عکس رهبر جدید

در خواندن غرق نشوید!

در خواندن غرق نشوید!
نقاشی را تصور کنید که علاقه‌ای به تماشای نقاشی دیگران ندارد. یا فیلم‌سازی که تنها فیلم‌های خودش را تماشا می‌کند. این‌ها به همان اندازه‌ای عجیب و محال هستند که بگوییم نویسنده‌ای هست که هرگز کتاب نمی‌خواند.

خواندن هم مثل نوشتن یک مهارت است که باید آن را یاد بگیرید. اگر نه در میان انبوهی از کتابها سردرگم و گنگ خواهید ماند. کسانی که بهتر و با کیفیتتر کتاب میخوانند، احتمالاً نویسندههای بهتری هم خواهند شد. این تنها یک ادعای خشک و خالی نیست و چند دلیل میتوان برای آن بیان کرد:

- کسی که مطالعه متنوع دارد، با انواع سبکها و گونهای (ژانرهای) نوشتن آشنا میشود و احتمالاً زودتر از دیگران سبک مورد علاقه خودش را پیدا میکند.

- نویسندهای کـه انواع سبکهای نوشتاری، مثل داستان، مقاله، جستار و،روایت را ببیند و بشناسد، جسارت و اعتماد به نفس بیشتری برای نوشتن پیدا میکند.

نویسندهها برای نوشتن تنها یک ابزار دارند: کلمه. خواندن زیاد باعث میشود کلمههای بیشتری یاد بگیرند و دایره واژگانشان غنیتر میشود.

- متنی که فقط چند تا غلط املایی و دستوری داشته باشد، اعتباری پیش خواننده ندارد. نویسنده باید به زبانی که با آن مینویسد مسلط باشد و بدون اشتباه از آن استفاده کند. با خواندن زیاد است که میتوان به کلمهها و جملهها مسلط شود.

- نویسنده برای نوشتن به ایده نیاز دارد. بخشی از این ایدهها را از جهان اطراف خودش به دست میآورد، ولی جهان هر انسانی محدود است و تنها با خواندن منابع متنوع میتوان به جهانهای دیگر سرک کشید و ایدههای بیشتری شکار کرد.

 

چهکار کنید؟ چطور بهتر و مفیدتر کتاب بخوانید؟

- قبل از هر چیز یک نقشه راه داشته باشید. بدانید که در چه مسیری و در چه قالبهایی کتاب میخوانید. البته در شروع کار میتوانید تنوع زیادی داشته باشید تا علاقه خودتان را پیدا کنید. بعد از آن است که باید روی علاقه خودتان تمرکز کنید و دقیقتر به مطالعه بپردازید.

- کسی که میخواهد نویسنده شود، نباید تنها برای لذتبردن کتاب بخواند. هر متن فرصتی است برای یادگیری بیشتر روشها و فنون (تکنیکهای) نویسندگی. پس با حواس جمعتری کتاب بخوانید و ببینید نویسنده چه نوشته و چطور نوشته.

- یک دفترچه یادداشت داشته باشید. جملهها و کلمههای خوب و تازه را بنویسید و یاد بگیرید. به مرور متوجه میشوید که خودتان هم نویسنده بهتری شدهاید.

- هر نویسندهای در یک زمینه مهارت بیشتری دارد. مثلاً یکی نثر و زبان زیبایی دارد، یکی دیگر میتواند از «عنصر تعلیق» خیلی خوب استفاده کند و خواننده را دنبال خودش بکشد، نویسنده دیگری قصهگوی خوبی است و ... اگر میخواهید در زمینهای یاد بگیرید، کار نویسندههایی را بخوانید کـه در آن زمینه قوی هستند.

- رونویسی کنید. بله، به همین راحتی. متنهای قوی را جلویتان بگذارید و از روی آنها بنویسید و با صدای بلـند بخوانید. این کار معجزه میکند. میبینید که خودتان هم خیلی بهتر از قبل میتوانید بنویسید. حتی اگر بخواهید میتوانید متن را به شیوه خودتان تغییر دهید و چیزهایی به آن اضافه یا از آن کم کنید. نگران نباشید. این تنها یـک تمرین نویسندگی است.

- مثل یک منتقد کتاب بخوانید. فکر نکنید هر چیزی که نویسنده روی کاغذ آورده، حتماً درست است. شما اگر جای نویسنده بودید آن موضوع را چطور مینوشتید؟ به این فکر کنید.

- مطالعه را به یک عادت روزانه تبدیل کنید تا بیشترین نتیجه را بگیرید.

به عـنـوان آخریـن نـکته یادتان باشد که اگر میخواهید نویسنده شوید، نوشتن اولویت شماست نه خواندن. خیلیها آنقدر در خـواندن کتابها غـرق میشوند که نوشتن را فراموش میکنند. پس خواندن تا جایی خوب است که مانع نوشتن نشود.

 

 

راههای ارتباطی شما برای فرستادن متن و داستان، رایانامه مجله است به نشانی :

 nojavan@roshdmag.ir

یا شماره پیامک 3000899596

۹۹
کلیدواژه (keyword): رشد نوجوان، مهارت نویسندگی، در خواندن غرق نشوید، مریم فردی
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید