عکس رهبر جدید

نگاهی بر ابعاد روانشناختی و سبک زندگی نسل Z

نگاهی بر ابعاد روانشناختی و سبک زندگی نسل Z

نویسنده: زهره نوری

نوبت چاپ: اول، 1401

ناشر: بوی کاغذ، تهران

 

نسل «Z» یا «زومرها» که با نام‌های «نسل اینترنت»، «نسل دیجیتال» و نسل «دیجیتال‌زادگان» نیز شناخته می‌شوند، شامل افرادی هستند که حدودا از اواسط دهه نود میلادی تا سال‌های 2010 تا 2013 به دنیا آمده‌اند. در ایران به متولدان دهه هشتاد به بعد می‌توان عنوان «دیجیتال‌زاده»،» نسل دیجیتال» و «نسلZ » را اطلاق کرد. آن‌ها از نسل والدین خود که معمولاً از «نسل Y» هستند، کاملاً متمایزند. افراد این نسل از روزی که به دنیا آمده‌اند دنیای دیجیتال را تجربه کرده‌اند و زندگی بدون اینترنت برای آن‌ها گنگ و مبهم و حتی غیرقابل تصور است. «نسلZ » به‌طور گسترده‌ای در اطراف خود با فناوری‌های پیشرفته‌ای مانند شبکه جهانی اینترنت، شبکه‌های اجتماعی، پیام‌رسان‌های فوری، خدمات پیام کوتاه، پخش‌کننده‌های امپی‌تری رایانه‌ها، تبلت و گوشی‌های هوشمند مواجه بوده‌اند، از این رو به شهروندان دیجیتال یا دیجیتال‌زادگان معروف هستند.

والدین این افراد غالبا از «نسل Y» می‌آیند. در ایران به‌طور تقریبی متولدان بین سال‌های 1355 تا 1370 را «نسل Y» می‌نامند. لازم به ذکر است، نسل بعد از «نسل Y» که در ایران متولدان دهه هفتاد را شامل می‌شود به «نسل هزاره» معروف هستند که برخی از آنان تسکیل خانواده داده‌آند. فرزندان دهه هفتادی‌ها را که اکنون بسیار خردسال هستند، «نسل آلفا» نام‌کذاری کرده‌‌اند.

نسل Y به اصطلاح مهاجران دنیای دیجیتال هستند، چراکه در کودکی و نوجوانی آن‌ها دنیای دیجیتال وجود نداشت و هنگامی که دوران نوجوانی و جوانی را سپری می‌کردند، فناوری دیجیتال پدیدار شد و برخی از آن‌ها (و نه همه آن‌ها) این پدیده نوظهور را پذیرفته و از دنیای واقعی به دنیای مجازی مهاجرت کردند و برخی نیز با آن کنار نیامده و جز در حد رفع نیازهای روزمره خود، نتوانستند با این دنیای چندبعُدی و در هم‌پیچیده مجازی ارتباط برقرار کنند. همچنین، افراد «نسل Y»  اولین نسلی هستند که به والدین خود آموزش می‌دهند. برای مثال، چگونگی استفادها ز تلفن همراه یا رایانه یا حتی استفاده‌ای مختصر از دی‌وی‌دی پلیر را به والدین خود آموزش می‌دهند. «نسل Y» والدین «نسل Z» هستند و با اینکه به طور معمول این نسل، خود دنیای دیجیتال را کامل و روزبه‌روز آن را گسترده‌تر می‌کنند و در اختیار «نسل Z»  قرار  می‌دهند، با این حال، به لحاظ اخلاقی تربیتی و حتی باورهای اعتقادی، تفاوت و اختلاف عمیقی با فرزندان خود دارند.


 

 


 

۱۸۷۸
کلیدواژه (keyword): رشد معلم،سبک زندگی نسل Z،نسل Z،نسل اینترنت،نسل دیجیتال،نسل دیجیتال‌ زادگان،نسل Y،نسل آلفا،
سیروس خیری
۱۴۰۲/۰۱/۳۰
0
0
1

کاش نحوه ارتباط گیری و برخورد با این نسل رو هم توضیح میدادن.


نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید