عکس رهبر جدید
۰
سبد خرید شما خالی است.

فکری به حال فکر!

  فایلهای مرتبط
فکری به حال فکر!

به نام خداوند خورشید و ماه

که دل را به نامش خرد داد راه

خداوند هستی و هم راستی

نخواهد ز تو کژی و کاستی

حکیم ابوالقاسم فردوسی

 
با آغاز ماه اسفند کم‌کم بوی عید و سال جدید به‌خوبی شنیده می‌شود. تلاقی اسفند امسال با شعبان و اعیاد این ماه نیز لذتی دوچندان برای این روزها فراهم آورده است. خودمانیم، عجب لذتی در نگاه‌های شاد دانش‎آموزان و جشن‌هایی که برگزار می‌کنند نهفته است! این ایام فرصت مناسبی است برای ما که گام‌های خوبی را برای تعلیم‌و‌تربیت دانش‌آموزانمان برداریم.تربیت تمام‌ساحتی، موضوعی که زیاد در موردش شنیده‌ایم و خوانده‌ایم، در همین برنامه‌ها فرصت پیاده‌شدن پیدا می‌کند و فعالیت‌های هنری و تربیتی در لابه‌لای همین برنامه‌هاست که خود را نشان می‌دهند. پس پیش به سوی اسفندی پر از رویداد!

در کشاکش مباحث مربوط به آزمون سراسری و آزمون‌های چندگزینه‌ای، خرسندیم که دوره‌ی ابتدایی از این وضعیت مصون مانده است. بنابراین فرصت بیشتری برای ما وجود دارد تا به آموزش و رفع نیازهای فعلی و آینده‌ی دانش‌آموزان بپردازیم. فرصتی که متأسفانه با ورود دانش‌آموزان به دوره‌ی متوسطه تا حدی از دست می‌رود و فراموش می‌شود. از طرفی اولین دریافت‌های منطقی دانش‌آموزان هم در سنین کودکی حاصل می‌شود. آموخته‌های این سنین نقشی زیربنایی در زندگی و شخصیت افراد دارند. با این نگاه و نظر به اهمیت پرورش قوه‌ی تفکر در دانش‌آموزان، در این شماره به سراغ برنامه‌ها و تجربه‌های حوزه‌ی آموزش تفکر و فکرپروری برای کودکان رفته‌ایم و از محضر عزیزانی استفاده کرده‌ایم که نظر یا تجربه‌ای در این زمینه داشته‌اند.

با سرعت تغییرات فناوری و به‌تبع آن تغییرات اجتماعی، معلوم نیست چه بخشی از محتوایی که الان دانش‌آموزان می‌آموزند در زندگی آینده‌ی آن‌ها مفید و کاربردی خواهد بود. چه بسا مواردی که الان مهم هستند، در آینده اهمیت خود را از دست بدهند یا به‌طور کلی به فراموشی سپرده شوند؛ ولی نیک می‌دانیم که آنچه همیشه مهم بوده و خواهد بود تفکر و استدلال است و می‌دانیم این مهارت آموختنی و پیشرفت‌پذیر است. بنابراین اراده‌ی متولیان آموزش‌و‌پرورش در آموزش تفکر درک‌شدنی است. ما نیز در تلاشیم هر کدام به‌نوبه‌ی خودمان نقشمان را به‌درستی ایفا کنیم. از دعوت دانش‌آموزان به مشارکت در مباحث کلاسی تا تعیین موضوعات تحقیقی، همه روش‌هایی برای تمرین فکرپروری هستند. این مهارت جز با تمرین، تقویت نخواهد شد؛ پس با هم قرار بگذاریم که تا خود دانش‌آموزان می‌توانند با تفکر و تأمل به موضوعی دست یابند، ما آموزش ندهیم و لذت کشف را از دانش‌آموزانمان دریغ نکنیم.

همچنان منتظر نظرات و تجربه‌های شما هستیم، در مسیری که با هم آغاز کردیم و با هم ادامه خواهیم داد. راه‌های ارتباط در صفحه‌ی اول نشریه مشخص شده‌اند.

 

۲۴۶
کلیدواژه (keyword): رشد آموزش ابتدایی،‌ یادداشت، فکری به حال فکر، مهدی رضایی
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید