عکس رهبر جدید

گزارش کمیته تدوین محتوای سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک

  فایلهای مرتبط
در پی تصمیم شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره تأسیس سازمان ملی تعلیم‌وتربیت کودک در اسفندماه سال ۱۳۹۹، سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی براساس مأموریت خود، مبنی بر طراحی و تدوین راهنمای برنامه دوره‌های تربیتی تحصیلی از جمله دوره پیش از دبستان و برای تعامل با سازمان ملی تعلیم‌وتربیت کودک، تعدادی جلسه هماهنگی برگزار کرد. از سوی دیگر، با توجه به ابلاغ وزارتی سازمان پژوهش، این سازمان به تشکیل کمیته برنامه‌ریزی تدوین محتوا اقدام کرده است. آنچه در ادامه می‌خوانید، فهرستی اجمالی از عنوان فعالیت‌های انجام‌شده در این کمیته است.

طراحی و تدوین راهنمای برنامه تربیت و یادگیری دوره پیش از دبستان

این راهنما با مشارکت تمام بخش‌های وزارتخانه (نماینده معاونت‌ها)، نماینده سازمان‌ها و نهادهای مرتبط از جمله بهزیستی، و همچنین صاحب‌نظران و کارشناسان مجرب در تعلیم‌وتربیت دوره پیش‌دبستان، برای گروه سنی از تولد تا 6سالگی تهیه شده است. راهنمای مزبور پس از تأیید شورای علمی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، برای بررسی و تصویب به شورای عالی آموزش‌وپرورش ارسال شده است.

 

اهم ویژگی‌های این برنامه

ـ انتخاب رویکرد فطرت‌گرایی توحیدی با تأکید بر رشد همه‌جانبه و یکپارچه کودکان در بستر انس با طیبات، زیرا کودکان در هفت‌ سال اول در مواجهه با محیط و اطرافیان تربیت می‌شوند و اگر قرار است بر شکوفایی فطرت توحیدی آنان تأکید داشته باشیم، باید تربیت کودک و عناصر مؤثر در آموزش، با فطرت الهی او منطبق باشند و این میسر نمی‌شود مگر با ایجاد موقعیت‌هایی که ذائقه تربیتی کودک با طیبات انس گیرد.

ـ تعیین استانداردها و انتظارات از خانواده، مربی و محیط، به‌ویژه رسانه، ذیل هر هدف، که راهنمای عمل در فرایند تربیت کودک محسوب می‌شود.

 

تعیین استانداردهای ارزشیابی از منابع تربیتی و یادگیری ویژه دوره پیش از دبستان

با توجه به اهمیت بهره‌‌مندی همه کودکان و دست‌اندرکاران تعلیم‌وتربیت کودک به محتوای مناسب، این کمیته به تدوین استانداردهای ارزشیابی بسته‌های تربیت و یادگیری دوره پیش از دبستان اقدام کرده است. این استانداردها با حداکثر بهره‌مندی از نظرات مدیران و کارشناسان حوزه ستادی، صاحب‌نظران و مربیان، در دو بخش اصلی اعم از: «برای کودک» و «درباره کودک»، مشتمل بر تمامی منابع مکتوب، غیرمکتوب و چندرسانه‌ای تهیه شده است. این سند در هشتم خرداد سال جاری به وزیر محترم نیز ارائه شده است.

 

تعیین الگوی تولید محتوای تربیت و یادگیری در دوره پیش از دبستان

نظر به ضرورت انطباق و هماهنگی بین تولید منابع برای کودک و درباره کودک با رویکرد فطرت‌گرایی توحیدی و مبتنی بر رشد همه‌جانبه کودکان در بستر طیبات، به این منظور کمیته تدوین محتوا به طراحی الگویی مناسب برای تولید بسته‌های تربیت و یادگیری ویژه دوره پیش از دبستان اقدام کرده است. در این خصوص چندین جلسه درباره اصول، چارچوب و فرایندها، اعم از طراحی، تدوین، اعتبارسنجی و اجرای مناسب منابع مزبور، برگزار شده‌اند و ان‌شاءالله نتایج آن‌ها به‌زودی ارائه خواهند شد.

 

ارائه دستورالعمل مدیریت تولید بسته‌های تربیت و یادگیری و اجرای آن

با توجه به سیاست چندتألیفی و نقش ‌دادن به استان‌ها در تولید محتوا و بسته‌های تربیت و یادگیری ویژه کودکان پیش‌‌دبستان، هر استان دارای کمیته و کارگروه تولید محتواست که از سال 1390 مشغول به فعالیت بوده و با حضور متخصصان، کارشناسان و مربیان مجرب، زیر نظر مدیرکل در بخش معاونت آموزش ابتدایی فعالیت دارند. به‌منظور کیفیت‌‌بخشی به محتوا و مدیریت تولید در استان‌ها، دستورالعمل مزبور تهیه شده است. اهم محورهای آن عبارت‌اند از:

ـ تولید محتوا و فرصت‌های تربیتی در چارچوب راهنمای برنامه تربیت و یادگیری دوره پیش از دبستان. در این بخش، به کاهش فعالیت‌های مدادکاغذی با تأکید بر ایجاد فرصت‌های تربیتی، تولید بسته یادگیری به‌جای صرفاً کتاب کار، تنوع فعالیت و راهبردها و توجه به موقعیت‌های مکانی (اقلیمی و بومی) و انعطاف در برنامه تأکید شده است.

ـ ضوابط آموزشی و اجرایی ناظر بر محتوا. در این بخش، به شرایط و معیار بررسی تولیدات، دریافت اعتبارنامه، توجه به حقوق مؤلف و مواردی از این دست پرداخته شده است.

 

برخی برنامه‌های آینده کمیته تدوین محتوا

ـ شناسایی منابع و تولیدات مناسب و مطابق با راهنمای برنامه و الگوی تولید و انتخاب بسته‌های تربیت و یادگیری دوره پیش از دبستان برای سال تحصیلی آینده؛

ـ معرفی و آموزش الگوی طراحی و تدوین بسته‌های تربیت و یادگیری به فعالان عرصه تولید محتوا، اعم از کمیته‌های استانی، مؤسسات و ناشران، تا در همین راستا به تولید منابع تربیت و یادگیری برای کودک و درباره کودک پیش از دبستان، با تأکید بر منابع ویژه خانواده و رسانه، اقدام کنند.

ـ پایش مستمر میزان اثربخشی و کیفیت تولیدات و نظارت بر فرایند تولید و اجرای بسته‌های تربیت و یادگیری؛

ـ تولید بسته‌های نمونه تربیت و یادگیری ویژه کودکان پیش از دبستان، برای بسط عدالت آموزشی.

 

 

۴۳۰
کلیدواژه (keyword): رشد آموزش پیش دبستانی، گزارش، راهنمای برنامه تربیت و یادگیری دوره پیش از دبستان،
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید