عکس رهبر جدید

حجاب و متانت

  فایلهای مرتبط
حجاب و متانت

- حجاب، که فقط چادر نیست ...

- مگه من میگم حجاب فقط چادره؟ من میگم این پوششی که تو داری، حجاب مناسبی نیست.

- پس چیه؟

- یه پوشش نامناسب، که چه بخواهی و چه نخواهی، باعث میشه همه خیرهخیره نگاهت کنن و وراندازت.

- ... من دوست دارم تمیز و مرتب و آراسته باشم؛ بده؟

- نه! تمیز و مرتب و آراستهبودن خیلی هم خوبه. بحث سر نوع پوشش مناسب و غیرمناسبه.

- میدونی؟ اصلا اشکال از اوناییه که آدم رو ورانداز میکنن. خب چشماشون در بیاد، نگاه نکنن.

- آره ... اونهایی که کارشون ورانداز کردنه، دلهاشون مریضه. غلط می‌‌کنن نگاه میکنن؛ این درست؛ ولی قبول داری که خانمها هم باید طوری بیان بیرون که مورد چشمچرانی قرار نگیرن؟ وقتی موهات رو رنگ کردی و نصفش رو گذاشتی بیرون، وقتی شلوار تنگ پوشیدی و ساق پات رو به نمایش گذاشتی، وقتی بوی عطرت همه جا پیچید، خب معلومه اونهایی که دلهاشون مریضه، وراندازت میکنن! یعنی اینکه خودت داری به این جور آدمهای مریض علامت میدی که من رو نیگا کنین!

- ولی من از اونهایی نیستم که بخوام منو نیگا کنن ...

- معلومه که از اونها نیستی. فکرت این نیست کاری کنی که نیگات کنن، ولی نتیجه پوشش نامناسب همینه که وراندازت میکنن. آدمهای چشمچرون که به قصد و نیت تو کاری ندارن!

- خدا چی؟ خدا که میدونه ...

- البته که خدا میدونه و از قصد و نیت همه خبر داره، اما همون خدایی که بین تو و اونهایی که با قصد، خودشون رو نمایش میدن فرق میذاره، به خانمها میگه پوشش مناسب داشته باشین و تظاهر به نشون دادن زینتهاتون نکنین. البته به آقایون هم سفارش کرده که چشم از نامحرم بپوشن.

- خب، یه خانم، مثلاً حجاب داره و چادر سرشه، اما آرایش هم کرده و میبینی زیر چادر، چه لباسی پوشیده!... به این میگن باحجاب؟!

- معلومه که نه. حجاب فقط چادر سر کردن نیست. چادر پوشش خوبیه، ولی به شرطها و شروطها.

- چـادری که فـقط و فقط موهات رو بپوشـونه که حجاب نیست! همونطور که یک روسری، یا شال و مانتوی نامناسب هم حجاب نیست. سر خدا رو که نمیشه کلاه گذاشت. حجاب یعنی اینکه از هر جهت محفوظ باشی و کاری نکنی که چشمهای هرزه، با طمع نگاهت کنن. حالا این حجاب خوب، میتونه چادر باشه یا مثلاً یه مانتو و روسری مناسب و البته که هر حجاب متعارف و متناسب و معقولی، منافاتی با آراستگی نداره.

 

موضوع همین است که حجاب متناسب و معقول هیچ منافاتی با آراستگی ندارد.

موضوع همین است که حجاب فقط به معنای پوشاندن موها نیست.

موضوع همین است که داشتن دل و نیت پاک، جوازی برای پوششهای نامناسب نیست.

با نگاهی گذرا به حجاب خانمها در کوچه و بازار، به شکلهای بسیار متعدد و متنوعی برمیخوریم که بسیار تأملبرانگیز است. نمونههایی معمولی، نمونههایی بسیار خوب، و نمونههایی بسیار بد که هیچ شباهتی با «سبک صحیح حجاب و آراستگی» ندارند.

 

(ای پیامبر) به مردان با ایمان بگو چشمچرانی نکنند و دامان خود را پاک نگاه دارند؛ این کار به پاک بودنشان بیشتر کمک میکند؛ زیرا خدا از ریزهکاریهای رفتارتان آگاه است.

به بانوان باایمان هم بگو چشمچرانی نکنند و دامان خود را پاک و عفیف نگاه دارند و جز آنچه به خودی خود پیداست، زیور و آرایش خود را به نمایش نگذارند! و با روسری و مقنعههایشان گردن خود را هم بپوشانند.(سوره نور، آیات ۳۰ و ۳۱).

 

پیامبر(صلیالله علیه و آله): «عفت زینت زنان است» (نهجالفصاحه، ص ۵۷۹. ح ۲۰۰۸).

 

امام علی(علیهالسلام): «محفوظبودن زن برای سلامتیاش مفیدتر است و زیبایی او را با دوامتر میکند» (تصنیف غررالحکم، ص ۴۰۵. ح ۹۲۸۶).

۱۳۶
کلیدواژه (keyword): رشد جوان، باریک‌تر از مو، حجاب و متانت، حمید گروگان
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید