عکس رهبر جدید

موشک‌های ماهواره‌بر

موشک‌های ماهواره‌بر
جمهوری اسلامی ایران جزو معدود کشورهای دنیاست که صاحب فناوری طراحی و ساخت موشک‌های ماهواره‌بر و پرتاب مـاهواره‌های بومی به فضاست. هرچند دشمنان کشورمان با اعمال انواع تحریم‌ها سعی کردند در زمینه‌های اقتصادی و علمی، از جمله در عرصه صنعت هوا - فضا، مانع پیشرفت‌های ایران شوند، اما طی چهار دهه گذشته کشور ما گام‌های بلندی در فناوری دستیابی به فضا برداشته که یکی از مؤلفه‌های مهم قدرت در عصر حاضر است.

اکنون جمهوری اسلامی ایران نهمین کشور دنیاست که بهطور مستقل موفق به پرتاب ماهواره شده است. موفقیت در عرصه پرتاب ماهواره به فضا، در کنار توانایی ساخت موشکهای دارای برد و اهداف متنوع، از مؤلفههای قدرت جمهوری اسلامی ایران است. هر چند «سینا یک»، نخستین ماهواره و کاوشگر فضایی ایران بود که در سال 1384 روی یک موشک ماهوارهبر روسی به فضا پرتاب شد و با موفقیت در مدار اختصاصی ایران قرار گرفت، اما کشور ما در 14 بهمن ماه سال 1387، با پرتاب کاملاً مستقل نخستین ماهواره تماماً ایرانی به نام «امید» که با موشک ماهوارهبر «سفیر» به فضا پرتاب شد، وارد باشگاه فضایی جهان شد. بنابراین در تقویم، 14 بهمن سالروز صنعت فضایی کشورمان نامگذاری شده است.

 

ماهوارهبرهای ایران

طبق  آنچه در «سند جامع علمی کشور»، مصوب دی ماه 1389، و نیز «سند جامع توسعه هوا - فضای کشور»، مصوب دی ماه 1391، آمده است، ایران باید طی چهار گام به توانایی پرتاب و بهکارگیری ماهواره در چهار مدار برسد:

 

گام اول، با پرتاب ماهوارههای امید، رصد، نوید و فجر، با ماهوارهبر سفیر و در موقعیت مداری 375-250 کیلومتری، با موفقیت برداشته شد.

 

گام دوم، که با چالشهای فراوان همراه بود، ماهوارهبر سیمرغ (سفیر2) ماهوارههای پیام، دوستی و ظفر1 را به فضا برد و مدار500 کیلومتری مد نظر بود. هر چند این پرتابها به تثبیت ماهواره در مدار مورد نظر منجر نشدند، اما جمهوری اسلامی ایران به مدار 500 کیلومتری دست یافت.

 

گام سوم، تزریق ماهواره در مدار 1000 کیلومتری با ماهوارهبر سریر و گام چهارم تسخیر مدار36000 کیلومتری با ماهوارهبر سروش خواهد بود.

 

گامهای باقیمانده، تا سال 1407 باید تحقق یابند. البته کشور ایران با استفاده از ماهوارهبر سه مرحلهای قاصد، ساخت صنایع هوا - فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که در آن از  سوخت ترکیبی  جامد و مایع استفاده شده بود، توانست ماهوارههای نظامی نور 1 و 2 را به ترتیب در اردیبهشت 1399 و اسفند 1400 در مدار 500 کیلومتری قرار دهد.

 

ماهوارهبر ذوالجناح

ماهوارهبر ذوالجناح یکی از قدرتمندترین ماهوارهبرهای غیرنظامی ایران است که از نظر قدرت  بعد از ماهوارهبر نظامی قاصد قرار دارد. در ذوالجناح هم کـه موشک ماهوارهبر سه مرحلهای است، از سوخت جامد و مایع استفاده شده است. برنامه فعلی ماهوارهبر ذوالجناح انجام سه تست زیرمداری و دستیابی به فناوری قدرتمندترین موتور سوخت جامد است که دو مرحله آن در بهمن ماه 1399 و تیرماه 1401 با موفقیت انجام گرفت.

۴۳۲
کلیدواژه (keyword): رشد نوجوان، ره آورد، موشک‌های ماهواره‌بر، مجید عمیق
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید