عکس رهبر جدید
۰
سبد خرید شما خالی است.

جدال در جزیره متروکه

  فایلهای مرتبط
جدال در جزیره متروکه

به خودتان میآیید و میبینید با یک مسافر غریبه در یک جزیره متروکه گیر افتادهاید و تنها یک موز برای خوردن روی تنها درخت آنجا وجود دارد! اما این موز را شما بخورید یا او؟

برای اینکه تصمیم بگیرید تنها خوراکی باقیمانده در این مکان را چه کسی بخورد، با این مسافر به توافق میرسید که تاس بیندازید و بر اساس نتیجه روشده از پرتاب تاس، موز را فرد برنده بخورد.

اما قانون پرتاب تاس و گرفتن امتیاز هر دست به چه شکل است؟

یک تاس زرد و یک تاس آبی دارید که در هر دست هر دو تاس را با هم پرتاب میکنید. اگر بین عددهای روشده دو تاس، عدد ۱، ۲، ۳ یا 4، عددِ بزرگتر باشد، بازیکن شماره ۱ موز را میخورد و اگر از دو عددی که روی دو تاس زرد و آبی میبینید، عدد 5 یا 6 بزرگترین عدد باشد، موز به بازیکن شماره ۲ میرسد.

با این شرایط، دوست دارید بازیکن شماره ۱ باشید یا شماره ۲؟

در نگاه اول و بدون انجام محاسبههای ریاضی، اینطور به نظر میرسد که بازیکن شماره ۱ شانس بیشتری برای برندهشدن دارد. لابد پیش خودتان فکر میکنید تعداد حالتهای بیشتری به برندهشدن بازیکن اول منجر میشود! شما هم مثل من دارید اشتباه میکنید؟

بازیکن شماره ۲ برنده این بازی خواهد بود و تنها موز باقیمانده در این جزیره نصیب او خواهد شد. شانس برندهشدن بازیکن شماره ۲ در این بازی تقریباً 56 درصد و شانس برندهشدن بازیکن شماره ۱، تقریباً 44 درصد است. اما چطور ممکن است؟

بیایید ببینیم در پرتاب همزمان دو تاس آبی و زرد چه حالتهایی ممکن است اتفاق بیفتند؟

 

 

- کاربران گرامی؛ برای مشاهده متن کامل این مطلب به فایل PDF پایین همین صفحه مراجعه فرمایید.

۱۰۱
کلیدواژه (keyword): رشد برهان متوسطه اول، ریاضی و کاربرد، جدال در جزیره متروکه، مریم جعفرآبادی
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید