عکس رهبر جدید

ارزشیابی مسیری که آمده‌ایم...

  فایلهای مرتبط
ارزشیابی مسیری که آمده‌ایم...

خدا نامش سرآغاز کلام است

که از اسماء زیبایش سلام است

سلامی گرم و سرشار از کرامت

که از فضل خدا بخشد سلامت

چند وقتی است این سؤالات ذهنم را درگیر خود کرده‌اند: آیا مسیری که تاکنون آمده‌ایم درست بوده است؟ آیا همه‌ی دانش‌آموزان، در این مسیر، با ما همراه شده‌اند؟ کسی جا نمانده است؟ علاوه بر آن گاهی از خود می‌پرسم نقایصی که در یادگیری دانش‌آموزان می‌بینم مربوط به جدیدبودن مطالب آموزشی است یا نقصی در آموخته‌های قبلی‌شان وجود دارد؟ چقدر می‌توان به تأثیر انجام تکالیف در بالا بردن سطح آموزشی دانش‌آموزان اطمینان داشت؟  و ... .

همیشه در پایان نیم‌سال نخست که چشم برهم‌زدنی می‌گذرد، سطح یادگیری دانش‌آموزان را مرور می‌کنیم و از عملکرد آموزشی آن‌ها و صد البته کیفیت کار خودمان ارزشیابی به عمل می‌آوریم؛ ولی این نکته مهم است که نتیجه‌ی این ارزشیابی حاصل تعامل چندین انسان است و بنابراین وابسته به معیارهای گوناگونی است که تحلیل وضعیت را پیچیده می‌‌کند؛ مثل برنده‌شدن در مسابقه‌ای محلی و حذف‌شدن در مرحله‌ی نهایی المپیک که اگرچه مقایسه‌شدنی نیست؛ ولی این «برنده‌شدن» است و آن «حذف‌شدن»!

با توجه به این وضعیت و فشارهای روانی وارد بر دانش‌آموز و خانواده بود که طرح ارزشیابی توصیفی، از سال تحصیلی ۱۳۸۸-۱۳۸۹، در دوره‌ی ابتدایی آغاز شد. بر خلاف ارزشیابی گذشته (کمّی) که با عدد و رقم سروکار داشت؛ این ارزشیابی کمّی و مقطعی نبود،‌ بلکه ارزشیابی کیفی مستمری بود که بر اساس تلاش و فعالیت فرد انجام می‌گرفت؛ بنابراین نتایج ارزشیابی، با این روش، عددی بی‌روح حاصل از یک جلسه‌ی آزمون بود.

در روش توصیفی ارزشیابی ما فرصت داریم در چند جمله وضعیت دانش‌آموز را در طول نیم‌سال تحصیلی توضیح دهیم. اهمیت این توضیحات وقتی بیشتر مشخص می‌شود که در نیم‌سال بعدی، خانواده‌ها نگاه بهتری در مورد آموزش فرزندانشان دارند و کمک بیشتری به ما می‌کنند.

با نزدیک‌شدن به پایان نیم‌سال و فرارسیدن زمان ارزشیابی، به پیشواز رفته‌ایم و در این شماره در مورد «ارزشیابی» مطالب و تجربیاتی بیان کرده‌ایم که امیدواریم به‌عنوان آمادگی ذهنی برای ورود به ارزشیابی دی‌ماه مفید باشند. البته نوشتن از موضوعی که آموزگاران سال‌هاست با آن آشنا هستند سخت است، ولی مطالب شما که به دستمان رسیدند قانع شدیم شماره‌ای به این موضوع اختصاص دهیم. با تشکر از عزیزانی که با دفتر مجله ارتباط دارند. از دیگر بزگواران هم درخواست می‌‌کنیم مطالب و موضوعات مدنظر خودشان را با ما در میان بگذارند.

 

۴۲۰
کلیدواژه (keyword): رشد آموزش ابتدایی، یادداشت، ارزشیابی مسیری که آمده ایم، مهدی رضایی
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید