عکس رهبر جدید

مکران، مقتدر و جذاب

  فایلهای مرتبط
مکران، مقتدر و جذاب
در پایین نقشه‌ی ایران، دو منطقه‌ی آبی بزرگ خودنمایی می‌کنند؛ خلیج فارس و دریای عمّان. حالا از دریای عمّان، به سمت خشکی که می‌آییم، می‌رسیم به ساحل‌ها، بندرها، تالاب‌ها، بیابان‌ها و نیز کوه‌هایی شگفت‌انگیز. این منطقه‌ی وسیع که تقریباً از تنگه‌ی هرمز تا خاک کشور پاکستان ادامه دارد، مکران نامیده می‌شود.

وجود دریا و بادهای فراوان نقش زیادی در زندگی مردم این منطقه داشته است. در حقیقت، دریا و باد، تاریخ و تمدّن و آداب و رسوم مکران و مردمانش را به وجود آورده است!

دریای بیکران، مردمان مکران را به سوی خود میخواند تا رزق و روزی خود را در آن بجویند؛ ماهیگیری کنند، از انواع صدفهای دریایی صنایعدستی درست کنند، قایق بسازند، تور صیادی ببافند، از طریق دریا به سفر و تجارت بروند و شعر بسرایند. نیروی باد نقش زیادی در طبیعت و زندگی مردم مکران داشته است. باد که در بیشتر ماههای سال از سمت دریا به سوی خشکی میوزد، طی قرنها، آب دریا را به صخرههای ساحلها کوبیده و شکلهای جالبی در آنها ایجاد کرده است. باد هم، در شکلگیری کوهها و بیابانها نقش داشته است؛ کوههایی که به «کوههای مریخی» معروفاند و فقط در این سرزمین دیده میشوند.

مردم همیشه در سفرهای روی خشکی و سفرهای دریایی، نیروی باد را در نظر میگیرند. سرعت و جهت باد در این سرزمین همواره یکسان نیست، به همین خاطر، مردم برای بادها نامهای مختلفی انتخاب کردهاند. آنها میدانند در کدام ماهها میتوان به سفرهای طولانی رفت یا کدام ماه بهترین زمان برای ماهیگیری است!

مکران در قدیم یکی از شهرهای مهمّ ایران به شمار میرفت. مرکز آن تیس بود، و فرمانروایی قدرتمند، شهرها و بندرهایی پر از جمعیت و آباد داشت. جاسک از همان شهرهای قدیمی است. شهرها و بندرهایی هم جدیداً ساخته شدهاند.

وجود دریا، داشتن نیروی دریایی را ضروری کرده است. امروزه نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران، با کشتیهای جنگی بزرگ و باعظمت، امنیت آبهای نقاط دور و نزدیک کشور را برقرار میسازد. همچنین کمک میکند کشتی‌‌های تجاری کالاهای خود را در امنیت به مقصد برسانند و از دزدان دریایی محفوظ باشند.

جالب است بدانید که پاکستان هم منطقهای به نام مکران دارد که در حقیقت ادامهی مکران ایران است.

در بین بندرهای مکران، چابهار، که به سرزمین چهارفصلبهار معروف است، جایگاهی ویژه دارد. چابهار علاوه بر داشتن جاذبههای طبیعی مثل ساحلی زیبا و شگفتانگیز، گِلافشان، و انواع درختان و گیاهان بومی دارد و این منطقه محل توقّف کشتیهای غولپیکر است. کشتیها از دورترین نقاط جهان به آنجا میآیند تا بارشان را تخلیه کنند یا از آنجا بار ببرند.

 

دوست دارم به روستای درک بروم!

در مکران، رفتن به درک معنای دلانگیزی دارد! مکران روستاهای زیبایی دارد که درک یکی از آنهاست؛ روستایی که دریایی زلال، شبهایی پرستاره، و کویری آرام و خیالانگیز را یکجا دارد!

در این نوشتار چند سطری دربارهی مکران خواندید، امّا مکران به همین مقدار خلاصه نمیشود. مکران داستانهای فراوانی از تاریخ و جغرافیا در دل خود دارد.

۱۹۵
کلیدواژه (keyword): رشد دانش‌آموز، ایران‌شناسی، مکران، مقتدر و جذاب، مسعود جوادیان
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید