهمی که همه هنرستانیها باید انجام دهند، کارآموزی است. من به یک شرکت بازیسازی به نام «طراحان سفید» رفتم و سه ماه تابستان را آنجا بهعنوان برنامهنویسِ بازی کار کردم. بعد از آن سه ماه الان مطمئن هستم که می‌‌خواهم همین کار را ادامه دهم.

 

آیا تا به حال از طریق رشتهتان درآمدی هم کسب کردهاید؟

خیر. از آنجا که من برای تبلیغکردن بازیهایم بودجهای نداشتم و سه ماه کارآموزیام بدون حقوق بود، هنوز درآمدی کسب نکردهام.

 

برای دانشآموزانی که امسال باید انتخاب رشته کنند چه توصیهای دارید؟ آیا ورود به رشتههای هنرستان را به ایشان توصیه میکنید؟

از نظر من، اگر به هرکدام از رشتههای هنرستانی، که رشتههای زیادی هم هستند، علاقه دارند، حتماً به هنرستان فکر کنند و آن را برای ادامه تحصیل در نظر بگیرند. هنرستان به رسیدن به علاقهها بسیار کمک و برنامهریزی برای آینده شغلی را بسیار آسانتر میکند.

 

آیا اگر به گذشته برگردید، باز هم هنرستان و این رشته را برای ادامه تحصیل انتخاب میکنید؟

صددرصد دوباره هنرستان را انتخاب میکنم، چون این هنرستان است که به من اجازه داد دنبال علاقههایم بروم و وقت زیادی را برای پیشرفت در آن زمینهها بگذارم.

۱۷۵
کلیدواژه (keyword): رشد هنرجو، مصاحبه،بازی‌ های تلفن همراه،آشنایی با نخبه مشهدی حوزه نرم‌افزار، از بازی‌های تلفن همراه شروع کن، مانی جاودانی، سجاد دهقان،هنرستان سمپاد امیرکبیر،طراحی بازی موبایلی،
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید