عکس رهبر جدید

کلاس شیشه‌ای

  فایلهای مرتبط
کلاس شیشه‌ای
با وجودی که در سال جاری کلاس‌های درس به شکل حضوری بـرگــزار مــی‌شــوند امـا در دورانی که آمـوزش از راه دور یک الزام شده است، داشتن فضاهای مجازی برای معلمان، دانش‌آموزان و افرادی که از آن‌ها پشتیبانی می‌کنند، مهم است. در این راستا قصد داریم یکی از این امکانات با عنوان «گوگل کلاس‌روم» را معرفی کنیـم؛ محیطی که برای مدیریت کلاس مجازی طراحی شده است و مشابه یک «ال‌ام‌اس» به مدرس اجازه فرستادن منابع، اشتراک‌گذاری محتوا، مدیریت فرایند یاددهی‌یادگیری و به یادگیرندگان اجازه مشارکت، تأمل و یادگیری در گروه، ارسال تکلیف و تجربه یادگیری شخصی‌شده را می‌دهد.

معرفی

این ابـزار یک روش یکپـارچـه برای مـدیـریت مجازی کلاسها، بهخصوص در روزهای کرونایی است. یکی از بهتـرین راههـا برای آمـوزش از راه دور که در بـرگـزاری بسیاری از کلاسها بهصورت مجازی کمکهای فراوانی کرده است و دانشآموزانی که نمیتوانستند به مدرسه بروند یا آموزشگاههایـی که تعطیل بودند، مـیتوانستند از گوگلکلاسروم، برای ادامه فعالیتهایشان استفاده کنند.

در صورتـی که بسیـاری از ابـزارهـای کلاس مجـازی به هزینه اشتراک نیاز دارند، گوگل کلاسروم بهصورت رایگان توسط گوگل در اختیار است. در این سامانه، دانشآموزان فقط با چند تلیک (کلیک) میتوانند یک کلاس کامل داشته باشند، مطالب را بخوانند، فیلمها را تماشا کنند و تکالیف را کامل کنند. این امکان یکی از بهترین محصولات گوگل است و بهخوبی در زیرساخت برنامه گوگل قرار دارد.

 

امکانات

گوگل کلاسروم، نسبت به آنچه در ابتدا تصور میشود، امکانات بیشتری دارد. میتوان به دانشآموزان اجازه داد همه تکالیف را بهسرعت و فقط در یک صفحه مشاهده کنند. میتوان از تقویم گوگل برای بررسی تکالیف در تاریخهای مشخص استفاده کرد. ورود دانشآموزان به کلاس سریع و کارآمد است و فقط از طریق یک کد ساده برای پیوستن به کلاس اتفاق میافتد.

این برنامه امکان میدهد، نمرات را به سهولت ثبت کرد و نتایج را به اشتراک گذاشت. همچنین، یک نظام اجلاس ویدیویی دارد که در آن میتوان به دانشآموزان اجازه داد با یک کلیک دست خود را بالا ببرند و از بلندگو برای صحبت با معلم خود استفاده کنند. ثبت حضور و غیاب دانشآموزان از دیگر امکانات گوگل کلاسروم است.

 

آموزش گوگل کلاسروم

برای شروع، مانند تمام بخشهای دیگر گوگل، باید حساب کاربری گوگل داشته باشید که بعد از ورود، از بخش گوگل اپ (نُه مربع کوچک سمت راست بالای صفحه) از قسمت More گزینه Google classroom را پیدا کنید. وارد کلاس شوید و از قسمت بالا، سمت راست صفحه، روی علامت «+» کلیک کنید. در این بخش دو قسمت وجود دارند که شما بهعنوان یاددهنده یا یادگیرنده وارد کلاس شوید. برای این منظور، اول روی گزینه create class و برای مورد دوم، با داشتن کد کلاس وارد کلاس میشوید.

برای ایجاد کلاس درس خود، روی علامت «+» در سمت راست بالای صفحه اصلی Classroom تلیک کنید.

در این قسمت اطلاعاتی از قبیل نام کلاس، دستهبندی موضوع و شماره کلاس را وارد و روی گزینه Create Class تلیک کنید.

سپس مـیتـوانید دانشآمـوزان یا معلمـان را از بـرگه «People» واقع در هر کلاس به کلاس خود دعوت کنید. برای ارسال دعوتنامه از طریق نشانی رایانامه(ایمیل) روی نماد Invite در سمت راست Teachers یا Students تلیک کنید. با این روش شما نیازمندید که نشانی جیمیل همه دانشآموزانتان را داشته باشید.

 

دانشآموزان به منظور پیوستن به یک کلاس خاص و مشخص باید رمز کلاس را از معلم درخواست کنند. مانند رمز کلاس زیر:

برای ورود به کلاس، با تلیک روی علامت «+» و سپـس Join Class از صفحـه اصلـی Classroom میتوان به کلاس پیوست. در این قسمت باید رمزکلاس را وارد کرد؛

گزینههای مورد استفاده در صفحه کلاس به این ترتیب هستند:

1. جریان؛ شامل هر آنچه در کلاس در حال انجام است.

2. تکالیف کلاسی؛ شامل تکلیف، آزمون، مواد آموزشی، استفاده مجدد از پست.

3. مردم؛ شامل دعوتکردن از معلمان و دانشآموزان.

4. علامتگذاری؛

5. اعلام چیزی به کلاس؛ یعنی هر آنچه شامل ارسال پیام، اطلاعیه و اخبار در مورد کلاس است، باید از این قسمت در کلاس قرار داده شود.

برای مدیریت تکالیف ارائهشده، روی تکالیف تلیک کنید. صفحهای باز میشود که اسامی دانشآموزان به همراه نظرات خصوصی آنها قابل دریافت است. از این طریق میتوان نمرهگذاری کرد.

 

گفتوگوهای متنی درون برنامه

در این محیط به دو صورت امکان صحبت دوستانه (چت) وجود دارد: دو طرفه و گروهی (که برای همه کلاس قابلرؤیت است).

در هر پست، یک دکمه با عنوان اقدامات بیشتر (سه نقطه) وجود دارد. با استفاده از این دکمه میتوان مواردی را انتخاب کرد:

۱. فرستادن مطلب به بالای جریان؛

۲. حذف پست؛

٣. نادیدهگرفتن دانشآموز (حق ارسال نظر از دانشآموز یا دانشآموزان مشخصی گرفته شود).

 

فارسیسازی برنامه

میتوان زبان برنامه را فارسی کرد و بهراحتی از آن استفاده کرد. برای این منظور مراحل زیر باید طی شوند:

١. وارد کلاس خود شوید.

٢. وارد تنظیمات حساب کاربری (اکانت) شوید.

۳. سربرگ Data & personalization را انتخاب کنید و در قسمت زبان (language) فارسی را انتخاب کنید. سپس به کلاس برگردید و F5 را بزنید.

4. کلاس با زبان فارسی آماده است.

 

سخن نهایی

سخن آخر اینکه گوگل کلاسروم مکان یکپارچه شما برای آموزش و یادگیری است. ابزار آسان و ایمن آن به مربیان کمک میکند تجربههای یادگیری را مدیریت، اندازهگیری و غنی کنند. این روش به کمک روشهای دیگر یادگیری مانند تکالیف، جزوه و آزمونها در روند آموزش به افراد کمک میکند و فقط با چند تلیک میتوان رسانههای غنی و متنوعی مانند فیلمها و تلهفیلمهای صوتی را به کلاس اضافه کرد. این امکانات نه تنها در دوران کرونایی، بلکه در تمام مواقع، چه شرایط بحرانی و چه شرایط عادی، کاربرد دارد و بهعنوان مکمل آموزشی به کار میرود.

 

 

پینوشتها

1. Google Classroom

2. Learning Management System= LMS

 

 

- کاربران گرامی؛ برای مشاهده متن کامل این مطلب به فایل PDF پایین همین صفحه مراجعه فرمایید.

۲۸۸
کلیدواژه (keyword): رشد فناوری آموزشی، کاربرد فناوری آموزشی، کلاس مجازی، آموزش از راه دور، یادگیری الکترونیکی، گوگل کلاس‌ روم، کلاس شیشه‌ای، مهدی کماسی
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید