عکس رهبر جدید

یادداشت‌های کاری من

  فایلهای مرتبط
یادداشت‌های کاری من

چون که با کودک سر و کارت فتاد

پس زبان کودکی باید گشاد

امروزه عالمان و فرهیختگان علم تعلیم‌وتربیت سعی دارند پایه و اساس علوم را بر ذوق و علاقه دانش‌آموزان استوار سازند. از این‌رو، این‌جانب که سال‌هاست به تعلیم‌وتربیت نوآموزان کشورم اشتغال دارم، درصدد برآمدم مقاله‌ای در زمینه تجربه‌های خود بنویسم؛ تجربه‌هایی درباره سهل و ساده بودن تدریس، و به‌کارگرفتن سبکی که نه‌تنها دانش‌آموزان از فراگرفتن آن دچار خستگی نمی‌شوند، بلکه خستگی‌هایشان نیز از بین می‌رود. نوآموزان از میان گفتارها و مطالبی که روزانه می‌شنوند، قسمت‌هایی را زودتر فرا می‌گیرند که موزون و همراه با نواهای گوناگون کودکانه باشند. آن‌ها از کلیه کتاب‌هایی که در دسترسشان قرار می‌گیرد، بیشتر به قسمت‌هایی توجه می‌کنند که مصور و شامل عکس‌ها و نقاشی‌های زیبا و جالب باشند.

زبان و گفتار نقشی بسیار اساسی در بیانات ما دارد و درواقع ابزار و وسیله‌ای برای ارتباط برقرارکردن با نوآموزان است. نکته بسیار مهم و کلیدی قبل از هر نوع آموزش، ارتباط برقرارکردن آموزگار یا مربی با دانش‌آموز است. این ارتباط از طریق گفتار صورت می‌گیرد. لذا نوآموز زمانی مطلبی را یاد می‌گیرد که گوینده را دوست بدارد و به او اطمینان داشته باشد؛ اطمینان عاطفی. کودکی که تحت‌تأثیر تشویق‌های محرک معلم خویش قرار می‌گیرد، می‌آموزد که بیشتر ببیند و بیشتر حس کند. معلم باید قبل از شروع به کار آموزش، کودک را علاقه‌مند و پایبند به خود و کلاس کند. بعد از وابستگی، آموزش آغاز می‌شود. آن موقع است که کودک مشتاقانه به مدرسه و کلاس می‌آید و هر روز برای یادگیری آماده‌تر از روز قبل خواهد بود.

درس معلم ار بود زمزمه محبتی

جمعه به مکتب آورد طفل گریزپای را

با توجه به اینکه آموزش در دوره پیش‌دبستانی باید به‌صورت سمعی و بصری باشد، لازم است بینایی، شنوایی و تمرکز نوآموزان را تقویت کند تا بدین‌وسیله آن‌ها بتوانند به مهارت‌های خوب گوش‌دادن و خوب ‌دیدن برای درک و یادگیری مطالب مهم‌تر و سخت‌تر در سال‌های آتی دست پیدا کنند.

همه ما در طول زندگی‌مان با افراد متفاوتی در گروه‌های سنی متفاوت برخورد کرده‌ایم. پاک‌ترین، راستگوترین و وفادارترین آن‌ها کودکان هستند. لذا باید هوشیار بود که این لوحه سفید را به غلط طراحی یا خط‌خطی نکنیم، زیرا در این صورت، هیچ غلط‌گیر و پاک‌کنی آن را پاک نخواهد کرد. البته این اشتباه علاوه‌بر نابودی زندگی و آینده کودک و خانواده‌اش، اجتماعی را هم نابود خواهد کرد.

با توجه به نکات بالا و درک اهمیت شغل خطیر معلمی، ضرورت توجه به نوآموزان و ارتباطات بیشتر با آن‌ها و سعی در مراقبت از این کودکان مشتاق و آینده‌ساز مملکت، اهمیت دوره آموزش پیش‌دبستان بر همگان مشخص می‌شود.

 

 

۱۴۴۲
کلیدواژه (keyword): رشد آموزش پیش دبستانی،باغ تجربه،
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید