عکس رهبر جدید

کودکان را کودکانه بنگریم

کودکان را کودکانه بنگریم

گاهی اوقات والدین یا معلمان از بچهها انتظار دارند تمام مطالبی که برای آنان بیان میشود، بیهیچ کموکاستی دریافت کنند و اگر بچهها کوچکترین اشتباهی مرتکب شوند، آنان را سرزنش میکنند. سرزنشهای مکرر باعث دلزدگی آنها و ترس و اضطراب میشود. این امر تا جایی پیش میرود که انگیزهای برای قدمهای بعدی آموزش باقی نمیماند.

سال ۱۳۸۲ مدیر آموزشگاهی بودم. بنا به وظیفه و علاقهای که داشتم، در کلاس درس همکاران حاضر میشدم و از محضرشان تجربهها میآموختم. بهسبب حضور مستمر در کلاسها، شناخت کافی از دانشآموزان پیدا کرده بودم. یکی از دانشآموزان پایهی اول از ابتدای سال روحیهی بسیار خوبی داشت. همواره درس و تکالیف را با علاقهی وافر پیگیری میکرد و پیشرفت بسیارخوبی هم از خودش نشان میداد. با توجه به اینکه ارزیابیها بر اساس نمره ارائه میشد، همیشه نمرهی بیست میگرفت و این امر در درس املا بسیار به چشم میآمد. این روند باعث شده بود خانواده و معلم از این دانشآموز همیشه توقع نمرهی بیست داشته باشند.

در یکی از جلسات املا، این دانشآموز یک کلمه را غلط نوشت و نمرهی نوزده گرفت.

این دانشآموز املای بعدی را هم، بهخاطر حساسیت معلم و خانواده، با دلهره و ترس بیشتری نوشت و در نتیجه باز هم نمرهی کاملی کسب نکرد. این مسئله همچنان ادامه داشت و هر جلسه نمرهی دانشآموز از دفعهی قبل کمتر میشد.

معلم مسئله را مطرح کرد. خانواده را دعوت کردیم و پس از گفتوگو و بررسی به این نتیجه رسیدیم که حساسیتهای والدین و معلم در اولین باری که دانشآموز نمرهی کامل کسب نکرده، باعث اضطراب او شده است. حتماً باید راهکاری پیدا میکردیم تا روحیه و احساس موفقیت قبلی را به این کودک باز گردانیم.

درمانها همیشه راهکارهای سخت و پیچیدهای نیستند. از والدین او خواستیم دفتر جدیدی را برای املا تهیه کنند. دفتری که طرح و رنگش موردعلاقهی دانشآموز باشد و از معلم نیز درخواست کردیم که املا را بهتنهایی به این دانشآموز بگوید، بهگونهای که اشتباهی در آن نباشد و دوباره نمرهی کامل را دریافت کند. همین امر را چندین جلسه تکرار کردیم تا مجدد به روال قبل بازگردد و خوشبختانه تلاش و راهکار دادهشده با موفقیت همراه بود.

۱۰۴
کلیدواژه (keyword): رشد آموزش ابتدایی، تجربه، کودکان را کودکانه بنگریم، خلیل ژاله
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید