عکس رهبر جدید

مه‌داده در تجارت

مه‌داده در تجارت
قسمت سوم: در شماره قبل توضیح دادیم، فناوری مه‌داده چه کاربردهایی دارد و کدام سازمان‌ها و نهادها می‌توانند از این فناوری استفاده کنند. گفتیم که فناوری مه‌داده در بانکداری و نهاد بهداشت و حتی در نهادهای آموزشی می‌تواند کاربرد داشته باشد؛ از جمله در تجارت و کسب‌وکارها. این فناوری در کسب وکارها دو نوع استفاده دارد که استفاده اول آن علامت (سیگنال)گیری و تحلیل وضعیت اقتصادی است که می‌تواند در برنامه‌ریزی‌ها به کسب‌وکارها کمک کند. این موضوع را در شماره قبل به‌طور مفصل توضیح دادیم.

 

اما استفاده دوم فناوری مه‌داده در کسب‌وکارها بهبود روابط و خدمات به مشتریان است. با استفاده از فناوری مه‌داده کسب‌وکارها، شرکت‌ها، فروشگاه‌ها و کارخانه‌ها می‌توانند با به‌دست‌آوردن اطلاعات از مشتریان، علاقه آن‌ها، ویژگی‌های شخصیتی آن‌ها، سلیقه‌شان در انتخاب کالا و خرید محصولات، میزان پولی که خرج می‌کنند، حتی بازه‌های زمانی که در آن خرید انجام می‌دهند، ویژگی‌هایی که در محصول توجه آن‌ها را جلب می‌کند، موقعیت جغرافیایی و فرهنگی محل زندگی آن‌ها و ارتباط آن با خریدهایشان و خرید افراد مشابهی از منطقه و هزاران اطلاعات دیگر از مشتری، آن‌ها را تجزیه‌وتحلیل کنند و در نتیجه محصولاتی بهتر، متناسب با مشتریان و نیاز آن‌ها و سلیقه و علاقه آن‌ها، تولید کنند. می‌توانند بفهمند مشتری چه زمانی خرید می‌کند و در همان ایام پیام‌های تبلیغاتی یا رمزهای تخفیف برای او بفرستند. بسته‌بندی و اختصاصی‌سازی محصول برای مشتریانشان را به‌درستی انجام بدهند، و بدانند کیفیت محصولات را از چه روشی و در چه بخش‌هایی بالا ببرند.

با استفاده از این فناوری و اطلاعاتی که از مشتریان به دست می‌آیند، شرکت‌ها و کسب‌وکارها قادر می‌شوند خدمات بسیار بهتری به مشتری ارائه بدهند. شرکت‌های زیادی هستند که با این فناوری توانسته‌اند خودشان را از ورشکستگی نجات دهند، چون هزینه‌های بی‌جایشان کم شده و خدمات و محصولاتشان ارتقا یافته است.

مثلاً فرض کنید هنرجوی رشته خیاطی یک تولیدی لباس راه‌اندازی کرده است. او می‌تواند با استفاده از این فناوری سلیقه مشتریان، رنگ‌های مورد استفاده خانم‌ها یا آقایان و جنس پارچه را لحاظ کند و با تحلیل این اطلاعات لباس‌های بهتری تولید و خدمات بهتری ارائه کند تا فروشش بیشتر بشود.

هنرجوی رشته کشاورزی می‌تواند با اطلاعاتی درباره زمین، محصولاتی که در منطقه‌شان رشد می‌کنند و بهتر به‌عمل می‌آیند، میزان آب مصرفی محصولات، میزان سرانه آب کشاورزی سالانه، وضعیت محصول در بازار و پیش‌بینی این محصول در سال آینده و حتی اطلاعات هواشناسی، اطلاعات را تحلیل کند و بهترین شرایط را برای کشت محصول موردنظر انتخاب کند.

هنرجویان هر رشته می‌توانند کاربرد این فناوری را در رشته‌ها و کسب‌وکارهای آینده خودشان پیدا کنند. خیلی ساده است. ببینید چه علامت‌‌هایی لازم دارید از بازار بگیرید و برای ارائه خدمات بهتر به مشتریانتان، این فناوری می‌تواند برای شما چه‌کارکند. پس اطلاعات مخصوص به آن را جمع‌آوری و تحلیل کنید.

نحوه اجراشدن این فناوری را قبلاً گفته‌ایم و در اینجا مرور می‌کنیم:

1. تعیین اهداف و نقشه شما در استفاده از کلان‌داده: باید مشخص کنید دقیقاً برای چه هدفی می‌خواهید از این فناوری استفاده کنید. وقتی این موضوع مشخص شد، می‌توانید تصمیم بگیرید به چه اطلاعاتی نیاز دارید، چه روش تجزیه و تحلیلی را باید انتخاب کنید و حتی چگونه اطلاعات را تفسیر کنید.

2. جمع‌آوری اطلاعات: اطلاعات را از روش‌های گوناگون می‌توانید جمع‌آوری کنید؛ مثل پرکردن برگه نظرسنجی، نظرات ارائه‌شده در فروشگاه اینترنتی و فروشگاه مجازی، سوابق مشتری، پاسخ‌های پیامکی و بازخوردهای رایانامه‌ای، آمار فروش، داده‌های موجود در وبگاه‌‌های اینترنتی (مثلاً هواشناسی یا بهابازار یا پایگاه‌های اینترنتی مورد اطمینان دیگر) و ذخیره‌سازی این اطلاعات در فضاهای مربوطه که توضیح دادیم یکی از آن‌ها فضاهای ابری است که در اینترنت موجود است و بعضی از آن‌ها رایگان هم هستند.

3. بررسی و تحلیل اطلاعات به‌دست‌آمده: در این مرحله، با روش‌های خاصی و با استفاده از دستورالعمل‌های از پیش تعیین‌شده، به تجزیه‌وتحلیل اطلاعات اقدام می‌کنند. در این مرحله، دستورالعمل‌‌ها و خروجی‌هایشان از قبل مشخص می‌شوند. در بند اول در این باره توضیح دادیم.

4. تفسیر اطلاعات: خروجی‌های به‌دست‌آمده از این تجزیه‌وتحلیل‌ها به‌صورت خاصی هستند که معمولاً نیاز به تفسیر دارند. برای استفاده از فناوری مه‌داده باید بلد باشید نتایج را تفسیر کنید تا به کمک آن‌ها بتوانید برای کسب‌وکارتان تصمیم بگیرید.

فناوری مه‌داده پیچیده است و معمولاً کسب‌وکارهای کوچک برای راه‌اندازی آن در کسب‌وکارشان باید به شرکت‌هایی که خدمات مه‌داده ارائه می‌کنند مراجعه کنند. البته در شرکت‌های بزرگ نیز افرادی استخدام می‌شوند که در این حوزه متخصص باشند. آن‌ها معمولاً تخصص نرم‌افزار و برنامه‌نویسی فناوری اطلاعات دارند. به‌جز آن، نرم‌افزارهایی نیز ارائه‌شده‌اند که خدمات مه‌داده ارائه می‌دهند. یکی از معروف‌ترین‌های آن‌ها «آپاچی هدوپ» است که مجموعه‌ابزارهایی را برای استفاده از فناوری مه‌داده در اختیارتان می‌گذارد. این نرم‌افزار قدرتمند می‌تواند امکان تحلیل اطلاعاتی در حجم «پتابایت» را در اختیارتان بگذارد. بعضی شرکت‌های بزرگ دنیا نیز از این نرم‌افزار یا چیزی شبیه آن استفاده می‌کنند.

امیدواریم در مجموعه مطالب مربوط به فناوری مه‌داده به سؤالات شما درباره این فناوری مهم در آینده تجارت و صنعت جهان پاسخ داده باشیم.


۲۲۸
کلیدواژه (keyword): رشد هنرجو، مه‌داده،فناوری مه‌ داده،مه‌ داده در تجارت،آپاچی هدوپ،سعید نیری
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید